Page 234 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 234

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ


          Την 1/2/2024 πραγματοποιήθηκε ημερίδα του Ταμείου Καινοτομίας (Ιnnovation Fund Day)
          σε συνεργασία της DG CLIMA / CINEA (Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα,
          τις Υποδομές και το Περιβάλλον) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την ECSA (Ευρωπαϊκή Ένωση
          Εφοπλιστικών Ενώσεων) σχετικά με τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση από το Ταμείο Καινοτομίας
          (Ιnnovation Fund / IF).











                          ΝΑΥΤΙΛΙΑ TRAMP

                          ΚΑΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ

                          ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ:

                          Ο ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ ΣΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ














                                                            Στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ημερίδα αναφέρθηκε ο πακτω-
                                                            λός των χρημάτων (1,2 δισ. ευρώ) από τα έσοδα του Ευρω-
                                                            παϊκού Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών ETS (Emissions
                                                            Trading Scheme), προοριζόμενα για την απανθρακοποίηση
                                                            της ναυτιλίας.
                                                            Η ημερίδα συγκέντρωσε εκπροσώπους του ναυτιλιακού πλέγ-
                                                            ματος (cluster) δραστηριοτήτων –ESPO (European Sea Ports
                                                            Organisation), FEPORT (Federation of European Private Port
                                                            Operators), Sea Europe (Shipyards & Maritime Equipment
                                                            Association of Europe), CLIA (Cruise Lines International
                                                            Association)– και αξιωματούχους των DG CLIMA, DG MOVE,
                                                            EIB, EIF, Horizon Europe. Αναφέρθηκαν τα επιτυχημένα προ-
                                                            γράμματα, τα θετικά και αρνητικά στοιχεία των αιτήσεων και
                                                            δόθηκαν συμβουλές πώς να ανταποκριθούν οι ενδιαφερόμενες
                                                            εταιρείες στα κριτήρια χρηματοδότησης. Ο στόχος της χρη-
                                                            ματοδότησης είναι η ενίσχυση της ενεργειακής μετάβασης
                                                            (transition) της ναυτιλίας προς επίτευξη των μηδενικών εκπο-
                                                            μπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) το 2050.
                                                            Διαπιστώθηκε όμως ένας μεγάλος απών στα κριτήρια της χρη-
                                                            ματοδότησης του ΙF: η ναυτιλία tramp. Τα κριτήρια των δικαιού-
                                                            χων της χρηματοδότησης αποτελούν φωτογραφική απεικόνιση
                                                            του modus operandi της ναυτιλίας τακτικών γραμμών με πλοία
                                                            containers. Όπως αναφέρει η πρόσκληση προς υποβολή προ-
                                                            γραμμάτων χρηματοδότησης (23/11/23) για το 2024, ένα από
                                                            τα κριτήρια είναι η προσέγγιση των δικαιούχων πλοίων του-
          της δρος Άννας Μπρεδήμα,                          λάχιστον 30% ετησίως σε λιμάνια της ΕΕ/ΕΕΑ (Ευρωπαϊκού
          Senior Policy Advisor on European                 Οικονομικού Χώρου). Όπως εύστοχα παρατηρήθηκε, «τα πλοία
          Affairs, Cyprus Union of Shipowners
                                                            tramp, από την ίδια τη φύση της λειτουργίας τους, δεν προ-

         232
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239