Page 33 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - AUGUST 2023
P. 33

τέλος της διαδικασίας, καταφέραμε να πειστούν με τα επιχειρήματά   1-3   FINAL 2023-06.pdf   1   22/5/2023   1:19:46
                    μας και να πετύχουμε την υποστήριξη και άλλων χωρών, ώστε να
                    ολοκληρώσουμε το έργο μας.
                    Δώσαμε μεγάλες μάχες κατά τη διάρκεια των τριών αυτών ετών,
                    ώστε να υπογραφεί η εν λόγω σύμβαση. Για την υπογραφή της
                    σύμβασης με την παρούσα μορφή που επικυρώθηκε, πέραν ενός
                    συγκεκριμένου ποσοστού του παγκόσμιου τονάζ και ενός ορίου
                    αριθμού κρατών-μελών, απαιτούνταν και η υπογραφή από χώρες
                    με σημαντικό ποσοστό στις ανακυκλώσεις πλοίων, ειδάλλως θα
                    ήταν αδύνατη η εφαρμογή της. Στην τελευταία αυτή παράμετρο
                    ως ελληνική αντιπροσωπεία επιμείναμε πολύ. Διότι δεν αρκεί να
                    έχεις το πράσινο φως των κρατών-μελών και το τονάζ, αλλά και το
                    capacity των χωρών που κάνουν ανακύκλωση. Μόλις μια μεγάλη
                    χώρα με πολλά διαλυτήρια, όπως η Ινδία και τώρα το Μπανγκλα-
                    ντές, επικύρωσε τη σύμβαση, τότε τέθηκε σε ισχύ, και αυτό χαιρε-
                    τίστηκε παγκοσμίως. Τους επόμενους 24 μήνες θα τρέξουν όλες
                    οι διαδικασίες υλοποίησης της σύμβασης.
                    Η θέσπιση της σύμβασης προϋποθέτει την αναγνώριση των υλικών
                    τα οποία απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται στην κατασκευή των
                    πλοίων, δεδομένου ότι επηρεάζουν το περιβάλλον ή την υγεία
                    των εργαζομένων, όπως είναι ο αμίαντος. Μάλιστα αυτά τα υλικά
                    απαγορεύεται να βρίσκονται πάνω στα πλοία. Καθώς τα πλοία
                    είχαν κατασκευαστεί σε προηγούμενο χρόνο, θα έπρεπε τόσο οι
                    κατασκευαστές πλοίων αλλά και μηχανημάτων των πλοίων όσο
                                                                           C
                    και οι διαχειρίστριες εταιρείες αυτές καθαυτές να αποκτήσουν
                                                                           M
                    το λεγόμενο green passport. Το green passport δεν είναι τίποτε
                    άλλο παρά το Inventory of Hazardous Materials (IHM), δηλαδή   Y
                    τι υπάρχει πάνω στο πλοίο από επιβλαβή υλικά και αντίστοιχα σε   CM
                    ποιο σημείο βρίσκονται επί του πλοίου. Στόχος είναι, όταν έρθει η   MY
                    ώρα να ανακυκλωθεί το πλοίο, το κράτος αποδοχής τού υπό ανα-  CY
                    κύκλωση πλοίου, ο οργανισμός που έχει αναλάβει την ανακύκλωση   CMY
                    αλλά και ο τελευταίος εργάτης ο οποίος θα αναλάβει μέρος των
                                                                           K
                    εργασιών να έχει συγκεκριμένη διαδικασία και να μην έρθει σε
                    επαφή με επιβλαβή υλικά ή να μην τα εισπνεύσει. Έτσι, ο οργα-
                    νισμός και ο εργάτης θα γνωρίζει πώς να ανακυκλώσει αυτά τα
                    υλικά με ασφάλεια. Αντίστοιχα, υπάρχει πλέον και ο θεσμός ελέγχου
                    του ανακυκλωτηρίου για το πώς διαχειρίζεται όλα αυτά τα υλικά,
                    τα οποία παραδόθηκαν από ένα πλοίο (safe and environmental
                    disposal of waste).
                    Ως εκ τούτου, το πλοίο αντιμετωπίζεται με έναν πιο επιστημονικό
                    τρόπο, καθώς υπάρχουν πρότυπα και προδιαγραφές για το πώς το
                    διαλυτήριο θα διαχειριστεί το τελικό προϊόν ως προς την ανακύ-
                    κλωσή του. Στο πλαίσιο αυτό, έχει δημιουργηθεί και ένας επιπλέον
                    θεσμός του safe disposal και της ασφαλούς ανακύκλωσης του τελι-
                    κού υλικού. Αυτό ήταν ένα μεγάλο εμπόδιο έως ότου αποφασίσουν
                    οι χώρες που κάνουν ανακύκλωση να ευθυγραμμιστούν με τα όσα
                    ορίζει η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, η οποία αυξάνει μεν το κόστος
                    και τον χρόνο ανακύκλωσης, αλλά μετατρέπεται σε μια ασφαλή και
                    εποικοδομητική βιομηχανία ισότιμη με τα ναυπηγεία. Η μεγαλύτερη
                    πρόκληση είναι να προγραμματιστεί ο αρχικός σχεδιασμός της
                    ανακύκλωσης αναφορικά με τη διαχείριση της διάλυσης και κυρίως
                    τη διαχείριση και τη διακίνηση των υλικών τα οποία είναι εχθρικά
                    προς το περιβάλλον και την υγεία. Άπαξ και δημιουργηθεί λοιπόν
                    η μελέτη και αυτή εγκριθεί από το αντίστοιχο τμήμα του εκάστοτε
                    Υπουργείου Περιβάλλοντος κάθε χώρας που ανακυκλώνει πλοία,
                    απομένει πλέον η παρακολούθηση της εφαρμογής, όπως ισχύει
                    σε κάθε βιομηχανία.


                                                                                             CERTIFIED
                                                                                             MANAGEMENT
                                                                                             SYSTEM          33
                                                                                             EN ISO 27001:2013
                                                                                              00.15.0310
                                                                                             EN ISO 22301:2019 00.24.0194
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38