Page 45 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 45

ροπία και να αυξάνεται η αγοραστική αποτελεσματικότητα.
 Σε μια εξελικτική διαδικασία με πολλαπλές συνισταμένες
 που συνθέτουν ένα δύσκολο μωσαϊκό αποφάσεων για τον
 πλοιοκτήτη, μέσα στον αβέβαιο και ασταθή χαρακτήρα των
 αγορών που δημιουργεί την ανάγκη αντιστάθμισης του κιν-
 δύνου και ελιγμού στη δύσκολη συγκυρία, νομίζω trading
 the odds with arbitrage is the safe way!

 Τους τελευταίους μήνες έχουν σημειωθεί spillover φαινόμενα
 στην αγορά των bulkers από τη σημαντική άνοδο των ναύλων
 στα containerships. Ποια θα είναι η κατανομή φορτίων μεταξύ
 μεγάλων και μικρών μεγεθών bulkers από την τυχόν διόρθωση/
 σταθεροποίηση της ναυλαγοράς των containerships;
 Οι άνευ προηγουμένου συνθήκες που έχει επιφέρει στο
 διεθνές εμπόριο η τεράστια ζήτηση στον κλάδο μεταφο-
 ράς εμπορευματοκιβωτίων οδήγησαν σε τεράστια έλλειψη
 containers. Το γεγονός αυτό ώθησε εισαγωγικές/εξαγω-
 γικές επιχειρήσεις, οι οποίες χρειάστηκε να μεταφέρουν
 containers, να στραφούν σε ναυτιλιακές μεταφοράς χύδην
 ξηρού φορτίου για την ολοκλήρωση των παραγγελιών τους.
 εδάφους καθώς και οι περιορισμένες υποδομές υδροδότη-  Είδαμε τον τελευταίο καιρό, επίσης, ορισμένα μικρότερα
 σης απειλούν να υπονομεύσουν την οικονομική ανάπτυξη   bulk carriers, τύπου Handysize, χωρητικότητας περίπου από
 και ακολούθως να επηρεάσουν την παραγωγή και τις τιμές   33.000-37.000 dwt, να είναι «open hatch box shaped»,
 πρώτων υλών κρίσιμης σημασίας –και μη– και συνακόλουθα   να διαθέτουν δηλαδή ειδικά διαμορφωμένους χώρους για
 ξηρών φορτίων.   την τοποθέτηση containers προκειμένου να εξυπηρετηθεί
 Ένα άλλο ζήτημα που μπορεί να προκύπτει είναι για παρά-  η τεράστια ανάγκη μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Και
 δειγμα η σώρευση φορτίων στα λιμάνια και η διάβρωση   αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τον οποίο τα
 ή η καταστροφή ολικώς ή μερικώς των ευπαθών φορτίων   ναύλα σε αυτά τα πλοία ανέρχονται σε τόσο υψηλά επίπεδα,
 (σιτηρά, σόγια, κ.λπ.), με αποτέλεσμα την αναπόφευκτη   όπως διαπιστώσαμε από τις αναφορές σε μεγάλους ναυλο-
 αύξηση τιμών και τη διαμόρφωση των ναύλων αντίστοιχα.   μεσιτικούς οίκους. Εξάλλου, αναφέρεται και το ενδεχόμενο
 Ακόμη, και από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, που   μεταφοράς containers από πλοιοκτήτες με άλλα μεγέθη
 διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην άφιξη πλοίων σε λιμάνια   πλοίων, όπως τα Supramaxes (χωρητικότητας από 52.000
 που τώρα δεν επιτρέπεται να αφιχθούν. Επομένως, σε αντί-  έως και 62.000 dwt), αναζητώντας τρόπους να τοποθετη-
 θετη περίπτωση παρατηρούμε αποκλεισμό συγκεκριμένου   θούν τα containers πάνω στα αμπάρια, τα οποία πλοία όμως
