Page 54 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 54
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΑΠΟΨΕΙΣ
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ
ΜΕΓΙΣΤΗ ΕΥΕΛΙΞΙΑ
ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Με δεδομένο ότι ο άνθρακας, επί του παρόντος, αποτελεί την κυρίαρχη μορφή την τυχόν διόρθωση/σταθεροποίηση της ναυλαγοράς των πρώιμα σημάδια για μια νέα οικονομική ύφεση μετα-
ενέργειας, πόσο γρήγορα θεωρείτε ότι μια εναλλακτική πηγή ενέργειας η οποία containerships; βάλλουν συνεχώς τους στόχους. Παρατηρούμε, για
να είναι σε αφθονία, ανταγωνιστική οικονομικά και γεωπολιτικά ασφαλής θα Το φαινόμενο μεταφοράς φορτίων από έναν τύπο παράδειγμα, η έγκαιρη παράδοση φορτίων να κρί-
εισέλθει δυναμικά στην παγκόσμια ενεργειακή εξίσωση; πλοίου στον άλλο παρατηρείται συχνά. Είχαμε δει νεται ως σημαντικότερη από το κόστος μεταφοράς.
Δυστυχώς, εναλλακτική πηγή ενέργειας με τα χαρακτηριστικά που αναφέ- το αντίστροφο στις αρχές του 2000, με σιτηρά να Η άποψή μας παραμένει ότι τα μικρότερα και πιο
ρετε –αφθονία, ανταγωνιστική οικονομικά και γεωπολιτικά ασφαλής– δεν μεταφέρονται με containers λόγω των υψηλών ναύ- ευέλικτα μεγέθη πλοίων ξηρού φορτίου, δηλαδή τα
φαίνεται στο άμεσα ορατό μέλλον, παρά την πληθώρα επιλογών, που όμως λων των πλοίων ξηρού φορτίου. Οι φορτωτές παρα- Handies/Handymaxes, παρά τις δυσκολίες στη δια-
καμία δεν λύνει ολικά και άμεσα το πρόβλημα. Εκτός βέβαια από την αιρε- κολουθούν τις συνθήκες της αγοράς και μπορούν να χείρισή τους, είναι αποτελεσματικότερα στη δύσκολη
τική, για πολλούς λόγους, λύση της μικρής κλίμακας πυρηνικής ενέργειας μεταφέρουν οικονομικότερα μέρος των φορτίων με περίοδο που διανύουμε.
στη μορφή των molten salt reactors. Εναλλακτικές πηγές ενέργειας για να άλλο τύπο πλοίου. Αυτό ωφέλησε τους τελευταίους Αν βέβαια παραταθεί για πολύ μεγάλο χρονικό διά-
καλύψουν ένα μέρος του στόλου των πλοίων και ειδικές κατηγορίες ίσως μήνες περισσότερο τα Handysizes/Handymaxes, στημα η γεωπολιτική αναταραχή, άρα και η παγκό-
παρουσιαστούν μετά το 2030. Ο χρόνος όσο και το ύψος της χρηματοδό- τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν και σμια ενεργειακή κρίση, αυτό θα σημάνει μια αναγκα-
τησης είναι ουσιαστικές συνθήκες για να καρποφορήσουν οι προσπάθειες να φορτοεκφορτώσουν με ίδια μέσα φορτία όπως στική και παρατεταμένη στροφή προς τον άνθρακα
που γίνονται από τα τμήματα Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) εταιρειών bagged και break bulk, που πριν μεταφέρονταν και για να καλυφθεί το ενεργειακό έλλειμμα, το οποίο με
εκτός του ναυτιλιακού cluster για να αναπτυχθούν ιδέες εναλλακτικών μέσω εμπορευματοκιβωτίων. Για τους shippers, το τη σειρά του σημαίνει ότι τα μεγαλύτερα πλοία τύπου
καυσίμων. όφελος, εκτός από ποσοτικό, είναι και ποιοτικό. Μην Panamax και Capesize θα επωφεληθούν σημαντικά.
