Page 145 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 145

γεγονός που δείχνει τη βύθιση της προσοχής
                                                                            του σε ολότελα διαφορετικά καθήκοντα από
                                                                            αυτά της ασφαλούς πλοήγησης.
                                                                          6. Ο πλοηγός έδειξε την απαιτούμενη προσοχή
                                                                            στην πλοήγηση με το σκεπτικό της άνεσης
                                                                            που του δίνει η εμπειρία του στον διάπλου του
                                                                            συγκεκριμένου διαύλου («το έχω κάνει πολ-
                                                                            λές φορές, είμαι άνετος, ας στείλω και κανένα
                                                                            email»), αλλά απόντος του πλοιάρχου κανείς
                                                                            δεν τον επανάφερε στα καθήκοντά του (μπο-
                                                                            ρεί να γίνει χωρίς να υπάρξει ενόχληση από
                                                                            μέρους του πλοηγού).
                                                                       Τα παραπάνω λάθη ή οι επικίνδυνες σκέψεις σχη-
                                                                       μάτισαν μια μεγάλη αλυσίδα που κανένας και τίποτα
                                                                       δεν κατάφερε να αφαιρέσει έστω και ένα. Με την
                                                                       αφαίρεση έστω και ενός, το πλοίο δεν θα προσάραζε
                                                                       και δεν θα είχε υποστεί την περιπέτεια αποκατάστα-
                                                                       σης και το ανάλογο κόστος. Τι μπορούμε όμως να
                                                                       κάνουμε για να αποφύγουμε στο μέλλον παρόμοια
                                                                       ατυχήματα;

                                                                       Διορθωτικές κινήσεις (Corrective actions): Το περι-
                                                                       στατικό πρέπει να σταλεί σε όλα τα πλοία, ώστε
                                                                       να συζητηθεί στο πλαίσιο του safety committee
                                                                       meeting των πλοίων και τα συμπεράσματα μαζί
                                                                       με προτάσεις για τη μη επανάληψη. Τα αποτελέ-
                                                                       σματα να συγκεντρωθούν και να εκπονηθεί σεμι-
                                                                       νάριο εκπαίδευσης επικεντρωμένο στα λάθη και
                                                                       στην αλλαγή συμπεριφοράς των αξιωματικών στη
                                                                       γέφυρα. Το σύνθημα πρέπει να είναι ένα: πάνω από
                                                                       όλα η ασφάλεια του πλοίου. Τίποτα δεν μπορεί να
                                                                       είναι εμπόδιο μπροστά στην ασφαλή ναυσιπλοΐα,
                                                                       ακόμα και η εμπειρία των πλοηγών. Η παρουσία
                                                                       του πλοιάρχου κρίνεται απαραίτητη όταν το πλοίο
                                 ενημέρωση, εφόσον ο πλοίαρχος δεν είναι στη   πλέει σε περιορισμένα νερά είτε υπάρχει πλοηγός
                                 γέφυρα και ο πλοηγός έχει χάσει το πλοίο και   στη γέφυρα είτε όχι.
                                 την κατάσταση (εδώ έπαιξε ρόλο η εθνικότητα   Τέλος, όλα τα μέλη της ομάδας γέφυρας οφείλουν
                                 του πλοηγού και η διαφορά στην εξουσία όπως   να ενεργούν με επαγγελματισμό και σύμφωνα με τις
                                 την αντιλαμβανόταν ο ανθυποπλοίαρχος).  διαδικασίες που προβλέπονται στη διαχείριση της
                               5. Ο πλοηγός δεν ανησύχησε καθόλου για τη  ομάδας. Αυτό αποτελεί ύψιστη ευθύνη του πλοι-
                                 θέση του πλοίου, αρκούσε μόνο μια ματιά   άρχου που στην περίπτωση του «Ever Forward» o
          20x7_ISONIKE_ADV.pdf   1   12/5/22   10:46 PM
                                 για να καταλάβει ότι το πλοίο έβγαινε εκτός  ηγέτης και η ηγεσία του απουσίαζαν από τη γέφυρα
                                 διαύλου (σημαντήρες), αλλά ούτε αυτό έπραξε,   και το πλοίο γενικότερα.




                                                   Accred ted Conformance Assessment Body
 C
 M             The Strateg c Partner of Cho ce
      ISONIKE
               for Th rd Party Assessment & Cert f cat on
 Y
 CM
 MY
                                                SCHEME
 CY
                                                                                                                  SCHEME
 CMY
                           SCHEME                                 SCHEME                           SCHEME
 K                                                                                 SCHEME

                                                                                                            145
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150