Page 77 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 77

εκείνη την περίοδο, φορτίων σιδηρο-  Tι επιφύλαξαν οι ναυλαγορές στα bulk   νια λόγω συμφόρησης, αλλά και λόγω
            μεταλλεύματος. Οι πλοιοκτήτριες εται-  carriers μετά την εμφάνισή τους;   κάποιων απεργιών στις αρχές της δεκα-
            ρείες που αντιλήφθηκαν έγκαιρα τα     Ποιες ήταν οι σημαντικότερες   ετίας του 1980, που, ερμηνευόμενες –εν
            πολλαπλά πλεονεκτήματα αυτού του      καμπές της ναυλαγοράς γι’ αυτά;  απουσία οικονομικής ανάλυσης– εκτός
            νέου τύπου μεταπήδησαν κατευθείαν   Τα πρώτα «βήματα» των bulk carriers   πλαισίου, οδήγησαν στη μαζική τοποθέ-
            από τα κλασικά φορτηγά στα γενικού   στο παγκόσμιο ναυτιλιακό στερέωμα   τηση παραγγελιών για νεότευκτα πλοία,
            τύπου bulk carriers, τα οποία ήταν σχεδι-  συνοδεύτηκαν από μια ευνοϊκή ναυλα-  λόγω της ευφορίας της ναυλαγοράς.
            ασμένα για τη μεταφορά οποιουδήποτε   γορά, βαρόμετρο της οποίας αποτελού-  Έτσι, μέσα σε ένα περιβάλλον οικονο-
            χύδην ξηρού φορτίου.              σαν οι ναύλοι των σιτηρών. Σύμφωνα με   μικής αστάθειας και αποβιομηχάνισης
            Επομένως, σε μια αγορά που οριοθετού-  τον κλασικό εμπειρικό κανόνα της επο-  των παραδοσιακών οικονομιών της τότε
            νταν από το οριακό κόστος των Liberties,   χής, η ναυλαγορά χαρακτηριζόταν πραγ-  αποκαλούμενης συλλήβδην «Δύσης» –
            τα bulk carriers έφεραν επανάσταση.   ματικά ευνοϊκή όταν οι ναύλοι για τη   με τον όρο τότε συχνά να συμπεριλαμ-
            Προσφέροντας  χαμηλότερο  κόστος   μεταφορά των σιτηρών από τον Κόλπο   βάνει και την Ιαπωνία–, η ναυλαγορά
            έναντι των Liberties και κατ’ επέκταση   των ΗΠΑ στην Ιαπωνία ξεπερνούσαν τα   των bulk carriers βρέθηκε την περίοδο
            έχοντας μεγαλύτερη ανθεκτικότητα   $20 ανά τόνο.                    1985-1986 σε έντονη δυσπραγία. Μέχρις
            στις δυσμενείς μεταβολές της αγοράς,   Παρά τα πλήγματα στην παγκόσμια   ότου οι ναύλοι και οι αξίες των πλοίων
            τα bulk carriers αντάμειψαν τους πλοιο-  οικονομία μετά το 1973, λόγω της κρί-  να ανακάμψουν από το 1987 και μετά,
            κτήτες που τα εμπιστεύτηκαν με τα επο-  σης του πετρελαίου, η δεκαετία του   πληθώρα ναυτιλιακών εταιρειών με
            νομαζόμενα «innovation gains». Έτσι,   1970 αποτέλεσε περίοδο θετικών   χαμηλή ρευστότητα ήρθαν αντιμέτωπες
            μέχρις ότου η αγορά να αυτορρυθμιστεί   αποδόσεων της ναυλαγοράς των bulk   με σημαντικά οικονομικά προβλήματα
            και να προσανατολιστεί στον νέο τύπο   carriers, καθώς οι υψηλές τιμές πετρε-  και αρκετές υποχρεώθηκαν να εγκατα-
            πλοίου, τα bulk carriers διήνυσαν μια   λαίου αναζωπύρωσαν τη ζήτηση για   λείψουν τον κλάδο.
            μικρή μεν αλλά διόλου αμελητέα περί-  φορτία θερμικού άνθρακα, προκειμέ-  Με μικρά διαλείμματα, η αγορά δεν ήταν
            οδο υπερκερδών, χαρίζοντας ανταγωνι-  νου η παγκόσμια οικονομία να καλύψει   καθόλου κακή στη συνέχεια. Και έτσι, με
            στικότητα σε όσους τα εμπιστεύτηκαν,   τις ενεργειακές ανάγκες της. Απότοκο   την άνοδο του διεθνούς εμπορίου στα
            όπως συνέβη για παράδειγμα με την   της εν λόγω εξέλιξης αποτέλεσαν και οι   χύδην ξηρά, είχαμε κι ένα ρεκόρ ναύ-
            ελληνική πλοιοκτησία, αλλά όχι μόνο.   εκτεταμένες καθυστερήσεις στα λιμά-  λων στα μέσα της δεκαετίας του ’90,

                                                                                Δεκέμβριος 2024               77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82