ξεχνάμε ότι τα fronthaul ταξίδια των containerships
Τι αλλαγές θα επιφέρει στα ξηρά φορτία και στις γραμμές η κλιματική αλλαγή είναι τυπικά backhaul (συνήθως κενά φορτίου) για
(π.χ. ξηρασία και μείωση του draft σε Αμαζόνιο, Διώρυγα Παναμά κ.α.) αλλά και τα bulkers. Άρα, πολλά από τα φορτία που μετακυλί-
το arbitrage που καταγράφεται; σθηκαν από τον έναν κλάδο στον άλλον πρόσφεραν
Πολύ μεγάλο κεφάλαιο, που δυστυχώς η συζήτησή του παραμένει κάτω μεγάλα περιθώρια κέρδους, καθώς το οριακό κόστος
από το ραντάρ. Η κλιματική αλλαγή προκαλεί, χωρίς καμία αμφισβήτηση, μεταφοράς τους ήταν εξαιρετικά μικρό.
ένα ευρύ φάσμα ακραίων και απρόβλεπτων μετεωρολογικών φαινομένων. Παρά τους φόβους ότι μια ενδεχόμενη διόρθωση Το φαινόμενο
Όλο και συχνότερα, ακραίες καιρικές συνθήκες κατά τη διάρκεια των στη ναυλαγορά των containerships θα επηρεάσει μεταφοράς φορτίων
καλλιεργητικών μηνών έχουν επιζήμιες επιπτώσεις στην παραγωγή, με τη ναυλαγορά εκείνη των μικρότερου τύπου πλοίων, από έναν τύπο
αποτέλεσμα να μεγεθύνονται οι διακυμάνσεις της διαθεσιμότητας τροφί- θεωρούμε ότι η όποια επίπτωση θα είναι πρόσκαιρη πλοίου στον άλλο
μων από έτος σε έτος. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μεγάλη αστάθεια στις και όχι σε βαθμό που θα αλλάξει καθολικά τις ισορ- παρατηρείται
τιμές των φορτίων, με φυσικό επακόλουθο την αύξηση των ευκαιριών για ροπίες. συχνά. Είχαμε δει
χρήση του arbitrage σε φυσική (αποθηκευτική) ή χρηματιστηριακή μορφή. το αντίστροφο
Από τη ναυτιλιακή σκοπιά, δεν μπορούμε να δούμε καθαρά και άμεσα Χαρτογραφώντας τις παγκόσμιες ανάγκες για ξηρά φορτία, στις αρχές του
τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, αλλά παραδοσιακοί ναυτιλιακοί ποιο μέγεθος bulker θεωρείτε ότι θα μπορέσει να μεγιστο- 2000, με σιτηρά
διάδρομοι και συνδυασμοί λιμανιών φόρτωσης/εκφόρτωσης θα επανα- ποιήσει τα οφέλη του τα επόμενα δύο με τρία χρόνια; να μεταφέρονται
προσδιορίζονται διαρκώς, κάτι που απαιτεί από όλους μέγιστη ευελιξία Δύσκολο να προβλεφθεί, καθώς συναντούμε συνεχώς με containers.
και προσαρμοστικότητα στις νέες συνθήκες. πρωτόγνωρα γεωπολιτικά δεδομένα, που ενισχύουν
την αβεβαιότητα. Παράγοντες όπως ο πόλεμος στην
του Τους τελευταίους μήνες έχουν σημειωθεί spillover φαινόμενα στην αγορά των Ουκρανία, η «μπόρα» της πανδημίας που δεν λέει
Νίκου Πατεράκη, bulkers από τη σημαντική άνοδο των ναύλων στα containerships. Ποια θα να κοπάσει διαταράσσοντας την αλυσίδα εφοδια-
COO της Νeptune Dry
είναι η κατανομή φορτίων μεταξύ μεγάλων και μικρών μεγεθών bulkers από σμού, οι ανησυχητικές πληθωριστικές πιέσεις και τα
54 55