Page 144 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 144

Ο OΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ


         και τις δύο διατάξεις ασφάλισης (σενάριο «α»).               και τρίτη διάταξη στήριξης προτού αφαιρέσει
         Το πιθανότερο είναι ότι σκόπιμα άφησε ελεύθερο  Μεγάλες      το παλάγκο και φυσικά δεν θα είχε χάσει τη ζωή
         μόνο ένα από αυτά.                       ναυτιλιακές         του. Ανεξάρτητα λοιπόν από την πίεση να γίνει η
         Στην περίπτωση του σεναρίου «β», η σκόπιμη  εταιρείες        δουλειά (get the job done), οποιαδήποτε εργασία
         απελευθέρωση  του  γρύλου μπορεί να είχε  προειδοποιούν      στο πλοίο πρέπει να εκτελείται σύμφωνα με τις
         πραγματοποιηθεί για να αποκτήσει πρόσβαση  ότι η κατάσταση   ισχύουσες διαδικασίες και με επαγγελματισμό.
         στο παλάγκο για οπτική ή φυσική επιθεώρηση.  της ασφαλείας
         Αυτό θα ήταν ένα πολύ πιθανό σενάριο εάν το  για τη διέλευση  ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ
         παλάγκο ή οποιοδήποτε μέρος του ήταν σφιχτά  των πλοίων στην   ΤΩΝ ΧΟΥΘΙ ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
         σφηνωμένο μεταξύ των λαμαρινών. Για άγνω-  Ερυθρά Θάλασσα    Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες προειδο-
         στο λόγο, το άγκιστρο του παλάγκου μπορεί να  συνεχίζει να   ποιούν ότι η κατάσταση της ασφαλείας για τη
         είχε απαγκιστρωθεί κατά τη διάρκεια αυτής της  επιδεινώνεται,   διέλευση των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα
         επιθεώρησης μόλις απελευθερώθηκε ο γρύλος.  παρά τις         συνεχίζει να επιδεινώνεται, παρά τις προσπά-
         Εάν οποιοδήποτε μέρος του παλάγκου δεν ήταν  προσπάθειες     θειες της Δύσης να περιορίσει τις επιθέσεις των
         σφηνωμένο μεταξύ του γρύλου και των λαμαρι-  της Δύσης να    ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
         νών και ήταν εύκολα προσβάσιμο, είναι πιθανό ο  περιορίσει τις   Οι διαχειριστές των A.P. Moller-Maersk A/S και
         δεύτερος μηχανικός να είχε ελευθερώσει το παλά-  επιθέσεις των   D/S Norden A/S δήλωσαν ότι αισθάνονται την
         γκο για να επιθεωρήσει ή/και να το μεταφέρει στο  ανταρτών Χούθι  απειλή για την ασφάλεια των πλοίων να κλιμα-
         κατάστρωμα, οπότε λύθηκε ο πίρος του γρύλου  της Υεμένης.    κώνεται περαιτέρω στην περιοχή. Η δήλωση
         (σενάριο «γ»). Δεν μπορούσε να αποκλειστεί ότι ο             αυτή έρχεται μετά την εκτίμηση του ιαπωνικού
         δεύτερος μηχανικός ίσως να προσπάθησε να επι-                ναυτιλιακού κολοσσού Mitsui O.S.K. Lines Ltd.
         θεωρήσει το παλάγκο χωρίς να το απελευθερώσει                ότι η απειλή μπορεί να διαρκέσει έναν χρόνο.
         και ότι η απελευθέρωση του γάντζου του μπορεί                Τμήματα του εμπορικού στόλου αποφεύγουν
         να ήταν τυχαία. Εάν συνέβαινε αυτό, είναι πιθανό             την πλωτή οδό από τότε που ξεκίνησαν οι επιθέ-
         ο πίρος του γρύλου να λύθηκε ενώ επιθεωρούσε                 σεις των Χούθι, στα μέσα Νοεμβρίου. Η περιοχή
         το παλάγκο (σενάριο «δ»).                                    έγινε ακόμα πιο ασταθής αφού οι ΗΠΑ και το
         Για τα σενάρια «γ» και «δ», είναι επίσης πιθανό o            Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν αεροπορικές
         πίρος του γρύλου να είχε λυθεί πολύ νωρίτερα και             επιδρομές στα μέσα του περασμένου μήνα,
