Page 42 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 42

ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΑΠΟΨΕΙΣ







                  Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

                  ΧΥΔΗΝ ΞΗΡΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ

                  ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΘΕΤΙΚΗ






                                           Με δεδομένο ότι ο άνθρακας, επί του παρόντος, αποτελεί την κυρίαρχη μορφή
                                           ενέργειας, πόσο γρήγορα θεωρείτε ότι μια εναλλακτική πηγή ενέργειας η οποία να
                                           είναι σε αφθονία, ανταγωνιστική οικονομικά και γεωπολιτικά ασφαλής θα εισέλθει
                                           δυναμικά στην παγκόσμια ενεργειακή εξίσωση;
                                               Όπως επισημάνθηκε πρόσφατα από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, η κλιματική
                                               ουδετερότητα συνεπάγεται τη μετατροπή της παγκόσμιας οικονομίας, που κυριαρ-
                                               χείται επί του παρόντος από τα ορυκτά καύσιμα, σε ένα μοντέλο που θα τροφοδο-
                                               τείται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας [Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας,            Τα μεγάλα ερωτήματα που ανακύπτουν από τους εκπροσώ-  άποψη ότι δεν είναι σαφής ο τρόπος επίτευξης των σημαντι-
                                               Net Zero by 2050 – A Roadmap for the Global Energy Sector (windows.NET)                 πους των ναυτιλιακών φορέων και εταιρειών σχετίζονται   κών στόχων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής,
                                               (Μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών έως το 2050 – Χάρτης πορείας για τον παγκόσμιο              με την καταλληλότητα των νέων καυσίμων (π.χ. αμμωνία,   ούτε καν στα διεθνή fora. Σε αυτό το σημείο χρειάζεται λίγο
                                               ενεργειακό τομέα), σ. 3].                                                               μεθανόλη, βιοκαύσιμα, υδρογόνο), αλλά και την επάρκειά   παραπάνω συντονισμός και προσπάθεια όλων των εμπλε-
                                               Προκειμένου να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, πρέπει να               τους, εάν δηλαδή επαρκούν σήμερα για να καλύψουν τις   κόμενων φορέων.
                                               επιτευχθεί έως το 2045 η απαλλαγή του ενεργειακού συστήματος από τις ανθρα-             ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας, και αυτό φαίνεται το
                                               κούχες εκπομπές, ενώ από το 2030 έως το 2045 θα πρέπει να έχουμε απαλλαγεί              μεγαλύτερο στοίχημα, διότι για παράδειγμα η αντικατάσταση   Τι αλλαγές θα επιφέρει στα ξηρά φορτία και στις γραμμές
                                               από τις ανθρακούχες εκπομπές. Με μεγάλο ρεαλισμό απαιτείται εν μέσω κλιματικής          των καυσίμων εντάσεως άνθρακα που χρησιμοποιούνται από   η κλιματική αλλαγή (π.χ. ξηρασία και μείωση του draft σε
                                               κατάστασης έκτακτης ανάγκης να αναπτυχθούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας,              τα πλοία σήμερα με πράσινη μεθανόλη ή πράσινη αμμωνία   Αμαζόνιο, Διώρυγα Παναμά κ.α.) αλλά και το arbitrage που
                                               καθώς και η ισοστάθμιση μεταξύ δυνατοτήτων και χρονικού ορίζοντα: π.χ. είναι            θα απαιτούσε περισσότερες από 5.500 τεραβατώρες ενέρ-  καταγράφεται;
