Page 235 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2024
P. 235
σεγγίζουν κατ’ ανάγκη 30% ετησίως σε λιμάνια της
ΕΕ». «To κριτήριο του 30% αποτελεί μεγάλη πρό-
κληση». «Ο ναυτιλιακός τομέας έχει ιδιαιτερότητες
που πρέπει να ληφθούν υπόψη στα κριτήρια επιλε-
ξιμότητας των προγραμμάτων χρηματοδότησης».
«Όλη η εφοδιαστική αλυσίδα πρέπει να ληφθεί
υπόψη». Η απάντηση των εκπροσώπων της Ευρω-
παϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας
Επενδύσεων ήταν κατηγορηματικά αρνητική, προς
μεγάλη απογοήτευση των συμμετεχόντων.
Η ναυτιλία tramp καλύπτει το 75% από πλευράς
όγκου μεταφερόμενων φορτίων της ΕΕ. Είναι
δυνατόν να μην περιλαμβάνεται μεταξύ των
δικαιούχων του ΙF; Είναι η ναυτιλία με φορτηγά ή
δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν στερεά και υγρά
φορτία χύδην σε μη τακτικές γραμμές. Πρόκειται
για τα «ταξί» των θαλασσών, σε αντιδιαστολή με τα
liners «λεωφορεία των θαλασσών» που κινούνται
σε τακτική γραμμή και αποτελούν το 25%. Όμως,
ενώ το 25% είναι ορατό στους καταναλωτές και
στους νομοθέτες, το 75% είναι αόρατο. Πρόκειται
για τον ελέφαντα στο δωμάτιο…
Η ναυτιλία tramp παρέχει πολύτιμες υπηρεσίες
στους Ευρωπαίους και παγκόσμιους καταναλωτές.
Μεταφέρει ενέργεια, πρώτες ύλες, πετρέλαιο και
σιτάρι. Ο εγκλεισμός λόγω πανδημίας και οι δύο
πόλεμοι (Ουκρανία, Ερυθρά Θάλασσα) μας έδω-
σαν οδυνηρά απτό παράδειγμα της σημασίας της
στην καθημερινότητά μας. Ως προς τα οικονομικά
μεγέθη, χρήσιμη θα ήταν η ανάγνωση του ευαγ-
γελίου της ναυτιλίας tramp του Martin Stopford
(The Tramp Shipping Market, Clarkson Research
Studies, April 2004). Επειδή το ανωτέρω ανάγνω-
σμα δεν αποτελεί best seller στις Βρυξέλλες, ανα-
γκάζεται κανείς να εκπαιδεύσει τους κοινοτικούς
αξιωματούχους. Η ΕCSA έχει ζητήσει στα υπομνή-
ματά της για τα κριτήρια των δικαιούχων διαφό-
ρων πολιτικών να λαμβάνεται υπόψη το modus
operandi, να προσιδιάζουν στις ιδιαιτερότητες
του κάθε υπο-τομέα. Αυτό αφορά και τους δικαι-
ούχους των χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή
Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΙΒ), το Ευρωπαϊκό Ταμείο
Επενδύσεων (EIF), το Connecting Europe Facility
(CEF), το Horizon Europe.
Σε προηγούμενες δεκαετίες, ο Κανονισμός
4056/1986 (OJL 378, 31/12/1986, σελ. 4-13) περί
κανόνων εφαρμογής των άρθρων 85-86 της συν-
θήκης στις θαλάσσιες μεταφορές περιλάμβανε
τον ορισμό των μεταφορών tramp για τους σκο-
πούς των κανόνων ανταγωνισμού [άρθρο 1(3)(a)]:
«Μεταφορές με ελεύθερα φορτηγά πλοία (tramp)
είναι οι μεταφορές χύδην φορτίων ή χύδην φορ-
τίων τοποθετημένων εντός συσκευασίας (break-
bulk) με πλοίο ναυλωμένο εν όλω ή εν μέρει από
έναν ή περισσότερους φορτωτές, επί τη βάσει
ναύλωσης ανά ταξίδι ή χρονοναύλωσης ή οποιασ-
δήποτε άλλης μορφής σύμβασης για ταξίδια μη
233