Page 48 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 48
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΑΠΟΨΕΙΣ
Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΥΞΗΣΗ
ΣΤΗ ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΞΗΡΑ ΦΟΡΤΙΑ
ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΘΑ
ΠΡΟΕΛΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ,
ΤΟΝ ΙΝΔΙΚΟ ΩΚΕΑΝΟ ΚΑΙ
ΤΗ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΑΣΙΑ
Με δεδομένο ότι ο άνθρακας, επί του παρόντος, αποτελεί την κυρίαρχη μορφή Τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται σήμερα σε διάφορες η μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτηση για μεταφορές
ενέργειας, πόσο γρήγορα θεωρείτε ότι μια εναλλακτική πηγή ενέργειας, η οποία να πρώτες ύλες, με πρωτεύοντα τον άνθρακα και τα σιτηρά. ξηρών φορτίων τα επόμενα χρόνια θα προέλθει από
είναι σε αφθονία, ανταγωνιστική οικονομικά και γεωπολιτικά ασφαλής, θα εισέλθει τις χώρες της αφρικανικής ηπείρου, όπως και από
δυναμικά στην παγκόσμια ενεργειακή εξίσωση; Τους τελευταίους μήνες έχουν σημειωθεί spillover φαινόμενα αυτές που περικλείονται στον Ινδικό Ωκεανό και στη
Φοβάμαι ότι η εξάρτηση από τον άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας στην αγορά των bulkers από τη σημαντική άνοδο των ναύλων Νοτιοανατολική Ασία.
θα διαρκέσει για μεγάλο διάστημα, γιατί ακριβώς είναι δύσκολη η εύρεση στα containerships. Ποια θα είναι η κατανομή φορτίων Οι χώρες αυτές κατοικούνται από το ένα τρίτο
εναλλακτικής μορφής ενέργειας (ανανεώσιμης ή μη) που να πληροί τις μεταξύ μεγάλων και μικρών μεγεθών bulkers από την τυχόν του πληθυσμού της γης, βρίσκονται σε φάση
προϋποθέσεις που αναφέρετε. διόρθωση/σταθεροποίηση της ναυλαγοράς των container- εκβιομηχάνισης, έχουν υψηλά αποθέματα πρώτων
Η προσφορότερη και πλέον άμεσα υλοποιήσιμη πηγή είναι η πυρηνική ships; υλών και την οικονομική δυνατότητα και διάθεση για
ενέργεια, αλλά προσκρούει σε ποικίλες αντιδράσεις, λόγω των τρομακτικών Η μετατροπή φορτίων σε μορφή breakbulk, για την αύξηση του εμπορίου. Υπάρχουν χώρες που έχουν
δυνητικών επιπτώσεων από ένα ατύχημα. αποσυμφόρηση των πλοίων μεταφοράς containers, περιθωριοποιηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα (π.χ.
Το φυσικό αέριο παραμένει μια καλή λύση, εφόσον εξασφαλιστεί η λειτούργησε πολύ θετικά σε πλοία μεγέθους Handy- Ιράν) και οι οποίες θα απαιτήσουν πολύ μεγάλες
απρόσκοπτη και ομαλή ροή αυτού, κάτι που, υπό τις τρέχουσες συνθήκες, size/Supramax, όπως και η μεταφορά σε αυτά άδειων ποσότητες πρώτων υλών για τον εκσυγχρονισμό
φαίνεται δύσκολο να επιτευχθεί. containers (ιδίως σε όσα έχουν αμπάρια box type). τους, και άλλες οι οποίες έχουν επενδύσει σε νέα
Γεγονός πάντως είναι ότι μεσοπρόθεσμα θα ενταθεί η ζήτηση για άνθρακα, Τα ναύλα των πλοίων Handysize εκτινάχθηκαν σε τεχνολογία και υποδομές, ανοίγοντας τον δρόμο για
με σημαντική επιβάρυνση στο περιβάλλον, όχι μόνο στις περιοχές όπου πολύ υψηλά επίπεδα και επισκίασαν αυτά πολύ περαιτέρω αύξηση του εμπορίου.
