Page 236 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 236
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ
πιο ιλαρό που μου συνέβη σε ενημέρωση γραφείου
ευρωβουλευτού για τις ιδιαιτερότητες του τομέα
tramp ήταν όταν ο βοηθός του ανέκραξε: «Δεν
γνώριζα ότι ο πρόεδρος Τραμπ είχε και ναυτιλιακές
δραστηριότητες»!
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, τα κριτήρια χρη-
ματοδότησης του ΙF από τα έσοδα του συστήμα-
τος εμπορίας εκπομπών (EU ETS) δεν θα πρέπει
να είναι ανεξάρτητα σημαίας (flag neutral). Πέραν
του κριτηρίου 30% που η ναυτιλία τακτικών γραμ-
μών έσπευσε εγκαίρως να προωθήσει στους Ευρω-
παίους νομοθέτες, να προβλεφθεί εναλλακτικά η
ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία (European added
value) ή ο σύνδεσμος του πλοίου tramp με την ΕΕ,
Η ναυτιλία tramp παρέχει πολύτιμες π.χ. η εγκατάσταση/λειτουργία της πλοιοκτήτριας
υπηρεσίες στους Ευρωπαίους και ή διαχειρίστριας εταιρείας σε κράτος-μέλος της
παγκόσμιους καταναλωτές. ΕΕ, η ύπαρξη ευρωπαϊκής σημαίας, η απασχόληση
Ο εγκλεισμός λόγω πανδημίας και Ευρωπαίων στην ξηρά και στη θάλασσα, η πληρωμή
οι δύο πόλεμοι (Ουκρανία, Ερυθρά φόρων σε κράτος-μέλος της ΕΕ, η εγκατάσταση
Θάλασσα) μας έδωσαν οδυνηρά απτό ακριβού ναυτιλιακού εξοπλισμού ευρωπαϊκής
παράδειγμα της σημασίας της στην κατασκευής επί του πλοίου (scrubbers, μηχανή-
καθημερινότητά μας. ματα διαχείρισης θαλάσσιου έρματος), η απασχό-
ληση Ευρωπαίων παρόχων υπηρεσιών ναυτιλιακού
cluster, η ναυπήγηση και οι επισκευές σε ευρωπαϊκά
ναυπηγεία.
Εάν παραμείνει η κατάσταση των κριτηρίων ως
έχουν, θα υπάρξει το έξης οξύμωρο: πρόγραμμα
ενός consortium πλοίων κοντέινερ τακτικών γραμ-
μών μη ευρωπαϊκής σημαίας (π.χ. Κίνας) που προ-
σεγγίζουν 30% ετησίως σε ευρωπαϊκά λιμάνια
να είναι δικαιούχο του IF, ενώ πρόγραμμα ενός
consortium φορτηγών ή δεξαμενόπλοιων ευρω-
παϊκής σημαίας που δεν προσεγγίζουν 30% να
μην είναι δικαιούχο! Σημειωτέον ότι η συντριπτική
πλειοψηφία του ελληνόκτητου στόλου (σημαίας
Ελλάδος, Κύπρου, Μάλτας) είναι δεξαμενόπλοια
και φορτηγά tramp. Το οξύμωρο θα ενεργεί ως αντι-
τακτικά προγραμματισμένα ή ταξίδια που δεν έχουν κίνητρο στην ύψωση της ευρωπαϊκής σημαίας. Το
ανακοινωθεί, όταν οι ναύλοι αποτελούν αντικείμενο Ευρωπαϊκό Ταμείο Καινοτομίας είναι τυφλό (flag
ελεύθερων διαπραγματεύσεων κατά περίπτωση blind) και καταλήγει να χρηματοδοτεί τους ναυτι-
και ανάλογα με τους όρους της προσφοράς και λιακούς ανταγωνιστές της ΕΕ εν ονόματι της ενερ-
της ζήτησης». Ο ορισμός εκπονήθηκε για τους γειακής μετάβασης; Αυτό επιδιώκουν οι Ευρωπαίοι
σκοπούς των κανόνων ανταγωνισμού και έκτοτε, νομοθέτες;
από την κατάργηση του Κανονισμού 4056/1986 Πρόκειται για τις μη αναμενόμενες συνέπειες
στις 17/10/2006, οι ιδιαιτερότητες του τομέα δεν (unintended consequences) της ευρωπαϊκής νομο-
προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των νομοθετών ούτε θεσίας που πρέπει να διορθωθούν, εάν προσβλέ-
των πανεπιστημιακών. Να ένα παρθένο θέμα διδα- πουμε στον στόχο της βέλτιστης νομοθεσίας (better
κτορικής διατριβής τώρα που βομβαρδιζόμαστε με regulation). Τα Ποσειδώνια 2024 αποτελούν λαμπρή
την απανθρακοποίηση και τη χρηματοδότησή της. ευκαιρία ευαισθητοποίησης των παραγόντων της
Παρ’ όλα αυτά, οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ… ναυτιλίας, που συγκεντρώνονται από όλον τον
των Βρυξελλών έχουμε βιώσει την προσπάθεια ενη- κόσμο στη χώρα μας, για να υπάρξει συντονισμένη
μέρωσης των αρμοδίων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρέμβαση σε όλα τα επίπεδα. Ειδάλλως, η Ευρώπη
και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όσον αφορά τις κινδυνεύει άλλη μία φορά να πυροβολήσει το πόδι
ιδιαιτερότητες του τομέα tramp. Μέχρι να ενημε- της και σε αυτόν τον τομέα. Επιτέλους, ο ελέφαντας
ρωθούν, ερχόταν η μετάθεση σε άλλον τομέα ή η της ναυτιλίας tramp, και μάλιστα της ελληνόκτητης
λήξη θητείας και η ενημέρωση άρχιζε εξαρχής. Ο ναυτιλίας tramp, πρέπει να γίνει ορατός από τους
μύθος του Σίσυφου σε μοντέρνα έκδοση… Ίσως το Ευρωπαίους νομοθέτες!
234