Page 68 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021
P. 68
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: BULK CARRIERS
“ χτίζει πλοία όταν όλοι οι άλλοι έβαζαν παραγγε-
λίες ακόμα και σε ανύπαρκτα ναυπηγεία. Είχε πει:
Λόγω της δυσκολίας μετακινήσεων ατόμων και « Όλοι αυτοί που βλέπετε να χτίζουν πλοία, για
εμένα χτίζουν!». Εννοώντας ότι αρμάδα πανάκρι-
μεταφοράς υλικών, δημιουργήθηκαν πολλαπλά βων παραγγελιών στην καλή αγορά νομοτελειακά
εμπόδια σε καθημερινές διαδικασίες. Μάθαμε θα πωλούνταν σε χαμηλές τιμές στην κρίση που
λοιπόν ακόμα καλύτερα (όσοι από εμάς δεν είχαν θα ακολουθούσε.
Φυσικά, εμπλέκονται πολλοί παράγοντες στα
εμπεδώσει) να προγραμματίζουμε τις κινήσεις επενδυτικά σχέδια μιας ναυτιλιακής και κάθε
μας νωρίτερα και να γίνουμε πιο εφευρετικοί εταιρεία έχει ιδιαίτερα ερωτήματα να απαντήσει,
στην εξεύρεση λύσεων. οπότε δεν υπάρχει μία μόνο σωστή απάντηση για
όλους. Αλλά γενικά στην καλή αγορά φροντίζου-
” με να ελαχιστοποιηθεί η απώλεια εμπορικού χρό-
νου του πλοίου (downtime), εφόσον ο χρόνος
κοστίζει ακριβά, και να συγκεντρώσουμε κεφά-
λαια. Στην κακή αγορά προέχει η ελαχιστοποίηση
της Αυστραλίας μπορεί να δημιουργούν ζημιά των εξόδων και είναι καιρός για νέες επενδύσεις.
στις ιδιωτικές εταιρείες που εμπορεύονται τα
ανωτέρω, αλλά η συμμόρφωση στα μέτρα αυτά Για ποιους λόγους θεωρείτε ότι παρατηρείται
είναι σχεδόν καθολική. Έτσι, βλέπουμε ότι με μια ανομοιόμορφη –σε σχέση με τη ζήτηση–
κάθε απόφαση της κυβέρνησης της Κίνας που ανάπτυξη της προσφοράς bulk carriers παρά
επηρεάζει τις εισαγωγές, η ναυλαγορά ανεβαίνει τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις
ή πέφτει σημαντικά σε μικρό χρονικό διάστημα. μεγάλες προκλήσεις της ναυτιλιακής αγοράς;
Ευτυχώς, η ναυτιλιακή μεταφορά είναι μια δευτε-
ρογενής υπηρεσία, που προκύπτει από την ανά- Η άποψη ότι ζούμε μια τεράστια τεχνολογι-
γκη μεταφοράς φορτίων και όχι αυτόνομα. Έτσι, κή αλλαγή στην ενέργεια πρόωσης των πλοίων,
δεν υπάρχει οικονομική δυνατότητα χειραγώγη- ανάλογη της μετάβασης από τα πανιά στο κάρ-
σής της σε ευρεία κλίμακα, γιατί η ανάγκη της βουνο και από αυτό στο πετρέλαιο, έχει αρχίσει
προέρχεται από την κίνηση άλλων αγορών. πλέον να γίνεται παραδεκτή ευρέως. Όχι μόνο
Έχουμε λοιπόν μια ναυλαγορά που δεν ανταπο- το απαιτεί ο κόσμος, αλλά έχει ήδη εκφραστεί
κρίνεται μόνο στη συνολική προσφορά και ζήτη- εμμέσως πλην σαφώς στους υπάρχοντες διεθνείς
ση πλοίων (όπως σε μεγάλο βαθμό γινόταν μέχρι ναυτιλιακούς κανονισμούς. Στην εποχή μας, όμως,
το 2000), αλλά και σε επιμέρους αυξομειώσεις οι ταχύτητες αλλαγής είναι συνεχώς αυξανόμε-
της ζήτησης με βάση τις πολιτικές της Κίνας και νες και οι απαιτούμενες προσαρμογές δεν έχουν
των εμπορικών εταίρων της. Στον συνηθισμένο, ακόμη προλάβει να λάβουν χώρα. Χρειάζεται
λοιπόν, ναυτιλιακό κύκλο που προκύπτει από την ακόμα μεγάλη προσπάθεια και επένδυση στην
καθυστέρηση της προσαρμογής της προσφοράς έρευνα και στην ανάπτυξη βιώσιμων εναλλακτι-
πλοίων στη ζήτηση προστίθεται μια διαφορετική κών ενεργείας πριν καταλήξουμε ποιο θα είναι το
περιοδικότητα, πολύ πιο άμεση και κινητική. Η καύσιμο του μέλλοντος.
υψηλότερη βραχυχρόνια μεταβλητότητα της αγο- Από την άλλη μεριά, η ναυπήγηση νέων πλοίων
ράς νομίζω, λοιπόν, ότι είναι κάτι με το οποίο θα απαιτεί τεράστια κεφάλαια και οι λάθος επιλο-
πρέπει να μάθουμε να ζούμε τα επόμενα χρόνια. γές σε εποχές αλλαγής μπορούν να είναι κατα-
στροφικές. Η αβεβαιότητα αυτή είναι ισχυρό
Ποια η στρατηγική που ακολουθούν οι αποτρεπτικό κίνητρο από το να προχωρήσει μια
εταιρείες διαχείρισης bulk carriers σε ναυτιλιακή εταιρεία σε ναυπήγηση πλοίων. Με τα
περιόδους καλής απόδοσης της ναυλαγοράς δεδομένα της σημερινής ναυλαγοράς, τόσο στο
όπως αυτή που διανύουμε εντός του 2021; ξηρό φορτίο όσο και στα containers, θα περιμέ-
ναμε μεγάλη αύξηση στις παραγγελίες, ιδιαίτερα
Παραδοσιακά, στην ελληνική πλοιοκτησία η όταν γνωρίζουμε ότι η οικονομική ζωή των παλαι-
συνετή διαχείριση υπαγόρευε συγκέντρωση ότερων πλοίων του υπάρχοντος στόλου μάλλον
κεφαλαίων στην καλή αγορά και επενδύσεις στην θα είναι συντομότερη απ’ ό,τι θα ήταν σε παρελ-
κακή. Ο μέρμηγκας και ο τζίτζικας του Αισώπου θούσες εποχές. Οι επερχόμενοι κανονισμοί θα
νομίζω ακόμη διδάσκουν και στις μέρες μας. δώσουν ισχυρά κίνητρα για την πρόωρη απόσυρ-
Πιστεύω αξεπέραστη ήταν η απάντηση ενός από ση των πιο ενεργοβόρων πλοίων.
τους μεγαλύτερους και πιο επιτυχημένους Έλλη- Η δυναμική λοιπόν της επερχόμενης ανανέωσης
νες εφοπλιστές όταν ρωτήθηκε το 2008 γιατί δεν υποβόσκει και αναπτύσσονται οι δυνάμεις που θα
66