Page 44 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 44

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ


          Στην 80ή Σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 80) του Διεθνούς
          Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), τα κράτη-μέλη, έπειτα από πολλές προηγούμενες διαδοχικές
          συνεδριάσεις των Διασυνοδικών Ομάδων Εργασίας του ΙΜΟ (ISWG-GHG) και έντονες διαπραγ-
          ματεύσεις, κατάφεραν να συμφωνήσουν κάνοντας αμοιβαίες υποχωρήσεις και ενέκριναν μετα-
          ξύ άλλων τη στρατηγική σχετικά με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα
          πλοία (2023 ΙΜΟ Greenhouse Gas Strategy).





                                           MEPC 80:

                                           ΟΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΚΑΙ

                                           Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ

                                           ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ

                                           ΝΑΥΤΙΛΙΑ
















                                               Η παγκόσμια ναυτιλία πήρε μια ιστορική απόφαση για την επίτευξη ουδέτερου
                                               ισοζυγίου εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κοντά στο 2050, ακολουθώντας
                                               το παράδειγμα των αεροπορικών εταιρειών να επιτύχουν καθαρό μηδενικό
                                               αποτύπωμα άνθρακα έως το 2050 (Fly Net Zero), όπως αποφασίστηκε στη
                                               Συνέλευση της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) τον Οκτώ-
                                               βριο του 2021.

                                               Η Αναθεωρημένη Στρατηγική του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου
                                               Πέραν του στόχου του IMO για την επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου εκπομπών
                                               αερίων του θερμοκηπίου κοντά στο 2050, αξίζει να σημειωθούν και οι φιλό-
                                               δοξοι στόχοι για το 2030 και το 2040, που έχουν καθοριστεί ως κρίσιμα
                                               σημεία αξιολόγησης για την παρακολούθηση της προόδου έως το 2050.
                                               Πιο συγκεκριμένα, ο παγκόσμιος στόλος θα πρέπει να επιτύχει τη μείωση των
                                               συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία
                                               κατά τουλάχιστον 20% έως το 2030 και κατά τουλάχιστον 70% έως το 2040,
                                               σε σύγκριση με το 2008. Ένα σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής είναι και
                                               ο στόχος να διασφαλιστεί ότι τουλάχιστον το 5% (επιδιώκοντας το 10%) της
                                               ενέργειας του παγκόσμιου στόλου θα προέρχεται από καύσιμα μηδενικών ή
                                               σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030.
                                               Ο στόχος αυτός αποτελεί ένα πολύ ισχυρό μήνυμα στους διαχειριστές των
                                               πλοίων, αλλά κυρίως στους παραγωγούς ενέργειας, που θα πρέπει άμεσα
                                               να ξεκινήσουν να παρέχουν ναυτιλιακά καύσιμα μηδενικών εκπομπών θερ-
                                               μοκηπίου σε μεγάλες ποσότητες, προκειμένου να είναι εφικτή η επιθυμητή
                                               μετάβαση.

          του Εμμανουήλ Βεργέτη,               Αποτροπή μετατόπισης των εκπομπών από τη ναυτιλία σε άλλους τομείς
          Regional Representative,             Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι για πρώτη φορά οι παραπάνω στόχοι για τις
          Athens, ΊNTERCARGO
                                               εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου καθώς και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα που

         44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49