         να έχει περάσει απαρατήρητος. Από την ανάλυση                ωθώντας τους μεγάλους πλοιοκτήτες όλων των
         του ατυχήματος συμπεραίνονται τα εξής:                       τύπων πλοίων να αποφύγουν την περιοχή.
             •   Ο δεύτερος μηχανικός βρέθηκε παγι-                   Ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk δήλωσε ότι
                 δευμένος ανάμεσα σε μια στοίβα                       δεν έχει φανεί ακόμη η κορύφωση της απειλής,
                 λαμαρινών και προστατευτικών κιγκλι-                 αντίθετα η ποσότητα ή το εύρος των όπλων που
                 δωμάτων στο δωμάτιο του τιμονιού, με                 χρησιμοποιούνται γι’ αυτές τις επιθέσεις διευ-
                 θανάσιμους τραυματισμούς.                            ρύνεται και δεν υπάρχει σαφής οπτική για το
             •   Τα μέλη του πληρώματος ανακάλυψαν                    πότε και πώς θα μπορέσει η διεθνής κοινότητα
                 ότι ο πίρος του γρύλου της διάταξης                  να κινητοποιηθεί και να εγγυηθεί την ασφαλή
                 ασφάλισης δεν ήταν στη θέση του.                     διέλευση για τα πλοία.
             •   Ο πίρος του γρύλου μπορεί είτε να είχε               Οι αντιλήψεις των ναυτιλιακών εταιρειών για
                 αφαιρεθεί είτε να είχε λυθεί, με αποτέ-              τον κίνδυνο έχουν σημασία γιατί είναι αυτές που
                 λεσμα την κατάρρευση της στοίβας με                  θα υπαγορεύσουν πότε τα πλοία θα επιστρέ-
                 τις λαμαρίνες.                                       ψουν στην περιοχή. Όλοι οι ιδιοκτήτες δήλωσαν
             •   Είναι πιθανό ο δεύτερος μηχανικός είτε               ότι θα συνεχίσουν την επαναδρομολόγηση των
                 να επιθεωρούσε είτε να αφαιρούσε το                  πλοίων τους μέχρι να είναι ασφαλές να ταξιδέ-
                 παλάγκο, το οποίο προοριζόταν να χρη-                ψουν στην Ερυθρά Θάλασσα.
                 σιμεύσει ως πρόσθετο μέσο για τη στε-                Εκτός από τις αεροπορικές επιδρομές που
                 ρέωση της στοίβας των λαμαρινών, όταν                εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο,
                 η στοίβα κατέρρευσε πάνω του.                        υπάρχει επίσης μια αμυντική δύναμη που επι-
             •   Δεν παρατηρήθηκαν ζημιές σε κανένα                   χειρεί στην Ερυθρά Θάλασσα, γνωστή ως «Επι-
                 από τα εργαλεία στη διάταξη ασφάλισης.               χείρηση Prosperity Guardian».
             •   Δεν πραγματοποιήθηκε και δεν κατα-                   Πολεμικά πλοία στην περιοχή προσπαθούν να
                 γράφηκε επίσημη εκτίμηση κινδύνου                    αποτρέψουν πυραυλικές επιθέσεις σε εμπορικά
                 (από τον δεύτερο μηχανικό).                          πλοία τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά οι Χούθι
         Μετά τα παραπάνω, φαίνεται πόσο σημαντική                    συνέχισαν τις επιθέσεις τους. Υπήρξε επίσης
         είναι η αξιολόγηση κινδύνου για μια εργασία. Αν              παράλληλη άνοδος στη σομαλική πειρατεία με
         ο δεύτερος μηχανικός είχε κάνει μια εμπεριστα-               επέκταση στον Ινδικό.
         τωμένη εκτίμηση κινδύνου, θα είχε προσθέσει                  Για να είναι σίγουροι για την εκ νέου διέλευση


         144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149