Page 60 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 60
ΑΦΙΕΡΩΜΑ MANAGEMENT
αμβλυνθούν σταδιακά οι προκλήσεις που μπορεί πάντα υπόψη τη σωστή διαχείριση και έλεγχο των
να δημιουργούνται σε ένα εργασιακό περιβάλ- λειτουργικών εξόδων, παρατηρείται μια ανάπτυξη
λον από τις διαφορετικές κουλτούρες και προ- και δημιουργία νέων αναγκών και ευκαιριών στο
τεραιότητες των διαφόρων γενεών. Παράλληλα, ευρύτερο ναυτιλιακό σύμπλεγμα της χώρας.
μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει στη Έτσι, κατά προτεραιότητα, το ενδεχόμενο
βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ των εκπρο- outsourcing αξίζει να εξεταστεί για υπηρεσίες που
σώπων των διαφορετικών γενεών, καθιστώντας σχετίζονται με την ψηφιοποίηση, το cyber security,
έτσι δυνατή την ομαλότερη διαχείριση έλλειψης την εκπαίδευση και την κατάρτιση, καθώς και την
τεχνικών δεξιοτήτων από τις νεότερες γενιές και ανάπτυξη μέτρων και πρακτικών συμμόρφωσης με
την καλύτερη ενσωμάτωση αυτών στο εργασιακό τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
περιβάλλον. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι, αναλόγως του μεγέθους
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το «back to basics» της επιχείρησης που επιλέγει το outsourcing για
όσον αφορά τα hard skills και τις γνώσεις θα είναι συγκεκριμένες υπηρεσίες, η διαχείριση κόστους
πάντα ο βασικός πυλώνας ενός οργανισμού, ανε- μπορεί να επιτευχθεί σε καλύτερα επίπεδα, κάτι
ξάρτητα από τις εκπροσωπούμενες γενιές. Αυτά, που μπορεί εύκολα να προβλεφθεί στο πλαίσιο
σε συνδυασμό με την ανάπτυξη των κατάλληλων μιας οικονομοτεχνικής ανάλυσης.
soft skills και την αποτελεσματική ηγεσία, θα
εξασφαλίσουν ένα ανταγωνιστικό και σύγχρονο Ποια μέτρα μπορούν να λάβουν οι ναυ-
εργασιακό περιβάλλον. τιλιακές εταιρείες για την αντιμετώπιση
των ανισοτήτων μεταξύ των φύλων και
Διαφαίνεται ότι οι απόφοιτοι πολυτεχνι- την προώθηση της ισότητας των φύλων
κών σπουδών έχουν μεγαλύτερες πιθα- σε παραδοσιακά ανδροκρατούμενους
νότητες να αναλάβουν θέσεις ευθύνης ρόλους στη ναυτιλιακή βιομηχανία;
στη ναυτιλία. Πού αποδίδετε αυτή την Πράγματι, παραδοσιακά, η ναυτιλιακή βιομηχανία
τάση; έχει υπάρξει ένας ανδροκρατούμενος κλάδος, με
Πράγματι, τόσο στον εγχώριο όσο και στον εξωτε- τη στελέχωσή του να έχει εκπροσωπηθεί ιστορικά
ρικό ναυτιλιακό κλάδο, παρατηρείται ότι ένα ικανό κυρίως από το ανδρικό φύλο.
ποσοστό ανθρώπων σε θέσεις ευθύνης εκπροσω- Σε κάθε περίπτωση, στον σύγχρονο ναυτιλιακό
πείται από αποφοίτους πολυτεχνικών σπουδών. κλάδο, η δέσμευση σε ένα συμπεριληπτικό περι-
Η τάση αυτή έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι, λόγω βάλλον είναι απαραίτητη και θα πρέπει να ξεκινάει
της τεχνικής κατάρτισης που υπάρχει, έχουν την με δέσμευση από τη διοίκηση.
ικανότητα να κατανοούν ευρύτερα τις λειτουργίες Οι όποιες πρωτοβουλίες θα πρέπει να έχουν ως
τόσο μιας ναυτιλιακής εταιρείας όσο και του ίδιου προτεραιότητα την παροχή ίσων ευκαιριών σε
του πλοίου, ενώ έχουν επίσης το ανταγωνιστικό γυναίκες, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα
πλεονέκτημα να αντιλαμβάνονται ολιστικά τις ανάπτυξης αλλά και ανάληψης θέσεων ευθύνης
σύγχρονες προκλήσεις της ναυτιλίας, ειδικά εάν σε μια εταιρεία. Ακόμα, θα πρέπει να εφαρμόζο-
λάβουμε υπόψη τις ολοένα μεγαλύτερες ανάγκες νται αποτελεσματικά προγράμματα πρόσληψης,
συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανο- αναγνώρισης δικαιωμάτων, ανάπτυξης και κατάρ-
νισμούς. τισης, κινητροδοτώντας τη συμμετοχή όλων.
Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι η ναυ-
τιλία είναι ένας κλάδος που πάντα χαρακτηριζόταν Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι πιο
από το εύρος ταλέντου, ικανοτήτων και δεξιοτήτων σημαντικές δεξιότητες για τους ανθρώ-
των ανθρώπων που δραστηριοποιούνται σε αυτήν, πους που εισέρχονται σε ένα διαρκώς
και αυτή είναι η πραγματική ομορφιά της, που την μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον,
καθιστά διαχρονικά ενδιαφέρουσα. όπως αυτό της ναυτιλίας;
Οι νέοι που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στη
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ναυτιλία θα πρέπει να διακατέχονται από resilience
ανάπτυξη στο ευρύτερο ναυτιλιακό προκειμένου να αντεπεξέρχονται στις προκλή-
σύμπλεγμα της χώρας, με πολλές εται- σεις και στις δυσκολίες και να ανακάμπτουν από
ρείες να παρέχουν συμπληρωματικές αυτές. Την ίδια ώρα, θα πρέπει να προσαρμόζονται
υπηρεσίες σε εταιρείες διαχείρισης εύκολα στο διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον
πλοίων. Για ποιες τέτοιες υπηρεσίες της ναυτιλίας και να έχουν κριτική σκέψη ώστε να
–σε επίπεδο διαχείρισης– θα εξετάζατε αναλύουν, να αξιολογούν και να κρίνουν με βάση
το ενδεχόμενο του outsourcing; τις εμπειρίες αλλά και τις τρέχουσες συνθήκες.
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, λόγω των Τέλος, η σωστή λήψη αποφάσεων υπό πίεση ή εν
ολοένα αυξανόμενων απαιτήσεων συμμόρφωσης μέσω αβεβαιότητας είναι καθοριστικής σημασίας
με μεγάλου εύρους νομοθεσίες, αλλά και έχοντας για την επιτυχή σταδιοδρομία στη ναυτιλία.
60