Page 121 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - June July 2023
P. 121
Mε την ευγενική χορηγία
Στα containerships, Νότια Κορέα πλοία άλλου τύπου (31%), πάντως, της ιδιαίτερης εξειδίκευσής τους,
(44%) και Κίνα (30%) πρωτοστα- έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία, ενώ απαιτούν αντίστοιχη εξειδίκευση
τούν, ενώ ενδιαφέρον παρουσιάζει το 9% αυτών στην Κίνα, ποσοστό και από την πλευρά των ναυπηγείων,
το γεγονός ότι το 22% του στόλου αρκετά μικρότερο έναντι του συνό- συνεπώς είναι μια κατηγορία πλοίων
κατασκευάζεται σε χώρες πέραν των λου του στόλου (30%). στην οποία τα «δυτικά» ναυπηγεία
τριών, με το αντίστοιχο ποσοστό για Εκτός αυτού, τα διαθέσιμα slots παραμένουν ανταγωνιστικά.
το σύνολο του στόλου να διαμορφώ- στα ναυπηγεία των κορυφαίων Σε ευρύτερο πλαίσιο, σημειώνεται
νεται στο 8%. τριών ναυπηγικών χωρών είναι ότι τα ποσοστά που καταγράφηκαν
Το 44% των λοιπών εμπορικών περιορισμένα, μετά το μπαράζ των στη φετινή έρευνα όσον αφορά
πλοίων έχουν ναυπηγηθεί σε τρίτες παραγγελιών που έχει λάβει χώρα την κατανομή του στόλου ανά τύπο
χώρες, πέραν των Κίνας, Ιαπωνίας τα τελευταία έτη. Συνεπώς, τουλάχι- πλοίου βάσει της χώρας ναυπή-
και Νότιας Κορέας. Το εν λόγω στον βραχυπρόθεσμα και μεσοπρό- γησης δεν διαφοροποιούνται σε
εύρημα πιθανώς ερμηνεύεται από το θεσμα, η τοποθέτηση παραγγελιών σημαντικό βαθμό σε σύγκριση με
γεγονός ότι η πλειονότητα αυτών των για λοιπούς τύπους πλοίων πέραν οποιοδήποτε από εκείνα που είχαν
πλοίων είναι μεγαλύτερα σε ηλικία σε των κύριων τύπων που αναφέρονται καταγραφεί πέρυσι: οποιαδήποτε
σχέση με τον μέσο όρο (61% άνω των στην έρευνα αναμένεται να συνε- μεταβολή παραμένει περιορισμένη
16 ετών έναντι 26% για το σύνολο χίσει να πραγματοποιείται σε ναυ- σε εύρος έως 4%. Το γεγονός αυτό
του στόλου) και άρα έχουν ναυπηγη- πηγεία που δεν βρίσκονται κυρίως δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη έκπληξη,
θεί σε περιόδους με μικρότερα επί- στην Κίνα και στη Νότια Κορέα, δεδομένου ότι στη συντριπτική τους
πεδα συγκέντρωσης στη ναυπηγική αλλά και στην Ιαπωνία. πλειοψηφία τα πλοία του στόλου
βιομηχανία. Περίπου ένα στα τρία Ακόμη, τα συγκεκριμένα πλοία, λόγω έχουν παραμείνει ίδια με πέρυσι.
ΒΑΣΊΚΟ ΚΡΊΤΗΡΊΟ: ΗΛΊΚΊΑΚΗ ΟΜΑΔΑ
Ηλικιακή ομάδα – Τύπος πλοίου εν μέσω ευφορίας, οι επενδυτές ανήκουν σε αυτή την ομάδα είναι
Από τα πλοία ηλικίας έως 5 ετών προέβησαν σε μπαράζ επενδύσεων bulk carriers (αντίστοιχο ποσοστό
(680), το 30% είναι bulk carriers, σε νέα πλοία, γεγονός που, σε συν- πέρυσι 65%). Όσον αφορά ευρύ-
παρά το γεγονός ότι επί του συνό- δυασμό με την ύφεση, οδήγησε τερα τη χύδην φορτηγό ναυτιλία,
λου του στόλου το 49% –σχεδόν σε κατάρρευση των ισορροπιών τα δεδομένα για την εν λόγω ηλι-
ένα στα δύο– των πλοίων είναι ζήτησης και προσφοράς. Ορισμέ- κιακή ομάδα ευθυγραμμίζονται
bulk carriers. Tην ίδια ώρα, από την νοι αναλυτές και κύκλοι της αγοράς σχεδόν πλήρως με το τι ισχύει για
ανάλυση των δεδομένων προκύπτει υποστηρίζουν ότι οι ανισορροπίες το σύνολο του στόλου: το 82% των
ότι ένα στα δύο πλοία ηλικίας έως που δημιουργήθηκαν τότε δεν εξο- πλοίων ηλικίας 6-10 ετών είναι είτε
5 ετών είναι δεξαμενόπλοιο, τη μαλύνθηκαν ποτέ πραγματικά, απο- bulk carriers είτε δεξαμενόπλοια,
στιγμή που στο σύνολο του στόλου δίδοντας τις έντονες αυξομειώσεις ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για
τα δεξαμενόπλοια καταλαμβάνουν του κύριου δείκτη της ναυλαγοράς το σύνολο του στόλου είναι 81%.
ποσοστό 32%. Όπως προέκυψε και χύδην ξηρού φορτίου BDI στο Συγκεκριμένα για τα δεξαμενό-
από την ανάλυση «Τύπος πλοίου γεγονός αυτό. Τα τελευταία έτη, οι πλοια, το ποσοστό διαμορφώνεται
– Ηλικιακή ομάδα», τα δεξαμε- παραγγελίες καταγράφουν πτωτική στο 25% το 2023, έναντι 20% το
νόπλοια φαίνεται να ακολουθούν πορεία, καθώς η αβεβαιότητα για 2022.
ταχύτερους ρυθμούς ανανέωσης. το μέλλον της πρόωσης οδηγεί Σχεδόν έξι στα δέκα πλοία (59%)
Ακόμη, από τα πλοία ηλικίας έως τους πλοιοκτήτες στη δευτερογενή της ηλικιακής ομάδας 11-15 ετών
πέντε ετών, το 12% είναι LNG αγορά. Συνεπώς, παρότι τα μισά είναι bulk carriers (αντίστοιχο
carriers (3% για το σύνολο του περίπου πλοία του στόλου είναι ποσοστό πέρυσι 52%), ενώ τρία στα
στόλου) και το 5% containerships bulk carriers, είναι επόμενο ότι το δέκα (30%) είναι δεξαμενόπλοια,
(9% επί το σύνολο του στόλου). ποσοστό που συγκεντρώνουν στην ποσοστό που συμφωνεί αρκετά με
Η περίπτωση των bulk carriers ηλικιακή ομάδα έως πέντε ετών το σύνολο του στόλου (32%).
είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, είναι χαμηλότερο.
καθώς, λίγο πριν από την παγκό- Αναφορικά με την ηλικιακή ομάδα
σμια οικονομική κρίση του 2008, 6-10 ετών, το 57% των πλοίων που
119