Page 83 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 83
σεις του Πειραιά (και της Αθήνας) δια-
χειρίζονται πλοία BC, γεγονός που επι-
βεβαιώνει ότι είναι σε ισχύ αυτό που στη
βιβλιογραφία έχει προταθεί ως βασικό
χαρακτηριστικό του Πειραιά και συνδέ-
εται με τη μεγαλύτερη εξειδίκευσή του
στην αγορά της χύδην φορτηγού ναυ-
τιλίας. Αυτή η εξειδίκευση του Πειραιά
συνδέεται και με τον ιδιαίτερα δυνατό
τομέα της ναυλομεσιτείας στις αγορές
των χύδην ξηρών φορτίων.
Το τρίτο στοιχείο συνδέεται με τη σημα-
σία των επιχειρήσεων μικρού μεγέθους.
Παραδοσιακά, οι επιχειρήσεις που δια-
χειρίζονται στόλους μικρού μεγέθους
αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελλη-
νόκτητου στόλου, αφού σε όλη την
πορεία του, αν και με μειούμενη ένταση,
συγκροτούν τη μεγαλύτερη ομάδα επι-
χειρήσεων. Από τα στοιχεία της έρευνας
των Ναυτικών Χρονικών προκύπτει η
ακόμα μεγαλύτερη συμμετοχή των επι-
χειρήσεων μικρού μεγέθους μεταξύ των
επιχειρήσεων που διαχειρίζονται BC. Η
καταγραφή αυτή είναι συμβατή με κάτι
που θεωρείται δομικό χαρακτηριστικό
της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου και
συνδέεται με το ότι η συγκεντροποίηση
και το consolidation καταγράφουν πολύ
μικρότερη ένταση, σε σχέση με τη ναυ- πλοία μικρότερου μεγέθους, τα οποία Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς χύδην
τιλία χύδην υγρών φορτίων ή τη ναυτι- παρέχουν ταυτόχρονα ευελιξία ως προς ξηρού φορτίου μεταβαίνει προς ένα
λία τακτικών γραμμών. Έτσι, ενώ για το τη διαχείρισή τους, δυνατότητα συμμε- καθεστώς ενίσχυσης της τυποποίησης
σύνολο των επιχειρήσεων του Πειραιά τοχής σε πολλούς θαλάσσιους δρόμους στη διαχείριση των πλοίων και των επι-
και της Αθήνας οι μικρές επιχειρήσεις και μεταφοράς πολλών φορτίων. Αυτά τα χειρήσεων με την εφαρμογή του Dry
με στόλο 1-5 πλοία αποτελούν το 56% χαρακτηριστικά παρέχουν μεγαλύτερη Bulk Management Standard (DBMS),
(321), οι μεσαίες επιχειρήσεις με στόλο προστασία από τις διακυμάνσεις στις της μεθοδολογίας αυτοαξιολόγησης των
6-15 πλοία αποτελούν το 29% (168) και ναυλαγορές. συστημάτων διαχείρισης από τις ίδιες τις
οι μεγάλες επιχειρήσεις με στόλο μεγα- Τη δυναμική των πλοίων BC στις ελλη- επιχειρήσεις. Για τις ναυτιλιακές επιχει-
λύτερο των 16 πλοίων αποτελούν το νόκτητες ναυτιλιακές επιχειρήσεις ανα- ρήσεις που διαχειρίζονται διαφοροποιη-
15% (85), τα αντίστοιχα μεγέθη για τον δεικνύουν και δύο τάσεις που μπορεί μένους στόλους στους οποίους περιλαμ-
στόλο με ειδίκευση στα BC φτάνουν το κανείς να διακρίνει τα τελευταία χρόνια βάνονται και πλοία μεταφοράς υγρών
64% (185) για τις μικρές, 28% (83) για και έχουν σχέση με τις επενδύσεις για φορτίων, η μετάβαση στο νέο πλαίσιο
τις μεσαίες και 8% (23) για τις μεγάλες την απόκτησή τους. Η πρώτη αφορά επι- είναι αυτόματη, αφού η προσέγγιση
επιχειρήσεις. χειρήσεις που ξεκίνησαν τη δραστηριο- του DBMS είναι αντίστοιχη αυτής του
Ένα τελευταίο στοιχείο που αναδεικνύει ποίησή τους από την αγορά της ναυτιλίας Tanker Management Self Assessment
η στατιστική ανάλυση των Ναυτικών χύδην ξηρών φορτίων πριν από μερικές που εφαρμόζεται εδώ και πολλά χρόνια
Χρονικών συνδέεται με την επιλογή των δεκαετίες, στην πορεία εξειδικεύτηκαν από τις επιχειρήσεις διαχείρισης δεξαμε-
επιχειρήσεων σε σχέση με τα μεγέθη των σε άλλες αγορές στις οποίες κατέκτησαν νόπλοιων. Για τις επιχειρήσεις που διαχει-
πλοίων που διαχειρίζονται. Οι 137 από τις ηγετική θέση και πρόσφατα επέστρεψαν ρίζονται αποκλειστικά BC, η μετάβαση
291 επιχειρήσεις που διαχειρίζονται απο- σε αυτή την αγορά, δημιουργώντας ξανά αποτελεί πρόκληση. Όμως, η επιτυχής
κλειστικά BC συμπεριλαμβάνουν στους στόλο με πλοία BC προκειμένου να αξιο- ανταπόκριση στις προκλήσεις υπήρξε
στόλους τους πλοία διαφορετικών μεγε- ποιήσουν τις ελκυστικές αποδόσεις που διαχρονικά ένα από τα δυνατά σημεία
θών, από Handysizes έως Capesizes. δημιουργούν. Η δεύτερη αναφέρεται των επιχειρήσεων του ελληνόκτητου
Την ίδια στιγμή, οι 154 (53%) επιχει- στην επιλογή ναυτιλιακών επιχειρήσεων στόλου και αφορμή για προσαρμογές
ρήσεις επιλέγουν τη διαχείριση μόνο που δεν είχαν προηγούμενη συμμετοχή που οδηγούν στην περαιτέρω ενίσχυση
ενός μεγέθους BC, με τη μεγάλη πλει- σε αυτή την αγορά να επενδύσουν στην του διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλε-
οψηφία (97 από τις 154) να επιλέγουν απόκτηση πλοίων BC. ονεκτήματός τους.
Δεκέμβριος 2024 83