Page 41 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 41

γνωστή αποκλειστικά σε όσους ασχολούνταν με   τεθεί σε ισχύ. Σε αντίθεση µε άλλα πλαίσια, για τη
                         αυτήν. Η βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων στα-  Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ δεν υπάρχει ανάγκη για
                         διακά μετατοπίστηκε από τον ανεπτυγμένο στον   μια μεταβατική περίοδο, δεδομένου ότι έχει ήδη
                         αναπτυσσόμενο κόσμο, όπου υπήρχε μεγαλύτερη   εφαρμοστεί εθελοντικά από τα εμπλεκόμενα µέρη.
                         ζήτηση για υλικά, και οι πλοιοκτήτες λειτουργού-  Τόσο η ναυτιλία όσο και η βιομηχανία ανακύ-
                         σαν με την προσδοκία ότι τα πλοία που πωλού-  κλωσης πλοίων είναι προετοιμασμένες για την
                         σαν για ανακύκλωση θα αντιμετωπίζονταν με  εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ και
                         τον κατάλληλο τρόπο. Σύντομα κατέστη σαφές   μπορούμε να αναμένουμε μια ομαλή μετάβαση
                         ότι αυτό δεν ίσχυε στην πλειονότητα της βιομη-  προς την πλήρη ισχύ της. Είναι σημαντικό ότι ο
                         χανίας ανακύκλωσης και ότι ορισμένες αλλαγές   κλάδος συνεχίζει να επενδύει προκειμένου να
                         ήταν απαραίτητο να πραγματοποιηθούν. Αυτό απο-  εναρμονιστεί με τα πρότυπα, με τους ιδιοκτήτες
                         τέλεσε το σημείο εκκίνησης για την προώθηση   ναυπηγείων τόσο στην Ινδία όσο και στο Μπαν-
                         υψηλότερων προδιαγραφών για την ανακύκλωση   γκλαντές –τις μεγαλύτερες χώρες ανακύκλωσης
                         πλοίων και τη ρυθμιζόμενη βιομηχανία, που θα   πλοίων στον κόσμο– να επενδύουν σημαντικά στη
                         θέσει σε ισχύ η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ.  βελτίωση των εγκαταστάσεών τους. Αυτό σημαίνει
                         Η διεθνής εστίαση στην ανακύκλωση πλοίων   ότι σε δύο χρόνια θα υπάρχει μια ισχυρή, συμ-
                         γρήγορα μεταφέρθηκε σε επίπεδο ΙΜΟ, όπου η   μορφούμενη βιομηχανία ανακύκλωσης, έτοιμη να
                         Νορβηγία υπογράμμισε την ανάγκη για υψηλότερα   υποδεχτεί τα πλοία του παγκόσμιου στόλου που
                         πρότυπα το 1998. Η εν λόγω ανάγκη συνοδεύτηκε   έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους.
                         από παρόμοια προσπάθεια στη ναυτιλιακή βιομη-  Είμαστε αισιόδοξοι ότι τα επόμενα δύο χρόνια
                         χανία. Η πρώτη περίπτωση ήταν η ανάπτυξη του   θα υπάρξει περαιτέρω βελτίωση του νέου καθε-
                         Κώδικα Πρακτικής το 2001, ο οποίος αποτέλεσε   στώτος συμμόρφωσης με τη Σύμβαση του Χονγκ
                         τη βάση των οδηγιών του ίδιου του ΙΜΟ και, με   Κονγκ. Ωστόσο, ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για
                         τη σειρά του, τον πυρήνα της Σύμβασης του Χονγκ   την Ανακύκλωση Πλοίων (EUSRR) παραμένει
                         Κονγκ και των σχετικών κατευθυντήριων γραμ-  ένα εμπόδιο που, αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά,
                         μών της. Ήταν αυτή η οδηγία που εισήγαγε για   θα μπορούσε να εμποδίσει την ομαλή μετάβαση.
                         πρώτη φορά την έννοια του Green Passport, που   Θεωρητικά, ο EUSRR υποστηρίζει τη Σύμβαση
                         εν συνεχεία θα μετεξελισσόταν στον κατάλογο   του Χονγκ Κονγκ και τους στόχους της, αλλά στην
                         επικίνδυνων υλικών, ο οποίος έχει πλέον θεσμο-
                         θετηθεί σε όλο τον παγκόσμιο στόλο. Η δέσμευση
                         αυτή συνεχίζεται μέχρι σήμερα, με τη δημοσίευση
                         του Οδηγού για τις Ανακυκλώσεις Πλοίων από
                         το ICS.
                         Tην ίδια ώρα, τα διαλυτήρια άρχισαν να βελτι-
                         ώνουν τις πρακτικές τους, προκειμένου να εξα-
                         σφαλίσουν μεγαλύτερη ασφάλεια και να συμβά-
                         λουν στην προστασία του περιβάλλοντος στις
                         εγκαταστάσεις τους. First movers αποτέλεσαν η
                         Τουρκία και η Κίνα, αλλά μια νέα γενιά ιδιοκτητών
                         ναυπηγείων στην ινδική υποήπειρο σύντομα δια-
                         πίστωσε ότι απαιτούνταν αλλαγές και η Ινδία και
                         το Μπανγκλαντές, με τη βοήθεια της Ιαπωνίας,
                         της Νορβηγίας και των νηογνωμόνων, άρχισαν
                         να βελτιώνουν τις εγκαταστάσεις τους ώστε να
                         πληρούν τις απαιτήσεις της Σύμβασης του Χονγκ
                         Κονγκ μετά το 2009.
                         Η πορεία προς την εισαγωγή νομοθεσιών για τη
                         βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων συνάντησε περι-
                         στασιακές δυσκολίες. Η ναυτιλιακή βιομηχανία
                         ήθελε να κινηθεί με ρυθμό ταχύτερο από αυτόν
                         που μπορούν να επιτύχουν τα κράτη-μέλη του
                         ΙΜΟ. Οι συζητήσεις για τη σωστή πορεία δράσης
                         ήταν συχνά δύσκολες, αλλά η διαδικασία αποτελεί
                         ένα μοντέλο για το πώς μπορούν να βελτιωθούν
                         οι προδιαγραφές σε ολόκληρο τον κλάδο και πώς
                         οι κανονισμοί μπορούν να αποτελέσουν θετική
                         κινητήρια δύναμη για την αλλαγή ακόμη και πριν


                                                                                                              41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46