Page 76 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 76

Παρελθόν, παρόν & μέλλον

          Η αγορά των bulk carriers

          απέδωσε καλύτερα

          σε καιρό ειρήνης, ανάπτυξης

          και εισοδηματικής ευημερίας



























                                           Όταν εμφανίστηκαν, στις πρώτες δεκαετίες της
                                           μεταπολεμικής εποχής, ήταν η νέα ελπιδοφόρα κατηγορία
                                           χωρητικότητας. Σήμερα είναι πάνω από το 42% του
                                           παγκόσμιου στόλου. Πώς κέρδισαν τα bulk carriers αυτή
                                           την κυρίαρχη θέση εκτοπίζοντας τα δεξαμενόπλοια και
                                           ποιες οι προκλήσεις που τους επιφυλάσσει το μέλλον;
                                           Η Καθηγήτρια Ελένη Θανοπούλου, η οποία έχει αφιερώσει
                                           μεγάλο μέρος της έρευνάς της στην απάντηση αυτών των
                                           ερωτημάτων, μας αναλύει.



                                           Κυρία Θανοπούλου, στην έρευνά σας   λευμα και τα σιτηρά θα καταγράψουν
                                               εδώ και πάνω από τριάντα χρό-  θεαματικές αυξήσεις, για να έρθουμε
                                               νια κεντρικό ρόλο έχουν τα bulk   στα πενταπλάσια μεγέθη σήμερα της
                                               carriers.  Πότε  καταγράφεται  η   διακίνησής τους σε σχέση με τότε. Τα
                                               «γέννησή» τους στην παγκόσμια   κλασικά φορτηγά, ακόμα και τα εμβλη-
                                               χωρητικότητα;                 ματικά Liberties, είναι ευέλικτα, αλλά
                                           Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, στον   είναι μικρά και σχετικά αργά.
                                           απόηχο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η   Όταν λοιπόν εμφανίζεται ένας νέος
                                           παγκόσμια οικονομία διανύει μια περί-  τύπος πλοίου μεγαλύτερης χωρητικό-
                                           οδο έντονης ανάκαμψης,  λόγω  των   τητας από τα Liberties, με μονό κατά-
                                           αναγκών ταχείας ανοικοδόμησης των   στρωμα και υψηλότερη υπηρεσιακή
                                           χωρών που έχουν καταστραφεί σε διά-  ταχύτητα, η νέα νόρμα στις θαλάσσιες
                                           φορους βαθμούς. Ταυτόχρονα, σε μια   μεταφορές χύδην ξηρών φορτίων θα
                                           περίοδο οικονομικής ανόδου πλέον,   έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, θεμέ-
         Συνέντευξη της Καθ. Ελένης Θανοπούλου,    ο  ταχέως αυξανόμενος πληθυσμός   λιο για να καθιερωθούν αργότερα μέχρι
         Τμήμα Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών    θα προκαλέσει συνδυαστικά ραγδαία   σήμερα ως το απόλυτο «workhorse» του
         Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου
                                           αύξηση της ζήτησης –εκτός πρώτων   παγκόσμιου εμπορικού στόλου.
                                           υλών για την παραγωγή– και για ενέρ-  Προπομπό για την ανάπτυξη των bulk
                                           γεια προσωπικής κατανάλωσης και για   carriers αποτέλεσαν τα ore carriers, τα
                                           αγροτικά προϊόντα. Το διεθνές εμπόριο   οποία κατασκευάστηκαν για τη μετα-
                                           ανθίζει. Ο άνθρακας, το σιδηρομετάλ-  φορά των γεωμετρικά αυξανόμενων,

          76                                                                                              NX
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81