 tonnage πλοίων που δεν έχουν την ικανότητα λόγω draft   δεν είναι σχεδιασμένα, όπως τα Handysizes.
 να εισέλθουν για φόρτωση και την υποκατάστασή τους από   Τους τελευταίους μήνες έχουν σημειωθεί spillover φαινό-
 Handysize βαπόρια που, λόγω των χαρακτηριστικών, προ-  μενα στην αγορά των bulkers από τη σημαντική άνοδο των
 κρίνονται για την ευελιξία τους.   ναύλων στα containerships. Αύξηση δηλαδή των ναύλων
 Και σε αυτό η εταιρεία μας έχει ιδιαίτερη εμπειρία και δια-  σε μια αγορά που προκαλεί αύξηση του τονάζ μέσω ναυ-
 πιστώσαμε πολλάκις στο παρελθόν ότι, ενώ οι δυσκολίες   πήγησης νέων πλοίων ή μετακίνησης πλοίων τύπου combo
 αυτές για κάποιον άλλο τύπο πλοίου οδηγούσαν στον απο-  στη συγκεκριμένη αγορά ή μέσω διάλυσης πλοίων στην
 κλεισμό του από την ανάληψη ενός φορτίου σε λιμένα, για   άλλη αγορά, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα ναύλα στην
 εμάς αναδεικνυόταν τελικώς μεγάλη ευκαιρία. Οι σύγχρονες   πρώτη αγορά λόγω υπερπροσφοράς, γεγονός που οδηγεί
 οικονομίες με μεγάλες αλυσίδες αξίας δεν μπορούν να λει-  τους ναύλους ξανά σε ισορροπία.
 τουργήσουν μακροπρόθεσμα χωρίς ασφαλή, ανταγωνιστικό   Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στη μέθοδο εναλ-
 και φιλικό προς το περιβάλλον εφοδιασμό με πρώτες ύλες,   λαγής μεταξύ της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου και της αγο-
 οπότε θεωρείται απολύτως οικονομικά υγιές και φυσιολογικό   ράς χύδην υγρού φορτίου για μια ειδική κατηγορία πλοίων,
 οι arbitrageurs να επιδιώκουν να κερδίσουν από τις διαφο-  τα «combination carrier» (ή combo), που έχει ήδη συζητηθεί
 ρές στις τιμές οι οποίες έχουν τεθεί για το ίδιο αγαθό σε   στο παρελθόν αρκετά (Sødal, Koekebakker και Aadland το
 διαφορετικές αγορές.   2008). Πιο συγκεκριμένα, η βέλτιστη εναλλαγή μεταξύ των
 Για εμάς στη ναυτιλία, αυτό είναι κάτι σύνηθες και υγιές,   δύο αγορών θα εξαρτάται από το ανωτέρω κόστος εναλλα-
 διότι πιστεύω ότι οι διαφορές των τιμών στην τρέχουσα   γής και από την “ψαλίδα” μεταξύ των ναύλων στις δύο αγο-
 αγορά και στην προθεσμιακή αγορά πρέπει να βρίσκονται   ρές, οπότε οι ναύλοι και στις δύο αγορές ξηρών και υγρών
 μεταξύ συγκεκριμένων ορίων, δηλαδή σε γενικές γραμμές   χύδην φορτίων δεν είναι δυνατόν να διαφέρουν κατά πολύ
 πρέπει να εξομοιώνονται από αγορά σε αγορά, ώστε, όταν   μεταξύ τους. Η δυνατότητα λοιπόν που έχει ο πλοιοκτήτης
 αποκλίνουν, με γρήγορες κινήσεις αμιγώς pure arbitrage να   combo πλοίων αφενός είναι να εναλλάσσεται μεταξύ των
 γίνεται η διόρθωση που απαιτείται ώστε να επέλθει ισορ-  δύο αγορών και αφετέρου να μπορεί να μειώνει τα άφορτα


 44
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50