Page 58 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - May 2021
P. 58
Θάλασσας. Το βήμα αποτελεί κατάφωρη παραβί-
αση του δικαιώματος της ελεύθερης ναυσιπλοΐ-
ας, το οποίο εγγυάται η Σύμβαση των Ηνωμένων
Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Σύμφωνα με
τη Σύμβαση, η Ρωσική Ομοσπονδία δεν πρέπει
να εμποδίζει τη διέλευση μέσω του στενού προς
τα λιμάνια στη Θάλασσα του Αζόφ», αναφέρει η
ανακοίνωση του ουκρανικού υπουργείου.
Πώς η Αφρική εξυπηρετεί τα κινεζικά σχέδια
για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού»
Ένα λιμάνι που κατασκευάζει κινεζική εταιρεία
στο νησί Lamu της Κένυας είναι έτοιμο να ξεκι-
νήσει τη λειτουργία του τον ερχόμενο Ιούνιο,
καθώς είναι δεδομένες οι προθέσεις του Πεκίνου
για ανασύσταση του αρχαίου Δρόμου του Μετα-
ξιού, και η Αφρική διαδραματίζει σημαντικό ρόλο
στην επίτευξη αυτού του φιλόδοξου στόχου.
Η Kenya Ports Authority (KPA) ανακοίνωσε πρό-
σφατα ότι η China Communications Construction
Γεωπολιτική Company έχει ολοκληρώσει την κατασκευή τριών
θέσεων ελλιμενισμού στο λιμάνι Lamu, το οποίο
– αναμένεται να καταστεί σημαντικός κόμβος μετα-
φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων και φορτίων
πετρελαίου. Η βαθέων υδάτων υποδομή θα μπο-
ρεί να εξυπηρετεί μεγάλα σε μέγεθος πλοία και
Η Ρωσία κλείνει το Στενό του Κερτς θα ενισχύσει το έργο του λιμανιού της Μομπάσα.
Το project, αξίας $5 δισ., είναι μέρος ενός γενι-
H Ρωσία ανακοίνωσε το κλείσιμο του στρατηγι- κότερου σχήματος υποδομών αξίας $25 δισ.:
κής σημασίας Στενού του Κερτς, το οποίο συνδέ- του Lamu Port South Sudan Ethiopia Transport
ει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Αζόφ, (Lapsset) Corridor, το οποίο θα συνδέει την
από τα τέλη Απριλίου έως και τον Οκτώβριο. Κένυα με την Αιθιοπία, την Ουγκάντα και το
Η εν λόγω περιοχή βρίσκεται κοντά στην Κρι- Νότιο Σουδάν.
μαία, την οποία προσάρτησε η Ρωσία από την Σύμφωνα με δημοσίευμα του South China
Ουκρανία το 2014. Morning Post, η διαχειρίστρια λιμένων China
Η κίνηση ουσιαστικά μπλοκάρει τα ουκρανικά Merchants Group (CMG) έχει πραγματοποιήσει
λιμάνια Mariupol και Berdyansk, ενώ ξένα πολε- μαζικές επενδύσεις και έχει υπογράψει συμφω-
μικά πλοία δεν θα μπορούν να προσεγγίσουν τις νίες παραχώρησης με Τζιμπουτί, Νιγηρία και
δύο πόλεις για την παροχή βοήθειας, σύμφωνα Τόγκο. Τον Δεκέμβριο του 2020 υπέγραψε συμ-
με όσα αναφέρει το Interfax Ukraine. φωνία ύψους $350 εκατ. με την κρατική Great
Το Υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας εξέ- Horn Investment Holding για τον εκσυγχρονι-
φρασε την «έντονη διαμαρτυρία» του ενάντια σμό και την ανάδειξη του λιμανιού του Τζιμπουτί
στο κλείσιμο του Στενού του Κερτς, το οποίο σε έναν διεθνών προδιαγραφών επιχειρηματικό
πραγματοποιήθηκε «με το πρόσχημα των στρα- κόμβο και κόμβο logistics. Νωρίτερα η CMG είχε
τιωτικών ασκήσεων», όπως χαρακτηριστικά τονί- επενδύσει $590 εκατ. στο κοντινό λιμάνι πολλα-
ζεται στην ανακοίνωση. Μάλιστα η ουκρανική πλών χρήσεων Doraleh και $3,5 δισ. στη Διεθνή
πλευρά κάλεσε τη Ρωσία να ανακαλέσει την από- Ζώνη Ελεύθερου Εμπορίου του Τζιμπουτί.
φαση. Αναλυτές του Economist Intelligence Unit σημει-
«Τέτοιες κινήσεις της Ρωσικής Ομοσπονδίας ώνουν ότι οι συγκεκριμένες επενδύσεις (συμπε-
αποτελούν μία ακόμα προσπάθεια, κατά παρά- ριλαμβανομένης μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης
βαση των κανόνων και των αρχών του διεθνούς μεταξύ Αιθιοπίας και μιας κινεζικής ναυτικής
δικαίου, να σφετεριστεί τα κυριαρχικά δικαιώμα- βάσης) δεν αποτελούν έκπληξη, δεδομένης της
τα της Ουκρανίας ως παράκτιου κράτους, δεδο- σημασίας του Τζιμπουτί ως κέντρου μεταφόρτω-
μένου ότι η Ουκρανία έχει το δικαίωμα να ρυθμί- σης για τα στρατηγικά σχέδια του Belt and Road.
ζει τη ναυσιπλοΐα σε αυτά τα ύδατα της Μαύρης Την ίδια ώρα υπογραμμίζουν τη δυναμική της
56