Page 34 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 34
για τη λειτουργία του επιβλέποντος οργανισμού,
ο οποίος ελέγχεται από το κράτος), που ορίζει
τις προδιαγραφές του πλοίου προς ανακύκλωση,
όπως τα επιβλαβή υλικά που προκύπτουν από το
Inventory of Hazardous Materials το οποίο έχει
παραδοθεί και αναγνωρίζεται από τις χώρες, τις
σημαίες και τις κλάσεις. Το Gujarat Maritime
Authority παρακολουθεί και ζυγοσταθμίζει μία
προς μία όλες τις διαδικασίες πριν από την ανα-
κύκλωση. Για παράδειγμα, τα λάδια των μετα-
σχηματιστών των πλοίων, που είναι πάρα πολύ
τοξικά (διοξίνες), δεν ανακυκλώνονται στην Ινδία.
Ζυγίζονται, φορτώνονται σε βαρέλια και πηγαί-
νουν για ανακύκλωση στη Γερμανία, υπό το Basel
Convention, καθώς αποτελεί waste. Στη Γερμανία
υπάρχει ολόκληρη βιομηχανία που ανακυκλώνει
τις διοξίνες από τους μετασχηματιστές από όλο
τον κόσμο, όπως μπαταρίες και άλλα επιβλαβή
υλικά. Στην πολιτεία Γκουτζαράτ της Ινδίας, η βιο-
μηχανία ανακύκλωσης πλοίων απευθύνεται σε ένα
ολόκληρο οικοσύστημα. Παρέχονται εκπαίδευση
και όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, όπως
επίσης στέγη και ιατρική περίθαλψη. Οι εργάτες
πρέπει να έχουν άδεια εργασίας και υγειονομικό
πιστοποιητικό για να δραστηριοποιηθούν στις
εγχώριες μονάδες. Η διαδικασία της ανακύκλω-
σης ξεκινά μετά από αυτά. Επιπλέον, όταν υπάρ-
χουν δυσκολίες σε ένα πλοίο, όπως τα jack-up
rigs, οι διαδικασίες ανακύκλωσης προσαρμόζο-
νται ανάλογα με τις ανάγκες του συγκεκριμένου
Το παράδειγμα της Ινδίας πλοίου και εγκρίνονται επί τούτου.
Η Ινδία ήταν η πρώτη χώρα η οποία είδε το θέμα Από τις εκατό γιάρδες, πάνω από τις ογδόντα
της ανακύκλωσης πλοίων μεθοδικά, αλλά μετά αυτή τη στιγμή είναι πιστοποιημένες με βάση τις
από τεράστια προσπάθεια εκ μέρους μας, την απαιτήσεις της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, και
επιτροπή δηλαδή που διαμόρφωσε τη Σύμβαση από αυτές δέκα είναι με πιστοποιήσεις ακόμη και
του Χονγκ Κονγκ. Κάναμε πάνω από τρία ή τέσ- της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απλώς η Ευρωπαϊκή
σερα workshops στην Ινδία για να μπορέσουμε Ένωση θεωρούσε ότι έπρεπε να εισαγάγει μια
να πείσουμε τις αρχές αλλά και τα διαλυτήρια γι’ νέα νομοθεσία ως γέφυρα μέχρι την επικύρωση
αυτή τη διαδικασία. Το αποτέλεσμα ήταν μεγάλες της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ. Βέβαια, το όλο
και υπεύθυνες εταιρείες να αγκαλιάσουν το εγχεί- ζήτημα πήρε πολιτικές διαστάσεις.
ρημα, να επενδύσουν στον ανθρώπινο παράγοντα
και κάνανε πραγματικά φανταστική δουλειά στην Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός για τις ανακυκλώσεις πλοίων
Ινδία, συγκεκριμένα στο Αλάνγκ, το οποίο στην Παρά το γεγονός ότι, όπως προανέφερα, όλες
κυριολεξία άλλαξε πρόσωπο. αυτές οι γιάρδες λαμβάνουν όλα τα μέτρα για την
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εικόνες από τις γιάρδες ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος,
της Ινδίας, που συχνά πυκνά δημοσιεύονται και δεν έχουν επί του παρόντος συμπεριληφθεί στον
αποτυπώνουν μια σκληρή πραγματικότητα αναφο- κατάλογο της ΕΕ με τις εγκεκριμένες γιάρδες, και
ρικά με τις συνθήκες εργασίας, έχουν παρέλθει αυτό για πολιτικούς λόγους. Πρωταρχικό μέλημα
ανεπιστρεπτί και όποιες εικόνες θέλουν ορισμένες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν η έγκριση μονά-
ΜΚΟ να αναπαράγουν δεν είναι από τα σημερινά δων ανακύκλωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και
διαλυτήρια. Αυτά έχουν τελειώσει εδώ και πέντε ο αποκλεισμός όλων των άλλων, για να κατευ-
έξι χρόνια και πλέον έχει ενισχυθεί ο θεσμός της νάσουν τις ΜΚΟ που την επηρεάζουν. Από τις
εργασίας με αυξημένα στάνταρ ασφαλείας. είκοσι γιάρδες που έχουν εγκριθεί, οι δεκαοκτώ
Δικλίδα ασφαλείας είναι το Gujarat Maritime είναι ευρωπαϊκές –εκ των οποίων οι μισές δεν
Authority, οργανισμός που δημιούργησε η Περι- συγκρίνονται με τις αντίστοιχες ινδικές είτε σε
φέρεια σε συνεργασία με τα διαλυτήρια (ένα μέγεθος είτε σε διαδικασίες–, μία αμερικανική
μικρό ποσό ανά ανακυκλωμένο τόνο πληρώνεται και μία τουρκική.
34