Page 36 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 36

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ


                    Ένα δεύτερο σημείο άξιο αναφοράς σχετικά με      γίας, προκειμένου το Μπανγκλαντές να καλύψει το
                    την ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ότι οι ΜΚΟ «πλατ-  μειονέκτημα της τεράστιας πλημμυρίδας και της
                    φόρμες» για την ανακύκλωση προέβησαν σε έναν     άμπωτης και να δημιουργήσει ένα αδιαπέραστο
                    παράλογο πόλεμο, καθώς ήθελαν να αποκλείσουν     πάτωμα (impermeable floor), ήταν τεράστια τόσο
                    το σύστημα beaching, που ισχύει σε όλο τον κόσμο   σε διακρατικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο.
                    και το οποίο κάνει τη διάλυση των πλοίων γρηγορό-
                    τερη και με λιγότερα έξοδα – δηλαδή όλη αυτή η   Oι δυνατότητες της Ελλάδας για ανακυκλώσεις πλοίων
                    δομή να μη γίνεται σε beaching, για λόγους περι-  Θεωρώ ότι και η Ελλάδα βρίσκεται σε παρόμοιο
                    βαλλοντικούς, όπως υποστηρίζουν. Αυτό το ξεπέ-   επίπεδο με την Τουρκία, η οποία έχει επικυρώσει
                    ρασαν πολύ έξυπνα οι Ινδοί, οι οποίοι επένδυσαν   τη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ και έχει δημιουργή-
                    με λαμαρίνες όλο τον χώρο μπροστά από την παρα-  σει μια τεράστια βιομηχανία ανακύκλωσης πλοίων
                    λία. Με τον τρόπο αυτό, το πλοίο φτάνει μέχρι και   για παράδειγμα, καθώς διαθέτει εξίσου βαθιά
                    δέκα μέτρα από την πλατφόρμα η οποία δεν είναι   νερά, έχει πολλαπλές βιομηχανίες ανακύκλωσης
                    διαπερατή και πάνω σε αυτήν έχουν τοποθετήσει    υλικών και τη δυνατότητα να φιλοξενήσει πλοία
                    μεγάλους γερανούς στους οποίους μεταφέρουν       για ανακύκλωση. Έχει επίσης την τεχνογνωσία
                    τα κομμάτια που κόβονται από το πλοίο, χωρίς να   για να πραγματοποιήσει ανακυκλώσεις, αφού η
                    υπάρχει κανένας κίνδυνος για διαρροή.            ναυπήγηση και η διάλυση είναι ουσιαστικά το ίδιο
                    Από εκεί, μετά υπάρχουν και πάρα πολλά άλλα υλικά   πράγμα. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να αναλαμ-
                    και μηχανήματα, τα οποία μεταφέρονται σε άλλα    βάνει την ανακύκλωση και τη μεταποίηση σίδε-
                    εργοστάσια, είτε για ανακύκλωση είτε για επιδιόρ-  ρου και χαλκού, καθώς και άλλων υλικών. Όσον
                    θωση και επαναπώληση σαν ανταλλακτικά. Υπάρ-     αφορά τα hazardous materials, η Ελλάδα μπορεί
                    χει μια τεράστια βιομηχανία, η οποία απασχολεί   να γίνει ένας προορισμός για τη διαχείρισή τους,
                    μεγάλο αριθμό εργαζομένων, με καλές απολαβές.    όπως κάνει σε αντίστοιχα υλικά σε άλλες βιομηχα-
                    Ειδικά στο Μπανγκλαντές, το οποίο δεν διαθέ-     νίες, αντί να χρειαστεί να ανακαλύπτει τον τροχό
                    τει επαρκείς πόρους, όπως σιδηρομετάλλευμα ή     εκ νέου. Άλλες χώρες έχουν ήδη αναπτύξει την
                    πόρους ενέργειας, η συγκεκριμένη βιομηχανία έχει   τεχνολογία και την οικονομία γύρω από αυτά τα
                    ακόμη μεγαλύτερη αξία. Η συμβολή της Νορβη-      υλικά και βγάζουν κέρδος.
                                                                     Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών και το Ναυτικό
                                                                     Επιμελητήριο είναι θετικά διακείμενοι ώστε να
                                                                     παρέχουν συμβουλές στο κράτος σχετικά με αυτό
                                                                     το θέμα. Είναι σημαντικό να προχωρήσει η Ελλάδα
                                                                     όχι μόνο στην επικύρωση των υποχρεώσεων ως
                                                                     σημαία για τα πλοία, αλλά και στην ανάπτυξη της
                                                                     βιομηχανίας ανακύκλωσης. Η ανακύκλωση είναι
                                                                     μια πολύ μεγάλη και προσοδοφόρα βιομηχανία,
                                                                     που δημιουργεί τεχνογνωσία και είναι βιώσιμη. Η
                                                                     Τουρκία έχει ήδη αναπτύξει ένα τεράστιο κεφάλαιο
                                                                     σε αυτόν τον τομέα. Γιατί λοιπόν να μην είναι και
                                                                     η Ελλάδα στο ίδιο επίπεδο και, εφόσον μπορεί,
                                                                     να είναι ανταγωνιστική; Η Τουρκία έχει επενδύσει
                                                                     για πολλά χρόνια σε μια μεγάλη ναυπηγοεπισκευ-
                                                                     αστική βιομηχανία, αλλά και η Ελλάδα τα τελευ-
                                                                     ταία χρόνια κάνει μεγάλες προσπάθειες για την
                                                                     αναβίωση των ναυπηγείων της. Χαρακτηριστικά
                                                                     παραδείγματα αποτελούν τα ναυπηγεία της Σύρου,
                                                                     της Χαλκίδας, η επισκευαστική ζώνη Περάματος
                                                                     και πλέον του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας.
                                                                     Έχουμε τη δυναμική να αναπτύξουμε τη βιομηχα-
                                                                     νία και να καταστούμε ανταγωνιστικοί σε αυτόν
                                                                     τον τομέα. Ένα από τα σημεία στα οποία θα πρέ-
                                                                     πει να εστιάσουν η Ελλάδα και άλλες χώρες της
                                                                     Ευρώπης με ανεπτυγμένη ναυτιλία είναι η άσκηση
                                                                     πίεσης προκειμένου τα περιφερειακά μέτρα της
                                                                     ΕΕ αναφορικά με την ανακύκλωση πλοίων να προ-
                                                                     σαρμοστούν και να υπερισχύσει η Σύμβαση του
                                                                     Χονγκ Κονγκ, που πρόκειται για ένα παγκόσμιο
                                                                     μέτρο.


         36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41