Page 190 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 190

Τα bulk carriers του μέλλοντος

          Η ενεργειακή αναβάθμιση,

          μονόδρομος για

          την ανταγωνιστικότητα

          των bulk carriers














                                           Ο κλάδος των bulk carriers αποτελεί θεμέλιο του παγκό-
                                           σμιου εμπορίου, εξυπηρετώντας τη μεταφορά χύδην φορτίων,
                                           όπως  σιτηρά,  άνθρακας  και  μεταλλεύματα.  Με  μεταφορική
                                           ικανότητα που ξεπερνά τα 900 εκατ. dwt, τα bulk carriers
                                           αποτελούν σχεδόν το 40% του παγκόσμιου ναυτιλιακού στό-
                                           λου, με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να κατέχουν
                                           σημαντική θέση, ελέγχοντας περίπου το 20% του αντίστοιχου
                                           κλάδου.


                                           Στο σημερινό περιβάλλον, η ανάγκη για   Κύριες τάσεις και τεχνολογίες ενεργει-
                                           μείωση των εκπομπών αερίων του θερ-  ακής αναβάθμισης
                                           μοκηπίου έχει γίνει πιο επιτακτική από   Η μετάβαση προς έναν βιώσιμο στόλο bulk
                                           ποτέ. Διεθνείς οργανισμοί, όπως ο Διε-  carriers απαιτεί πολυδιάστατη στρατηγική.
                                           θνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) και η   Οι τεχνολογίες και οι τάσεις που διαμορ-
                                           Ευρωπαϊκή Ένωση, έχουν εισαγάγει κανο-  φώνουν τον κλάδο επικεντρώνονται στην
                                           νισμούς όπως το Data Collection System   αποανθρακοποίηση, στην ενεργειακή
                                           (DCS) και  το Monitoring, Reporting,   αποδοτικότητα και στην ψηφιοποίηση.
                                           Verification (MRV), που επιβάλλουν την
                                           παρακολούθηση και την καταγραφή των   1. Αποανθρακοποίηση και εναλλακτικά
                                           εκπομπών CO2 των πλοίων με σκοπό τη   καύσιμα
                                           δραστική μείωσή τους. Αν προσθέσει   Τα εναλλακτικά καύσιμα διαδραματίζουν
                                           κανείς σε αυτά το FuelEU Maritime, κατα-  καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια απο-
                                           λαβαίνει ότι οι πιέσεις για τη χρήση καθα-  ανθρακοποίησης των θαλάσσιων μετα-
                                           ρότερων καυσίμων και την εφαρμογή και-  φορών:
                                           νοτόμων τεχνολογιών για την αύξηση της   •   Αμμωνία και υδρογόνο: Αυτά τα
                                           απόδοσης είναι πια ασφυκτικές.          καύσιμα μηδενικών εκπομπών
                                           Η ανάγκη όμως για ενεργειακή ανα-       άνθρακα θεωρούνται τα επικρα-
                                           βάθμιση του στόλου δεν αφορά μόνο       τέστερα στην προσπάθεια απο-
                                           τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς       ανθρακοποίησης. Η αμμωνία,
                                           αλλά και τη διατήρηση της ανταγωνιστι-  μάλιστα, αναμένεται να δοκι-
                                           κότητας. Οι ναυλωτές, που αποτελούν     μαστεί ευρύτερα από το 2026,
          των Λάμπρου Νάκου,               ίσως τους σημαντικότερους εταίρους,     με κάποιες εταιρείες να έχουν
          Executive Director,              συχνά επιλέγουν πλοία με υψηλή ενερ-    επενδύσει σε πλοία-πιλότους
          Hydrus Engineering S.A.
                                           γειακή απόδοση, ενώ σε πολλές περι-     που χρησιμοποιούν ως καύσιμο
          Γιώργου Ντρούλια,                πτώσεις συνεπενδύουν με πλοιοκτήτες     και την αμμωνία. Παρά τις θετι-
          Business Development Director,    σε τεχνολογίες μείωσης του ενεργειακού   κές ενεργειακές προοπτικές, η
          Hydrus Engineering S.A.
                                           αποτυπώματος των πλοίων. Αυτό δημι-     ασφάλεια, η υποδομή ανεφοδια-
          Δρος Δημήτρη Λυρίδη,             ουργεί μια δυναμική όπου η τεχνολογική   σμού και το υψηλό κόστος παρα-
          Καθηγητή Σχολής Ναυπηγών Μηχανικών ΕΜΠ,   πρόοδος και οι περιβαλλοντικοί στόχοι   μένουν ζητήματα που πρέπει να
          Διευθυντή Εργαστηρίου Θαλασσίων Μεταφορών
                                           ενισχύονται αμοιβαία.                   αντιμετωπιστούν.
          190                                                                                             NX
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195