
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Pareto Securities AS η οποία προτρέπει τους επενδυτές να τοποθετηθούν σε μετοχές στη ναυτιλία, το δεύτερο εξάμηνο του 2013, η ζήτηση για εμπορεύματα ξηρού φορτίου θα είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη αύξηση τονάζ πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Συγκεκριμένα αναφέρει πως η ζήτηση για εμπορεύματα το 2013 θα αυξηθεί κατά 6,7% ενώ η αύξηση του τονάζ θα είναι 6,7%. Επίσης τονίζει πως ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων για τα Capes θα φτάσει στις $ 12,000 και για τα Panamax στις $ 9,000 την ημέρα και πως έχουμε φτάσει στο σημείο αντιστροφής της ναυλαγοράς «turning point» εκτιμώντας ότι το πρώτο εξάμηνο θα παρουσιάσει αρκετές προκλήσεις αλλά από το δεύτερο εξάμηνο όπου η ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη της προσφοράς η αγορά θα βελτιωθεί και ιδιαίτερα λόγω της αύξησης της ζήτησης από την Κίνα.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων των χρονοναυλώσεων για τα Capes το 2012 ήταν περίπου στα $ 7,200 την ημέρα, ενώ για τα Panamax στα $ 7,400 την ημέρα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έχει και η ανάλυση της Goldman Sachs σχετικά με το Iron Ore, καθώς στην τελευταία της έκθεση προβλέπει ότι το 2013 οι τιμές του θα κυμανθούν αρκετά ψηλά αλλά ύστερα η προσφορά θα είναι μεγαλύτερη της ζήτησης οδηγώντας τις τιμές αρκετά χαμηλά επίπεδα.
Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι το 2013 ο μέσος όρος της τιμής του Iron Ore θα είναι στα $ 144 τον τόνο και ύστερα θα πάρει την κατιούσα στα $ 126 το 2014, $ 90 το 2015 και $ 80 το 2016.
Να θυμηθούμε ότι το Σεπτέμβριο του 2012 η τιμή του Iron Ore είχε φτάσει στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 3 χρόνων, δηλαδή στα $ 85 περίπου τον τόνο. Την ίδια άποψη για την αύξηση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος το 2013 συμμερίζεται και η J.P Morgan Chase και η Deutsche Bank αναθεωρώντας ανοδικά την τιμή του, ιδιαίτερα για το πρώτο εξάμηνο.
Την ίδια στιγμή η Goldman Sachs εκτιμά ότι η Κίνα θα παρουσιάσει αύξηση κατά 4,9% στην παραγωγή σιδήρου-χάλυβα το 2013 τη στιγμή που τα αποθέματα της των 73 εκατομμυρίων τόνων είναι στο χαμηλότερο επίπεδο από το Ιανουάριο του 2011. Λαμβάνοντας υπόψη τις ανωτέρω εκτιμήσεις, αναμένουμε με ενδιαφέρον τις εξελίξεις, καθώς η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος σε συνδυασμό με τη ζήτηση από την Κίνα επηρεάζουν άμεσα την πορεία της ναυλαγοράς.
Ένα πρόσθετο και σημαντικό χαρακτηριστικό είναι ότι εκτός από την ανάπτυξη της Κίνας που επηρεάζει και τις εισαγωγές της, υπάρχει ένα οριακό σημείο στην τιμή του Iron Ore, τα περίπου $ 150 δολάρια τον τόνο όπου αρχίζει να αντικαθιστά τις εισαγωγές με την εγχώρια παραγωγή.
Στην παρούσα φάση, δεδομένων των δυσμενών καιρικών συνθηκών στην Κίνα που δεν επιτρέπουν την εγχώρια παραγωγή, οι εισαγωγές παρουσιάζουν αύξηση και αυτό αντικατοπτρίζεται και στην πορεία του BDI.
Ο BDI την Παρασκευή έκλεισε στις 838 μονάδες με την αυξητική του πορεία να οφείλεται στα Capes το οποίο επιβεβαιώνει την αύξηση των εισαγωγών από την Κίνα. Οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,605 μονάδες με $ 8,990 την ημέρα, BPI 740 μονάδες στα $ 5,860, BSI 730 μονάδες στα $ 7,635 την ημέρα και BHSI 470 μονάδες στα $ 7,012 την ημέρα.
Με υποτονικούς ρυθμούς κινήθηκε ο τομέας των αγοραπωλησιών, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και στα δεξαμενόπλοια.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘KT VENTURE’ 56.035 DWT (2007 – Mitsui) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 18,5 εκ.
✏ Στα Handymax, το ‘YOMA 6’ 46.641 DWT (1995 – Mitsuι) πουλήθηκε σε Έλληνες στα $ 7 εκ. περίπου, το ‘NORMANNIA’ 42.420 DWT (1997 – I.H.I) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 8,9 εκ. και το παλαιότερο ‘DAEBO FRONTIER’ 48.280 DWT (1985 – NKK) πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 3,5 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα MR, τα ‘MERIOM TOPAZ’ 50.352 DWT (2009 – Guangzhou), το ‘MERIOM GLORY’ 50.352 (2008 – Guangzhou) και το ‘MERIOM IRIS’ 50.352 (2008 – Guangzhou) πουλήθηκαν στην Trafigura en-bloc, on subjects, με τιμή που δεν έχει ανακοινωθεί αλλά υπολογίζεται στα υψηλά $ 60 εκ. με χαμηλά $ 70 εκ.
✏ Στα Product, το Methanol Carrier ‘SHOKO MARU’ 30.952 DWT (1998 – Minami Nippon) Zinc Coated, πουλήθηκε περίπου στα $ 8,8 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