                                               απαραίτητο να δοθεί έμφαση στη χρήση δοκιμασμένων και δημοφιλών ανανεώσιμων             γειας, που αντιστοιχούν περίπου στο 20% της τρέχουσας   Η κλιματική αλλαγή αποτελεί το φλέγον ζήτημα που απασχο-
                                               πηγών ενέργειας, όπως τα φωτοβολταϊκά πάνελ.                                            παγκόσμιας παραγωγής ενέργειας. Σημαντική είναι και η   λεί περιβαλλοντολόγους, ακτιβιστές, ακόμα και κυβερνήσεις
                                               Για τον τομέα των μεταφορών, πρέπει να αναφερθεί η μεγαλύτερη ευελιξία και η            ύπαρξη των απαραίτητων υποδομών εφοδιασμού με νέα   και επιχειρήσεις, που συνδράμουν ώστε να μειώσουν το
                                               ευρύτερη επιλογή αποδεκτών πρώτων υλών όσον αφορά τα βιοκαύσιμα. Πράγματι,              καύσιμα κυρίως για την tramp ναυτιλία, όπως η ελληνική,   περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Από την άλλη μεριά, η
                                               μόνο μεσοπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται με                και όχι για τους liner (containerships) που πραγματοποιούν   κλιματική αλλαγή επηρεάζει άλλοτε αρνητικά και άλλοτε
                                               βάση τις κατευθυντήριες γραμμές των οδηγιών και των ρυθμίσεων θα μπορούν να             συγκεκριμένα δρομολόγια και εξυπηρετούνται μόνιμα από   θετικά τη ναυτιλία. Οι νέες θαλάσσιες οδοί, η αύξηση της
                                               αξιοποιήσουν και να αναπτύξουν πλήρως τη δυναμική τους (ανανεώσιμο υδρογόνο,            συγκεκριμένα λιμάνια. Παρ’ όλα αυτά, η ναυτιλία σήμερα   στάθμης της θάλασσας, η αύξηση της θερμοκρασίας, η
                                               υπεράκτιες ανεμογεννήτριες, κ.λπ.) και να συμβάλουν στην απαλλαγή της οικονομίας        γίνεται πιο πράσινη και οι ναυτιλιακές εταιρείες με υψηλές   ένταση των ανέμων, η ξηρασία, η μείωση του draft σε περι-
                                               από τις ανθρακούχες εκπομπές χάρη στον εξηλεκτρισμό. Η στρατηγική όλων των              ταχύτητες υιοθετούν τις αρχές ESG (Environmental – Social   οχές υψίστης σημασίας πλήττουν ως σφοδρή καταιγίδα τον
                                               εμπλεκόμενων φορέων θα πρέπει να υπερβαίνει κατά πολύ την απλή οδηγία για               – Governance), με κύριο άξονα αυτόν του περιβάλλοντος.   τομέα της παραγωγής και της μεταφοράς ξηρών φορτίων,
                                               τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να προωθεί μια ολιστική προσέγγιση που θα           Η επιτυχία του εγχειρήματος, κατά την άποψή μου, εξαρτάται   ενώ σε αυτό προστίθεται και η αβεβαιότητα στην επάρκεια
                                               αξιοποιεί τις συνέργειες.                                                               από πολλές παραμέτρους, όπως την τεχνολογική ετοιμό-  κυρίως των απαραίτητων πρώτων υλών.
                                               Απαιτείται να ληφθούν υπόψη οι αρχές της κυκλικής οικονομίας και της αλυσιδωτής         τητα του πλοίου, τις απαιτήσεις αποθήκευσης ενέργειας, τα   Όλα τα παραπάνω είναι μερικές από τις επιπτώσεις της κλι-
                                               χρήσης της βιομάζας: π.χ. να δοθεί προτεραιότητα στη χρήση των υπολειμμάτων             OPEX & CAPEX του προτεινόμενου καυσίμου, καθώς και του   ματικής αλλαγής που έχουν αντίκτυπο στη ναυτιλία. Βλέ-
                                               υλοτομίας, όπως τα μικρά κλαδιά, οι κορμοί δέντρων και άλλα υποπροϊόντα, καθώς          χώρου που απαιτείται στο πλοίο, την υποδομή ανεφοδιασμού   πουμε λοιπόν ότι υπάρχει μια αλληλεπίδραση της ναυτιλίας
