Page 45 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 45
υιοθετήθηκαν για την υλοποίηση της παραπάνω στρατηγικής λαμβάνουν υπόψη
τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που αφορούν το συνολικό αποτύπωμα κατά
τον κύκλο ζωής των καυσίμων. Πέραν των εκπομπών που προκύπτουν από την
καύση/χρήση των καυσίμων στο πλοίο (Tank to Wake), θα λαμβάνονται υπόψη και
οι εκπομπές που προκύπτουν από την εξόρυξη, την παραγωγή, την αποθήκευση και
τη μεταφορά τους στο πλοίο (Well to Tank), με στόχο να αποτραπεί οποιαδήποτε
μετατόπιση εκπομπών από τη ναυτιλία σε άλλους τομείς.
Στο πλαίσιο αυτό, η επιτροπή ενέκρινε τις σχετικές οδηγίες σχετικά με τις εκπο-
μπές αερίων του θερμοκηπίου που αφορούν το συνολικό αποτύπωμα κατά τον
κύκλο ζωής των καυσίμων (Guidelines on life cycle GHG intensity of marine
fuels) και συμφώνησε να συνεχίσει τις εργασίες που θα έχουν ως στόχο να
ολοκληρώσει τον προσδιορισμό των προκαθορισμένων συντελεστών εκπομπών
(default emission factors) για τις υφιστάμενες μεθόδους παραγωγής των καυ-
σίμων, ειδικά μεθοδολογικά ζητήματα που σχετίζονται με τη μέτρηση των πραγ-
ματικών συντελεστών εκπομπών, αλλά και την επανεξέταση των υφιστάμενων
πρακτικών σχετικά με θέματα πιστοποίησης και βιωσιμότητας των καυσίμων.
Μεσοπρόθεσμα μέτρα μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου
Όσον αφορά τα μεσοπρόθεσμα μέτρα μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου,
συμφωνήθηκε να αποτελούνται από ένα τεχνικό (technical element) και ένα οικο-
νομικό μέτρο (economic element). Σχεδόν ομόφωνα τα κράτη-μέλη αποδέχτηκαν
και συμφώνησαν σε ένα τεχνικό μέτρο, πιο συγκεκριμένα ένα πρότυπο (goal-based
marine fuel standard) που θα ρυθμίζει τη σταδιακή μείωση των αερίων του θερ-
μοκηπίου από τη χρήση των καυσίμων των πλοίων και το οποίο ακολουθεί την
ίδια λογική με το αντίστοιχο μέτρο (Fuel EU Maritime) της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
καθιστώντας πιθανή μια ενδεχόμενη εναρμόνιση των δύο κανονισμών στο μέλλον.
Όσον αφορά το οικονομικό στοιχείο, η επιτροπή δεν συμφώνησε σε συγκεκριμένο
οικονομικό μέτρο (π.χ. levy), και προκειμένου να συμφωνηθεί, θα πρέπει πρώτα να
ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις στα κράτη. Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα αναμένεται να
εγκριθούν το 2025 και να τεθούν σε ισχύ το γρηγορότερο το 2027, χωρίς όμως να
συμβαδίζουν με τους ενδιάμεσους στόχους του 2030 και του 2040 αντίστοιχα.
Άλλα υποψήφια μέτρα/δράσεις μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκη-
45