Page 46 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 46

ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΑΠΟΨΕΙΣ



                                         σκέλη των ταξιδιών του (π.χ. παραδίδο-  ραξη μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας δημι-
                                         ντας υγρό φορτίο στον προορισμό του   ουργούν, τόσο ο επανασχεδιασμός των
                                         και κατόπιν επιστρέφοντας γεμάτος με   παραδοσιακών εμπορικών διαδρομών,
                                         ξηρό φορτίο, εκεί που τα άλλα δεξαμε-  ο οποίος έχει οδηγήσει σε αύξηση των
                                         νόπλοια επιστρέφουν άφορτα, με αποτέ-  τονομιλίων και κατά συνέπεια στη μείωση
                                         λεσμα να έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα   του διαθέσιμου στόλου, όσο και η παρα-
                                         έναντι των ανταγωνιστών του). Μέσα από   τεταμένη συμφόρηση σε λιμάνια της Ανα-
                                         αυτά τα φαινόμενα που παρατηρήθηκαν   τολής συνεχίζουν να ενισχύουν σημαντικά
                                         τους τελευταίους μήνες, η αξιολόγηση   τα κέρδη. Σύμφωνα με αυτά, διαπιστώ-
                                         διαφόρων αριθμητικών σεναρίων έδειξε   σαμε ότι στο α΄ εξάμηνο του 2022, τα
                                         ότι η χρήση των πλοίων τύπου combo   μικρότερα σε χωρητικότητα πλοία τύπου
                                         ενδέχεται να ξαναγίνει επικερδής τα επό-  Handysize έχουν επιδείξει την καλύτερη
                                         μενα χρόνια. Όσον αφορά το παγκόσμιο   απόδοση, με τα μέσα συνολικά έσοδα να
                                         θαλάσσιο εμπόριο σε εμπορευματοκιβώ-  ανέρχονται σε $26.210 ανά ημέρα (πηγές
                                         τια βραχυπρόθεσμα, οι εκτιμήσεις κάνουν   από ναυλομεσιτικούς οίκους).
                                         λόγο για άνοδο 3,9% το 2022 και 2,9%   Η προσπάθεια της Ευρώπης να απεξαρ-
                                         το 2023.                             τηθεί ενεργειακά από τη Ρωσία, αναζη-
                                         Εν κατακλείδι, οι βραχυπρόθεσμες προο-  τώντας να καλυφθούν τα κενά από άλλες
                                         πτικές της αγοράς containerships παρα-  εναλλακτικές, προκαλεί συμφόρηση στα
                                         μένουν ιδιαίτερα θετικές και για το τρέχον   λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης και ειδικό-
                                         έτος, ενώ οι προοπτικές αυτές διαμορφώ-  τερα του Ρότερνταμ.
                                         νουν και την κατανομή των φορτίων υπέρ   Οι εισαγωγές άνθρακα της Ευρώπης
                                         των μικρών μεγεθών bulkers, προσφέρο-  έχουν αυξηθεί στο πλαίσιο της ενεργεια-
                                         ντας στήριξη στην αγορά, ενώ οι τάσεις   κής απεξάρτησης από τη Ρωσία κατά 8%
                                         στο μέτωπο της ζήτησης σε συνάρτηση   για το 2022. Οι εισαγωγές άνθρακα από
            H ναυτιλία σήμερα            με τον περιορισμένο εκτιμώμενο ρυθμό   άλλες χώρες, αντικαθιστώντας τις ποσό-
           γίνεται πιο πράσινη           αύξησης του στόλου θα συνδράμουν στη   τητες από τη Ρωσία, έχουν αυξήσει με
            και οι ναυτιλιακές           διατήρηση της ισχυρής ναυλαγοράς.    τη σειρά τους τα τονομίλια μεταφερόμε-
           εταιρείες με υψηλές                                                νου φορτίου, καθώς πιο μακρινοί εταίροι
           ταχύτητες υιοθετούν       Χαρτογραφώντας τις παγκόσμιες ανάγκες    έχουν κληθεί να καλύψουν το ενεργειακό
              τις αρχές ESG.         για ξηρά φορτία, ποιο μέγεθος bulker θεω-  κενό από τη Ρωσία, με φορτία άνθρακα
                                     ρείτε ότι θα μπορέσει να μεγιστοποιήσει τα   από την Αυστραλία, την Κολομβία και τη
                                     οφέλη του τα επόμενα δύο με τρία χρόνια;   Νότια Αμερική να καταφθάνουν στην
                                         Σε μια προσπάθεια χαρτογράφησης των   Ευρώπη. Αυτές οι εξελίξεις φαίνεται ότι
                                         παγκόσμιων αναγκών για ξηρά φορτία,   επηρεάζουν θετικά τη ναυλαγορά χύδην
                                         θα λέγαμε ότι η μειωμένη ζήτηση, ο επα-  ξηρού φορτίου, καθώς διατηρούν τα
                                         νασχεδιασμός των παραδοσιακών δια-   ναύλα σε υγιή επίπεδα, ενώ η ανησυχία
                                         δρομών εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής   που πηγάζει από την οικονομική αβεβαι-
                                         αστάθειας και η συμφόρηση των λιμανιών   ότητα που κλονίζει τον πλανήτη οδηγεί
                                         συνιστούν έναν ιδιόμορφο συνδυασμό   σε μειωμένη ζήτηση πρώτων υλών, με το
                                         συνισταμένων που διαμορφώνουν τα     παράδειγμα της Κίνας να βαραίνει περισ-
                                         σημερινά κέρδη των πλοίων μεταφοράς   σότερο το ισοζύγιο της προσφοράς και
                                         ξηρού φορτίου. Αντιμέτωποι με την αβε-  της ζήτησης.
                                         βαιότητα σχετικά με τα πιο οικονομικά   Συνολικά, πάντως, η εικόνα της ναυτιλίας
                                         αποδοτικά εναλλακτικά καύσιμα και τη   όσον αφορά το χύδην ξηρό φορτίο παρα-
                                         μελλοντική κυρίαρχη μέθοδο μείωσης   μένει σταθερά θετική, παρά την ανησυχία
                                         των εκπομπών του θερμοκηπίου, πολλοί   που διαμορφώνεται για το ενδεχόμενο
                                         ιδιοκτήτες απέχουν από τη σφαίρα των   παγκόσμιας ύφεσης σε συνδυασμό με τον
                                         νεότευκτων, ειδικά στον υγρό και ξηρό   κίνδυνο μείωσης της παγκόσμιας ζήτησης.
                                         τομέα, ενώ επιμένουν στους γηρασμέ-  Πάντως, εν κατακλείδι, από τις 85 παραγ-
                                         νους στόλους.                        γελίες που έχουν δοθεί σε bulkers κατά
                                         Το 2022, όπως βλέπουμε, συνεχίζει να   το α΄ εξάμηνο του 2022 ιχνηλατείται μια
                                         αποτελεί μια πολύ καλή περίοδο για τους   εξαιρετική περίοδος για το έτος 2022 για
                                         πλοιοκτήτες στην αγορά του ξηρού φορ-  τους πλοιοκτήτες στην αγορά του ξηρού
                                         τίου, καθώς, παρά την αστάθεια και την   φορτίου Handysize, που εύλογα μπορεί,
                                         παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση που   κατά την άποψή μου, να υποστηριχτεί η
                                         ο Covid-19 αλλά και η πρόσφατη σύρ-  κερδοφορία τους για την επόμενη διετία.


         46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51