Page 46 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 46

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ


                                                   πίου που αναμένονται μπορεί να περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση των
                                                   εκπομπών μεθανίου και υποξειδίου του αζώτου, την παροχή κινήτρων
                                                   για τους πρωτοπόρους και την ανάπτυξη των κατάλληλων υποδομών
                                                   των λιμένων.

                                                   Οι προκλήσεις για τη ναυτιλία ξηρού χύδην φορτίου
                                                   Ο τομέας ξηρού χύδην φορτίου είναι ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός τομέας
                                                   όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων και τη χωρητικότητα. Τα dry bulk
                                                   carriers αντιπροσωπεύουν το 43% του παγκόσμιου στόλου σε χωρη-
                                                   τικότητα και μεταφέρουν περίπου το 55% του μεταφορικού έργου.
                                                   Ένα σημαντικό εμπορικό χαρακτηριστικό των μεταφορών χύδην ξηρού
                                                   φορτίου είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό των περίπου 13.000 dry bulk
                                                   carriers πλέουν σε ακανόνιστα εμπορικά πρότυπα (tramp shipping).
                                                   Το εμπορικό αυτό μοντέλο δημιούργησε την απαιτούμενη ευελιξία του
                                                   κλάδου σε περιόδους κρίσης, ώστε να καταφέρνει να διασφαλίζει τις
                                                   απαραίτητες μεταφορές των αγαθών στις κοινωνίες, αλλά ταυτόχρονα
                                                   καθιστά τον τομέα ξηρού χύδην φορτίου έναν από τους πιο δύσκολους
                                                   τομείς μεταφορών όσον αφορά την απανθρακοποίηση, καθώς τα ακανόνι-
                                                   στα εμπορικά πρότυπα δεν δημιουργούν τις προϋποθέσεις για πράσινους
                                                   διαδρόμους (green corridors) μεταξύ λιμανιών, όπως συμβαίνει με τη
                                                   ναυτιλία γραμμών (liner shipping), η οποία ήδη επενδύει σημαντικά σε
                                                   πλοία που είναι σε θέση να καταναλώνουν εναλλακτικά καύσιμα.
                                                   Ωστόσο, αξίζει να τονιστεί ότι οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου ενός
                                                   dry bulk carrier είναι από τις χαμηλότερες ανά τονο-μίλι μεταφερόμε-
                                                   νου φορτίου και αντιπροσωπεύουν έναν από τους πιο οικονομικούς και
           Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο         φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους μεταφοράς.
           πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες
             τους στην πράξη, προκειμένου          Η επόμενη μέρα για την παγκόσμια ναυτιλία
              να επιτρέψουν στη ναυτιλία           Οι ενδιάμεσοι στόχοι που έχουν συμφωνηθεί για το 2030 και το 2040
              να απαλλαγεί επιτυχώς από            είναι ιδιαίτερα φιλόδοξοι, ενώ η διαθεσιμότητα ναυτιλιακών καυσίμων
                 τις εκπομπές άνθρακα.             μηδενικών εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου είναι σήμερα πρακτικά
                                                   μηδαμινή. Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο πρέπει τώρα να αναλάβουν
                                                   τις ευθύνες τους στην πράξη, προκειμένου να επιτρέψουν στη ναυτιλία
                                                   να απαλλαγεί επιτυχώς από τις εκπομπές άνθρακα.
                                                   Η συνεργασία και η δράση όλων των ενδιαφερόμενων μερών στη
                                                   θαλάσσια αλυσίδα είναι ζωτικής σημασίας. Η INTERCARGO έχει
                                                   επανειλημμένως ζητήσει την επείγουσα επιτάχυνση στην ανάπτυξη
                                                   πράσινων τεχνολογιών, συστημάτων πρόωσης, καυσίμων και σχετι-
                                                   κών υποδομών στα λιμάνια (Green Hubs), μαζί με την επιτάχυνση των
                                                   μεσοπρόθεσμων μέτρων που βασίζονται σε έναν φόρο στις εκπομπές
                                                   άνθρακα (levy), τα οποία θα επιτρέψουν τη μετάβαση στη ναυτιλία
                                                   καθαρού μηδενικού άνθρακα.
                                                   Ο IMO θα πρέπει να συμφωνήσει το γρηγορότερο δυνατό σε ένα παγκό-
                                                   σμιο οικονομικό μέτρο (π.χ. levy), εφαρμοστέο στις εκπομπές αερίων του
                                                   θερμοκηπίου, για να υποστηρίξει έναν μηχανισμό «χρηματοδότησης και
                                                   ανταμοιβής», όπως προτείνει η βιομηχανία, και με στόχο να μειώσουμε
                                                   άμεσα τη διαφορά μεταξύ του κόστους συμβατικών και εναλλακτικών
                                                   ναυτιλιακών καυσίμων και να κινητοποιήσουμε την παραγωγή και την
                                                   υιοθέτηση νέων καυσίμων στην απαραίτητη κλίμακα, που θα επιτρέψει
                                                   την επίτευξη της πλέον ταχύτερης μετάβασης.
                                                   Πρέπει όλοι να μοιραστούμε την ευθύνη για να επιτρέψουμε την επί-
                                                   τευξη των καθορισμένων στόχων στο χρονικό πλαίσιο που έχουμε μπρο-
                                                   στά μας. Ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων μερών, όπως ναυπηγεία,
                                                   κατασκευαστές κινητήρων, πάροχοι τεχνολογίας, ναυλωτές, λιμάνια,
                                                   τερματικοί σταθμοί, φορτωτές και παραλήπτες, τράπεζες και ασφαλι-
                                                   στές, πρέπει να διαδραματίσουν τον ρόλο τους σε αυτό το κοινό ταξίδι
                                                   προς ένα πιο πράσινο μέλλον.


         46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51