                                               και τα προϊόντα από ανακυκλωμένο ξύλο για τη βιοενέργεια, να επαναξιολογηθεί            και σαφώς την παγκόσμια διαθεσιμότητα, ενώ σημαντικό-  και της κλιματικής αλλαγής, ενώ οι εξελίξεις είναι ραγδαίες
                                               η στήριξη των μονάδων βιοενέργειας στον εν λόγω τομέα, με δεδομένο ότι τα               τατη είναι και η ικανότητα του πληρώματος, του ανθρώπινου   όσον αφορά την κλιματική αλλαγή και κανείς δεν μπορεί να
                                               κατάλοιπα πριονιστηρίων και η βιομηχανία χαρτοπολτού και χαρτιού αποτελούν              παράγοντα. Προκειμένου να επιτευχθεί μια ομαλή μετάβαση   εξαγάγει συμπεράσματα με βεβαιότητα. Οι επιπτώσεις της
                                               πηγές ενέργειας, ενώ είναι εύλογη η ανακατεύθυνση των βιοκαυσίμων στους τομείς          με ρεαλισμό και επιτυχία, προτεραιότητα που πιστεύω ότι   κλιματικής αλλαγής στη ναυτιλία περιλαμβάνουν μια πλη-
                                               των μεταφορών που είναι δύσκολο να εξηλεκτριστούν, όπως η ναυτιλία, οι μετα-            διακρίνει όλη τη ναυτιλιακή μας κοινότητα, κρίνεται υψίστης   θώρα ζητημάτων, η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των
                                               κινήσεις μεγάλων αποστάσεων ή ακόμα και οι αερομεταφορές. Ως εκ τούτου,                 σημασίας να αντιμετωπιστούν όλες οι προκλήσεις και να   οποίων εισάγουν νέα δεδομένα και νέες μεταβαλλόμενες
                                               δίνεται προτεραιότητα στην ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και στα             διαδραματίσει η κάθε πλευρά τον σωστό ρόλο, από τους   συνθήκες, τόσο στο πρακτικό σκέλος όσο και σε ζητήματα
                                               βιοκαύσιμα που βασίζονται σε κατάλοιπα του τομέα των μεταφορών. Αυτό έχει ως            πλοιοκτήτες μέχρι τους ναυλωτές, οperators, προμηθευτές   ουσίας.
                                               αποτέλεσμα την αύξηση της πίεσης για την απαλλαγή του τομέα των μεταφορών               καυσίμων, λιμάνια, φορτωτές και παραλήπτες φορτίου.   Πιο συγκεκριμένα, ενώ είναι απίθανο οι παλίρροιες να αυξή-
                                               από τις ανθρακούχες εκπομπές μέσω του άμεσου εξηλεκτρισμού.                             Με αυτόν τον τρόπο, η επικείμενη στροφή προς τη βιωσι-  σουν τη στάθμη των ωκεανών σε βαθμό τέτοιο που να βυθι-
          του                                  Μόνο όταν εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις του ανταγωνισμού μεταξύ των πηγών                  μότητα που επιδιώκουμε όλοι σε διεθνές επίπεδο δεν θα   στούν έργα υποδομών τις επόμενες δεκαετίες, οι ερευνητές
          Μάριου Π. Καρνέση,                   ενέργειας, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν            πολώσει τη ναυτιλιακή κοινότητα. Άλλωστε, παρά την ύπαρξη   προειδοποιούν ότι οι έντονες πλημμύρες, οι καταστροφές
          Managing Director                    ελεύθερα την αγορά.                                                                     κανονιστικού πλαισίου, ακόμη μέχρι και σήμερα έχω την   που μπορεί να προκαλέσουν οι καταιγίδες, η διάβρωση του
          της MPK Shipping Inc.

         42                                                                                                                                                                                                                         43
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47