Page 32 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 32

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ


          Ο κ. Γιώργος Γαβριήλ περιγράφει τις προσπάθειες της ελληνικής πλευράς να επικυρωθεί
          η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ και υπογραμμίζει τις προοπτικές της Ελλάδας ως δυνητικού
          κέντρου ανακύκλωσης πλοίων.









                          Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΟΥ

                          ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ,

                          ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΙΝΔΙΑΣ

                          ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ














                                           Πώς φτάσαμε στην επικύρωση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ
                                                   Η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ ξεκίνησε με τον γνώμονα ότι δεν υπήρχε
                                                   ένα παγκόσμιο πρότυπο για τις ανακυκλώσεις πλοίων. Οι οργανώσεις που
                                                   ασχολούνται με περιβαλλοντικά θέματα προσπαθούσαν να προωθήσουν μια
                                                   άλλη σύμβαση κάτω από τον IMO, την Basel Convention, που ασχολείτο με
                                                   τα απορρίμματα, προκειμένου αυτή να είναι ο κύριος θεσμός για την ανακύ-
                                                   κλωση των πλοίων. Η πιο σημαντική πρόκληση της συγκεκριμένης σύμβασης
                                                   είναι ότι θεωρούσε το πλοίο «σκουπίδι» μετά το 18ο έτος ηλικίας και από
                                                   το προτελευταίο λιμάνι στην κανονική του δραστηριότητα θα μπορούσε να
                                                   κρατηθεί και να μην του επιτραπεί να αποπλεύσει αν επρόκειτο για λιμάνι
                                                   της Ευρώπης. Και προφανώς δεν είναι δυνατόν ένα πλοίο που διέπεται από
                                                   τόσους κανονισμούς να χαρακτηρίζεται ως «σκουπίδι». Βεβαίως, υπήρχαν
                                                   ορισμένοι θεσμοί, ορισμένα Δίκαια, και δη της Ολλανδίας και της Δανίας,
                                                   που αποδέχτηκαν αυτή τη σύμβαση, με αποτέλεσμα να υποχρεώσουν πλοία
                                                   τα οποία είχαν πάει για ανακύκλωση στην Ινδία και στην Τουρκία να γυρί-
                                                   σουν πίσω για να ανακυκλωθούν στην Ολλανδία, όπου θα επιβάλλονταν
                                                   κανονισμοί για καθάρισμα και ανακύκλωση ωσάν σκουπίδι, κ.ο.κ.
                                                   Αυτή ήταν και η παράμετρος στην οποία έπρεπε να «εναντιωθούμε» και ο
                                                   μόνος τρόπος ήταν να δημιουργηθεί μια νέα σύμβαση, αποκλειστικά κάτω
                                                   από την ομπρέλα του IMO, που αφορά τον νόμο της θάλασσας και τις
                                                   μεταφορές και τα πλοία. Συνεπώς, δημιουργήθηκε ακριβώς ένα πρόγραμμα
                                                   κάτω από τον IMO, του οποίου οι εργασίες διήρκεσαν περίπου τρία χρόνια,
                                                   μέχρις ότου συμφωνηθεί και υπογραφεί η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ. Στη
                                                   διάρκεια των διαβουλεύσεων συμμετείχαμε σε αποστολές με συμμετοχή
                                                   πολλών κρατών, που κάτω από τον ΙΜΟ επισκέφθηκαν εγκαταστάσεις στην
                                                   Ινδία και στην Κίνα. Χώρες με βαριά ναυτιλιακή κληρονομιά, όπως η Ελλάδα
                                                   και η Νορβηγία, από την πλευρά της Ευρώπης, ασχολήθηκαν ενεργά με αυτή
                                                   τη σύμβαση, ώστε να γίνει λειτουργική, ενώ άλλες χώρες εκπροσωπούνταν
          του Γιώργου Γαβριήλ,                     από το εκάστοτε Υπουργείο Περιβάλλοντος, που δημιουργούσε ιδιαίτερα
          Director της Golden Union Shipping Co.   εμπόδια. Αυτό οδήγησε σε έντονες διαμάχες και διελκυστίνδες κατά τη
                                                   διάρκεια των τριών ετών μέχρι την επικύρωση της σύμβασης. Μόνο προς το


         32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37