Page 78 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 78
Παρελθόν, παρόν & μέλλον
To γεγονός ότι η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία και την αναταραχή που προκάλεσαν οι
έχει στρέψει το ενδιαφέρον της στην κατασκευή άλλων νομικές αντιπαραθέσεις με ναυλωτές
τύπων πλοίων,πέραν των bulk carriers, και ότι τα ένθεν κι ένθεν της αλυσίδας.
ναυπηγεία δεν έχουν διαθεσιμότητα αποτελεί, όσο και
αν ακούγεται παράδοξο για τους μη μυημένους, θετική Και τώρα; Θα αποτολμούσατε μια πρό-
εξέλιξη για την αγορά. βλεψη για τις προοπτικές της αγο-
ράς;
Oι ίδιοι κίνδυνοι μας απειλούν πάντα από
την πλευρά της οικονομίας, αλλά και της
παγκόσμιας πολιτικοστρατιωτικής αστά-
θειας. Ας επικεντρωθώ σε ό,τι η ναυτι-
λία η ίδια μπορεί να κάνει εσωτερικά. To
γεγονός ότι η παγκόσμια ναυπηγική βιο-
μηχανία έχει στρέψει το ενδιαφέρον της
στην κατασκευή άλλων τύπων πλοίων,
πέραν των bulk carriers, και ότι τα ναυ-
πηγεία δεν έχουν διαθεσιμότητα απο-
τελεί, όσο και αν ακούγεται παράδοξο
για τους μη μυημένους, θετική εξέλιξη
για την αγορά.
Δεδομένης της εύθραυστης παγκό-
σμιας οικονομικής ανάπτυξης αλλά και
των διεθνών στρατιωτικών κρίσεων, η
πρόβλεψη πως μια σημαντική αύξηση
του στόλου των bulk carriers θα ισο-
και από το 2003 και μετά το ένα μετά σκελιστεί από μια ανάλογη αύξηση του
το άλλο έως τον Μάιο του 2008 με την παγκόσμιου εμπορίου θα ήταν υπερβο-
αγορά σε πλήρη ευφορία, παραγγελίες λικά αισιόδοξη αυτή τη στιγμή. Άλλω-
ως τον ουρανό και σχέδια για τα θηρία στε, διανύουμε μια εποχή πολυεπίπεδης
Valemax, που σύντομα θα έρχονταν αντι- μετάβασης της παγκόσμιας οικονομίας
μέτωπα και αυτά με την ανατροπή στις και προσπάθειας για την εξοικονόμηση
ναυλαγορές, στην οποία θα έπρεπε πια πρώτων υλών, οπότε το περιβάλλον της
να είχαμε όλοι συνηθίσει, καθώς τόσο αγοράς παραμένει προς το παρόν αβέ-
πολλές φορές συνεισφέρει και η ίδια η βαιο. Αρκεί να αναλογιστούμε τον αντί-
υπερβολική αισιοδοξία της ναυτιλίας σε κτυπο που θα προκαλέσει στην αγορά
αυτό. των bulk carriers η μείωση της ζήτησης
Η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση που άνθρακα λόγω της πιθανόν και επιταχυ-
βλέπαμε πολλοί από το 2007 και ουδείς νόμενης στο μέλλον αποανθρακοποίη-
μας άκουγε, και σηματοδοτήθηκε από σης της οικονομίας. Επομένως, σε ένα
την κατάρρευση της Lehman Brothers περιβάλλον συγκρατημένης ζήτησης,
τον Σεπτέμβριο του 2008, αποτέλεσε η μη τοποθέτηση μαζικών παραγγε-
την επόμενη περίοδο-ορόσημο στην λιών εκλαμβάνεται ως η μόνη εγγύηση
πορεία των bulk carriers. Ένα στοιχείο για την επόμενη ημέρα της αγοράς. Αν
μάλιστα που διαφοροποιούσε τις ναυλα- αυξηθούν σημαντικά οι παραγγελίες, θα
γορές εκείνης της περιόδου –και τελικά ήμουν άφρων να παραμείνω έστω και
απεδείχθη καταστροφικό σε αρκετές συγκρατημένα αισιόδοξη.
περιπτώσεις συμμετεχόντων– ήταν οι Όμως, για να μην τελειώσουμε αυτό
υπερβολικά διευρυμένες αλυσίδες υπο- το «συνεργατικό άρθρο/συνέντευξη»
ναυλώσεων. Με την κατάρρευση της δυσοίωνα, ας κλείσω με αυτό: Η αγορά
ναυλαγοράς, κατέρρευσαν και αυτές, των bulk carriers απέδωσε καλύτερα σε
ενώ χιλιάδες τόνοι ξηρού φορτίου παρέ- καιρό ειρήνης, ανάπτυξης και εισοδη-
μεναν για ένα διάστημα συσσωρευμένοι ματικής ευημερίας του μέσου κατανα-
στα λιμάνια. Συνεπώς, αρκετές ναυτι- λωτή, που τελικά θα χρησιμοποιήσει τα
λιακές εταιρείες κλήθηκαν –εκτός από προϊόντα της βιομηχανίας και βέβαια
τις οικονομικές συνέπειες των ξαφνικά και τα αγροτικά άμεσα ή έμμεσα. Ας το
απίστευτα χαμηλών ναύλων ειδικά για τα ευχηθούμε, όσο κι αν τα σύννεφα στον
μεγαλύτερα πλοία– να αντιμετωπίσουν ορίζοντα είναι πολλά.
78 NX