Page 59 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 59
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΕΡΕΥΝΑ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ BULK CARRIERS Η δυναμική του Πειραιά/Αθήνας ως κέντρου διαχείρισης πλοίων είναι εμφανής, τόσο λόγω
του μεγέθους του στόλου, του οποίου η διαχείριση πραγματοποιείται από εταιρείες που εί-
ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ: ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ναι εγκατεστημένες στην ευρύτερη περιοχή, όσο και από τον αριθμό των εν λόγω εταιρειών.
Στον Πειραιά/Αθήνα καταγράφονται να δραστηριοποιούνται 577 εταιρείες διαχείρισης πο-
ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΤΟΛΟΥ ντοπόρων πλοίων. Από αυτές, το 50% (289 εταιρείες) διαχειρίζονται αποκλειστικά bulk
carriers. Τα bulk carriers τα οποία διαχειρίζονται είναι 1.929, ενώ συνολικά καταγράφο-
νται 2.573 bulk carriers που διαχειρίζονται εταιρείες που λειτουργούν στον Πειραιά/Αθή-
του Μάνου Χαρίτου να. Συνεπώς, υπάρχουν 644 bulk carriers, τη διαχείριση των οποίων έχουν αναλάβει εται-
ρείες με διαφοροποιημένους στόλους (75 εταιρείες).
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ BULK CARRIERS
Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο σκέλος της έρευνας διαχειρίζονται 50 εταιρείες εκ του συνόλου των 289,
εστιάζεται στις εταιρείες που διαχειρίζονται αποκλει- ενώ άλλες 50 διαχειρίζονται Handymax πλοία. Ως εκ
στικά bulk carriers, ως «στόλος» θα αναφέρονται τα τούτου, καταγράφεται ένα 35% (100/289) των εται-
1.929 bulk carriers των οποίων η διαχείριση πραγμα- ρειών που εστιάζονται στην αποκλειστική διαχείριση
τοποιείται από τις 289 εταιρείες. bulk carriers μικρότερης χωρητικότητας. Σαράντα
Οι 24 από αυτές (8%) είναι μεγάλου μεγέθους (16+) και τρεις εταιρείες διαχειρίζονται αποκλειστικά Panamax
διαχειρίζονται συνολικά 709 πλοία (37% του στόλου). πλοία, ενώ μόλις έξι επιλέγουν να διαχειρίζονται
Οι 109 από αυτές (38%) είναι μεσαίου μεγέθους (5-15 Capesizes. H συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών,
πλοία) και διαχειρίζονται συνολικά 857 πλοία (44% και συγκεκριμένα οι 140 από τις 289 (48%), διαχει-
του στόλου). ρίζονται περισσότερα από ένα μεγέθη bulk carriers,
Οι 156 από αυτές (54%) είναι μικρού μεγέθους (1-4 δείγμα ότι οι περισσότερες εταιρείες επιλέγουν να
πλοία) και διαχειρίζονται συνολικά 363 πλοία (19% δραστηριοποιούνται εντός του ίδιου segment σε δια-
του στόλου). φορετικά trade routes και με διαφορετικά φορτία,
Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης η ανάλυση για την προκειμένου να περιορίζουν τις απώλειες σε περιό-
κατανομή των εταιρειών αναλόγως του μεγέθους bulk δους μεγάλης μεταβλητότητας ή να μεγιστοποιούν τα
carriers που διαχειρίζονται. Αποκλειστικά Handysizes οφέλη σε περιόδους καλής ναυλαγοράς.
Με δεδομένα από
το Greek Shipping Publications
Στο πλαίσιο της παρούσας έρευνας, διαχωρίζουμε τα bulk carriers σε τέσσερα διαφορετικά μεγέθη, όπως προτείνει η UNCTAD
στην ετήσια έκθεση Review of Maritime Transport:
Τύπος DWT
Handysize 10.000-39.999
Handymax 40.000-64.999
Panamax 65.000-99.999
Capesize 100.000 και άνω
58 59