αυτός καταναλώνεται, αλλά και σε αυτές που τον παράγουν. μεγαλύτερων πλοίων, με αποκορύφωμα τις γραμμές Ένα χαρακτηριστικό στις περισσότερες από αυτές
backhaul, όπου καταγράφουν συστηματικά πολύ τις χώρες είναι η σχετικά χαμηλή στάθμη των
Τι αλλαγές θα επιφέρει στα ξηρά φορτία και στις γραμμές η κλιματική αλλαγή υψηλά επίπεδα. νερών στα λιμάνια τους, με αποτέλεσμα να μην
(π.χ. ξηρασία και μείωση του draft σε Αμαζόνιο, Διώρυγα Παναμά κ.α.), αλλά και Η καθυστέρηση στην εξομάλυνση των ροών των εξυπηρετούνται πλοία με μεγάλα βυθίσματα. Αυτό
το arbitrage που καταγράφεται; πλοίων μεταφοράς containers διατηρεί αυτό το ευνοεί πλοία με σχετικά μικρό draft και είναι ένα από
Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει την αγροτική παραγωγή, μειώνοντας αισθητά spillover και εκτιμάται ότι θα κρατήσει για αρκετούς τα χαρακτηριστικά που αξίζουν προσοχής, διότι τα
τη στρεμματική απόδοση, λόγω παρατεταμένης ξηρασίας. Η συνεχώς μήνες ακόμα, εκτός εάν η παγκόσμια οικονομία βυθίσματα είναι πολύ δύσκολο να τροποποιηθούν.
αυξανόμενη ζήτηση για σιτηρά, λόγω βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου εισέλθει σε έντονη και απότομη ύφεση, με αρνητικές Με γνώμονα τα ανωτέρω, πιστεύω ότι γερανοφόρα
παγκοσμίως, προκαλεί αναταράξεις στις αγορές, μιας και η παγκόσμια επιπτώσεις στη ζήτηση καταναλωτικών αγαθών. πλοία τύπου Handymax (36.000-40.000 dwt)
παραγωγή καλύπτει οριακά τις ανάγκες για τροφοδοσία. Την εποχή της πτωτικής διόρθωσης των ναύλων αποτελούν μια καλή πρόταση, μιας και έχουν τη
Αποτέλεσμα αυτού είναι η προσπάθεια εξασφάλισης ποσοτήτων σιτηρών των πλοίων containers, τα φορτηγά πλοία θα δυνατότητα μεταφοράς μεγάλης ποικιλίας προϊόντων,
πέραν των εποχικών αναγκών, οδηγώντας σε υψηλή μεταφορική ζήτηση στερηθούν αυτή την ευεργεσία και τα ναύλα τους φορτοεκφόρτωσης με ίδια μέσα, ενώ εμπεριέχουν
καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, γεγονός που λειτουργεί ευεργετικά στους θα υπαναχωρήσουν σε φυσιολογικά επίπεδα. και ένα επιπλέον αμυντικό/συγκριτικό πλεονέκτημα
ναύλους ξηρού φορτίου. Γεγονός είναι ότι από τα φορτηγά πλοία, τα Handies με μεγαλύτερα πλοία, στην περίπτωση βαθιάς
Μια άλλη διάσταση της κλιματικής αλλαγής είναι η μείωση των υδάτων μέσα καρπώθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό από αυτή την ύφεσης, όπου θα κόβονται παρτίδες φορτίων λόγω
σε ποτάμια, στις εκβολές αυτών και εν γένει σε κλειστές περιοχές, όπως κατάσταση. αδυναμίας χρηματοδότησής τους.
είναι τα κανάλια. Αποτέλεσμα αυτού του φαινομένου είναι ο περιορισμός Στα μεγαλύτερα μεγέθη, πιστεύω ότι τα shallow
του όγκου των φορτίων και η διάσπαση της φόρτωσης σε περισσότερα Χαρτογραφώντας τις παγκόσμιες ανάγκες για ξηρά draft/wide beam post-panamaxes των 85.000 dwt
λιμάνια, με τις αντίστοιχες επιβαρύνσεις. φορτία, ποιο μέγεθος bulker θεωρείτε ότι θα μπορέσει να αποτελούν μια πολύ καλή πρόταση, τόσο για την
του Φαινόμενα arbitrage θα παρατηρούνται πάντα όταν οι τιμές των πρώτων μεγιστοποιήσει τα οφέλη του τα επόμενα δύο με τρία χρόνια; ευελιξία τους σε περιοχές με ρηχά νερά όσο και
Νίκου Τριανταφυλλάκη, υλών μεταβάλλονται απότομα και με μεγάλες διακυμάνσεις, χωρίς να είναι Πιστεύω ότι, πέραν γεωπολιτικών γεγονότων και για την ευρεία γκάμα προϊόντων που μπορούν να
Διευθυντή της W MARINE INC κατ’ ανάγκη συνδεδεμένα με την κλιματική αλλαγή. άλλων διαταραχών (όπως είναι η κλιματική αλλαγή), μεταφέρουν.
48 49