Page 61 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 61
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΕΡΕΥΝΑ
Γράφημα 1: Κατανομή των εταιρειών βάσει του μεγέθους τους και κατανομή του στόλου στις εταιρείες αυτές Δεδομένα για το σύνολο του στόλου Γράφημα 3: Κατανομή του στόλου των bulk carriers ανά μέγεθος πλοίου
Από τα πλοία του στόλου, ένα σημαντικό ποσοστό
(52%) αφορά πλοία μεγαλύτερου μεγέθους (Panamax
και Capesize). Πιο συγκεκριμένα, το 36% του στόλου Capesizes 313 (16%)
είναι πλοία τύπου Panamax (703 πλοία), ενώ το 16%
857 είναι τύπου Capesize (313 πλοία).
156 Στα bulk carriers μικρότερου μεγέθους υπάρχει Handysizes 414 (22%)
μεγαλύτερη ισορροπία μεταξύ των επιμέρους κατη-
γοριών: 414 bulk carriers είναι τύπου Handysize
709 (22% του στόλου) και 499 bulk carriers είναι τύπου
Handymax (26%).
109 Από τον στόλο των εταιρειών που διαχειρίζονται απο- Panamaxes 703 (36%)
κλειστικά bulk carriers, η πλειονότητα των πλοίων
έχουν ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία και στην Κίνα (79%).
Συνεπώς, διαφαίνεται ο πρωταγωνιστικός ρόλος των
δύο ασιατικών χωρών στη ναυπήγηση bulk carriers, Handymaxes 499 (26%)
αλλά και o μεταξύ τους ανταγωνισμός: στην Ιαπω-
363 νία έχουν ναυπηγηθεί 777 από τα bulk carriers του
στόλου (40%) και στην Κίνα έχουν ναυπηγηθεί 758
24 από τα bulk carriers του στόλου (39%). Γράφημα 4: Κατανομή του στόλου των bulk carriers ανά χώρα ναυπήγησης
Στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία έχουν κατασκευα-
στεί 316 από τα bulk carriers του στόλου (17%), ενώ
78 bulk carriers έχουν κατασκευαστεί σε ναυπηγεία
Μικρού μεγέθους Μεσαίου μεγέθους Μεγάλου μεγέθους που δεν βρίσκονται σε κάποια εκ των τριών προα- Άλλη/Άγνωστη 78 (4%)
(1-4 πλοία) (5-15 πλοία) (16+ πλοία) ναφερθεισών χωρών (4%).
Όσον αφορά την ηλικιακή κατανομή των bulk carriers
Αριθμός εταιρειών Αριθμός πλοίων των οποίων η διαχείριση πραγματοποιείται από εται- Νότια Κορέα 316 (17%)
ρείες του Πειραιά/Αθήνας που διαχειρίζονται αμι-
γώς bulk carriers, δύο είναι οι ηλικιακές ομάδες που
ξεχωρίζουν: ένα στα τρία πλοία είναι μεταξύ 6 έως
10 ετών (33% – 634 πλοία), ενώ σχεδόν τέσσερα στα
δέκα είναι μεταξύ 11 και 15 ετών (38% – 729 πλοία). Κίνα 758 (39%)
Γράφημα 2: Κατανομή των εταιρειών που διαχειρίζονται αμιγώς bulk carriers, βάσει των τύπων bulk carriers που διαχειρίζονται Σχεδόν ένα στα δέκα bulk carriers του στόλου (9% –
184 πλοία) είναι έως 5 ετών, ενώ μόλις ένα στα είκοσι
έχει ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών (5% – 93 πλοία).
140 Όσον αφορά τις ηλικίες των τύπων bulk carriers, Ιαπωνία 777 (40%)
ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των πλοίων
ηλικίας έως πέντε ετών. Στη συγκεκριμένη ηλικι-
ακή ομάδα, το 53% (98) των πλοίων είναι τύπου
Panamax, ενώ ο εν λόγω τύπος bulk carrier κατα- Γράφημα 5: Κατανομή του στόλου των bulk carriers ανά ηλικιακή ομάδα
λαμβάνει ποσοστό 36% επί του συνόλου του στόλου.
Συνεπώς, το επενδυτικό ενδιαφέρον από το 2015
και έπειτα φαίνεται να έχει εστιαστεί σε σημαντικό Ηλικία 0-5 184 (9%)
βαθμό στα bulk carriers τύπου Panamax.
Από τα 93 bulk carriers που έχουν ηλικία μεγαλύ- Ηλικία 26+ 13 (1%)
τερη των 20 ετών, μόλις το 6% είναι τύπου Capesize.
Οι προκλήσεις τις οποίες αντιμετώπισε στα προ-παν- Ηλικία 21-25 80 (4%)
50 50 δημικά έτη η ναυλαγορά των bulk carriers, και δη
43 των μεγαλύτερων μεγεθών, συνιστά παράγοντα, όχι Ηλικία 16-20 289 (15%)
τον μοναδικό, που περιορίζει την ωφέλιμη ζωή τους.
Στα Capesizes συναντώνται τεχνικοί περιορισμοί,
αλλά και εμπορικοί, όπως ο ηλικιακός περιορισμός
στις ναυλώσεις. Ηλικία 6-10 634 (33%)
6 Αντιθέτως, το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να ισχύει
για τα υπόλοιπα μεγέθη: το 41% και το 30% των
Πολλαπλούς τύπους Handysizes Handymaxes Panamaxes Capesizes πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών είναι Ηλικία 11-15 729 (38%)
Panamaxes και Handysizes αντίστοιχα.
60 61