Page 82 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 82
Διαχειριστικό προφίλ Ελλήνων
Bulk carriers: Η διαχρονικά
ελκυστική επιλογή για
τις επιχειρήσεις
του ελληνόκτητου στόλου
Τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων αποτελούν την
ατμομηχανή του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου, ωστόσο δεν
συγκεντρώνουν τα φώτα της δημοσιότητας και το ενδιαφέρον
του Τύπου και φορέων μη σχετικών με τη ναυτιλία, στον ίδιο
βαθμό που το κάνουν άλλοι τύποι πλοίων, ιδιαίτερα δε τα
πλοία της ναυτιλίας χύδην υγρών φορτίων και της ναυτιλίας
τακτικών γραμμών.
Αποτελούν τα πλοία στα οποία παραδο- με παράδοση στη ναυτιλία των χύδην
σιακά επενδύει η ελληνόκτητη ναυτιλία, ξηρών φορτίων. Όπως δείχνουν στοιχεία
τα πλοία που διαχρονικά τροφοδοτούν προηγούμενων ερευνών των Ναυτικών
την κερδοφορία των επιχειρήσεων και Χρονικών, αλλά και ερευνών για τις στα-
δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη τιστικές της ελληνόκτητης ναυτιλίας τις
συνέχιση της πρωταγωνιστικής τους τελευταίες δεκαετίες, η συμμετοχή των
πορείας στην παγκόσμια ναυτιλία. πλοίων BC εμφανίζει σταθερά ανοδική
Η στατιστική ανάλυση των Ναυτικών τάση. Σύμφωνα με στοιχεία των αρχών
Χρονικών για τον στόλο των πλοίων bulk της δεκαετίας του 1990 από το Greek
carrier (BC) και τις εταιρείες του Πει- Shipping Co-operation Committee, το
ραιά και της Αθήνας που τα διαχειρίζο- ποσοστό των BC στο σύνολο του στόλου
νται αναδεικνύει σημαντικά στοιχεία, τα έφτανε σχεδόν το 40%, ενώ στα τέλη
οποία επιβεβαιώνουν τις μακροχρόνιες της δεκαετίας του 2000 υπερέβαινε το
τάσεις και τονίζουν τη σπουδαιότητα 45%. Το δεύτερο στοιχείο που αναδει-
του Καθ. Γιάννη Θεοτοκά, αυτής της κατηγορίας των πλοίων για την κνύεται από την έρευνα είναι η κυριαρχία
Προέδρου Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, ανάπτυξη και τη διατήρηση της ηγετικής των επιχειρήσεων που διαχειρίζονται BC.
Πανεπιστήμιο Πειραιά
θέσης της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Οι 291 από τις 574 επιχειρήσεις του Πει-
Ένα πρώτο στοιχείο που αναδεικνύει η ραιά και της Αθήνας, δηλαδή ποσοστό
έρευνα αναφέρεται στη σημασία των που υπερβαίνει ελαφρά το 50%, διαχει-
πλοίων BC στο σύνολο του στόλου, αφού ρίζονται αποκλειστικά BC. Αν λάβουμε
αποτελούν το 50% του συνολικού αριθ- υπόψη και τις επιχειρήσεις που διαχει-
μού των πλοίων των επιχειρήσεων του ρίζονται διαφοροποιημένους στόλους,
Πειραιά και της Αθήνας. Το στοιχείο στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και
αυτό, όπως θα αναλυθεί και στη συνέ- BC, ο αριθμός των επιχειρήσεων αυξά-
χεια, είναι που χαρακτηρίζει τον Πει- νεται στις 379 και το ποσοστό στο 66%.
ραιά ως διαχειριστικό κέντρο πλοίων Κατά συνέπεια, δύο στις τρεις επιχειρή-
82 NX