Page 192 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2024
P. 192
Τα bulk carriers του μέλλοντος
Η επιτυχία της ενεργειακής μετάβασης του εμπορικού αποστάσεις, αν μειωνόταν σημαντικά το
στόλου απαιτεί τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων αρχικό κεφάλαιο επένδυσης, το οποίο
μερών –πλοιοκτητών, ναυλωτών και κατασκευαστών–, για την ώρα είναι απαγορευτικό για την
οι οποίοι, συνεπενδύοντας σε καινοτόμες τεχνολογίες, εφαρμογή της τεχνολογίας στον υπάρ-
μπορούν όχι μόνο να μειώσουν το περιβαλλοντικό χοντα στόλο.
αποτύπωμα των θαλάσσιων μεταφορών αλλά και να
διασφαλίσουν ένα ρεαλιστικά βιώσιμο μέλλον για 3. Βελτιστοποιημένος σχεδιασμός και
τη ναυτιλία. υλικά
Η βελτίωση του σχεδιασμού της γάστρας
και η χρήση νέων υλικών αποτελούν επί-
σης εργαλεία για τη μείωση της κατα-
νάλωσης καυσίμου και τη βελτίωση της
ενεργειακής απόδοσης:
• Βελτιστοποιημένες γεωμετρίες
σκάφους: Η σύγχρονη τεχνολο-
γία επιτρέπει την προσομοίωση
των συνθηκών πλεύσης και τη
δοκιμή διαφορετικών γεωμε-
τριών της γάστρας σε ψηφιακά
περιβάλλοντα. Αυτό επιτρέπει τη
λειτουργούν όπως τα φτερά βελτιστοποίηση του σχεδιασμού,
των αεροσκαφών, δημιουργούν μειώνοντας την υδροδυναμική
άντωση από τον άνεμο, η οποία αντίσταση και βελτιώνοντας τη
μετατρέπεται σε ώθηση για το συνολική απόδοση του πλοίου.
πλοίο. Η χρήση τους μπορεί να Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα
μειώσει την κατανάλωση καυσί- για σχεδίαση προσαρμοσμένη
μου κατά 5-15%, ανάλογα με τις τόσο στις συνθήκες λειτουργίας
συνθήκες ανέμου και τη σχεδίαση του πλοίου όσο και στην απόδοση
του πλοίου. της προπέλας, εξασφαλίζοντας
• Rigid Sails: Τα σταθερά πανιά, μεγαλύτερη ενεργειακή αποδο-
κατασκευασμένα από υλικά υψη- τικότητα από ένα παραδοσιακά
λής αντοχής, συλλαμβάνουν τον σχεδιασμένο πλοίο.
άνεμο και παράγουν επιπλέον • Σύνθετα υλικά: Η χρήση σύνθε-
πρόωση. Η σταθερότητα και η των υλικών βρίσκεται ακόμη σε
αποδοτικότητα που προσφέρουν ερευνητικό στάδιο για εμπορικά
σε ευνοϊκές συνθήκες ανέμου πλοία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν
μπορεί να οδηγήσουν σε εξοικο- ενδείξεις ότι μπορούν να αξιο-
νόμηση καυσίμου κατά 10-18%, ποιηθούν σε μη κρίσιμες δομικές
ανάλογα με τη διαδρομή και την περιοχές του πλοίου, μειώνοντας
ένταση του ανέμου. σημαντικά το βάρος και συμβάλ-
• Wind Kites: Εναέρια πανιά που λοντας στην εξοικονόμηση καυ-
τοποθετούνται σε σχοινί και σίμου. Εφόσον η τεχνολογία ωρι-
εκμεταλλεύονται τους ισχυρούς μάσει και το κόστος παραγωγής
ανέμους σε μεγάλα υψόμετρα. μειωθεί, τα σύνθετα υλικά έχουν
Λειτουργούν δημιουργώντας πρό- τη δυνατότητα να αποτελέσουν
σθετη ώθηση μέσω της δυναμικής μια σημαντική παράμετρο για την
του ανέμου, μειώνοντας έτσι την ενεργειακή αναβάθμιση.
εξάρτηση από την κύρια μηχανή.
Αυτή η τεχνολογία μπορεί να επι- 4. Ψηφιοποίηση και αυτόνομη λειτουργία
τύχει εξοικονόμηση καυσίμου έως Την τελευταία δεκαετία, η ψηφιοποίηση
και 10%, ανάλογα με τη διαδρομή, αναδιαμορφώνει ριζικά τη λειτουργία
την ένταση των ανέμων και το επι- όλων των βιομηχανιών. Η ευρεία χρήση
χειρησιακό προφίλ του πλοίου. ψηφιακών εργαλείων δίνει τη δυνατό-
Οι τεχνολογίες πρόωσης από τον άνεμο τητα και στις θαλάσσιες μεταφορές να
θα μπορούσαν να αποτελέσουν αποδοτι- επιτύχουν στόχους αύξησης της αποδο-
κές λύσεις για τη μείωση των εκπομπών, τικότητας και της ασφάλειας που παλιά
ειδικά για πλοία που διανύουν μεγάλες φάνταζαν μη ρεαλιστικοί:
192 NX