Page 146 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 146
ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
Είναι πλέον ευδιάκριτο ότι έχουμε περάσει σε μια «νέα» εποχή ναύλων, όπου οι μειώσεις
τόσο στα ύψη των ναύλων αλλά και στη διάρκεια των συμβολαίων είναι πλέον εμφανείς, πάντα
συγκρίνοντας αυτά με ό,τι είχαμε ζήσει τα τελευταία δύο χρόνια. Σίγουρα η προσφορά πλοί-
ων είναι ακόμη περιορισμένη, ειδικά σε πλοία μεγαλύτερης χωρητικότητας (panamax & above),
και αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα, παρότι χαμηλότερα, θα παραμείνουν για το 2023 υγιή και
υψηλότερα από τους ιστορικούς μέσους όρους, κάτι που μας γεμίζει με αισιοδοξία.
ΥΓΙΗ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
ΝΑΥΛΩΝ ΤΟ 2023
Σίγουρα η χωρητικότητα θα βαίνει οι πληθωριστικές πιέσεις που υφί-
υψηλότερη με όλα τα νεόκτιστα στανται οι μεγαλύτεροι παγκοσμίως
πλοία που θα εισέρχονται στην καταναλωτές, ΗΠΑ και ΕΕ, που σε
αγορά, αλλά αυτό δεν αναμένεται μεγάλο βαθμό καθορίζουν και την
να επηρεάσει δραστικά και άμεσα εξέλιξη της αγοράς στα εμπορευ-
τη ναυλαγορά, καθώς τα νεόκτιστα ματοκιβώτια γενικώς.
πλοία είτε είναι ιδιοκτησίας των Η μετατόπιση ροών από τη δυτική
εταιρειών τακτικών γραμμών είτε στην ανατολική ακτή είναι, κατά
είναι ναυλωμένα ήδη από αυτές την άποψή μου, κάτι παροδικό και
βάσει μακροχρόνιων συμφωνιών. αποτέλεσμα των τεράστιων καθυ-
Κανείς θα πρέπει να βάλει στην εξί- στερήσεων που είχαμε παρατηρή-
σωση και τους καινούργιους περι- σει τον τελευταίο χρόνο σε λιμάνια
βαλλοντικούς κανονισμούς μείωσης όπως το Λος Άντζελες, το Όουκλαντ,
ρύπων, οι οποίοι μόλις ξεκίνησαν το κ.λπ. Έχουμε πλέον περάσει σε μια
2023 και αναμένεται να έχουν ως κατάσταση αποκλιμάκωσης σε ό,τι
αποτέλεσμα τη μείωση των ταχυ- αφορά τη λιμενική συμφόρηση και
τήτων, κάτι που, σε συνδυασμό με άρα σύντομα αναμένεται και μια πιο
πωλήσεις για διάλυση παλιότερων μεγάλη ισορροπία στις ροές των
πλοίων, θα εξισορροπήσει όσο το προϊόντων προς τις ακτές των ΗΠΑ.
δυνατόν περισσότερο τη διαφορά Τέλος, ο ρόλος της Κίνας θα παρα-
ζήτησης και προσφοράς. μείνει βασικός στο άμεσο μέλλον,
Η πολιτική της Κίνας στην παν- καθώς είναι, κατά πολύ σε διαφορά
δημία μόλις άλλαξε, και έτσι θα με τους άλλους, ο μεγαλύτερος και
πρέπει να περιμένουμε να δούμε φθηνότερος εξαγωγέας καταναλωτι-
τα αποτελέσματα αυτής της νέας κών προϊόντων. Φυσικά και λόγω των
πολιτικής, αλλά σίγουρα βαίνουμε δυσκολιών του κορονοϊού είδαμε
σε μια εποχή απρόσκοπτης θεω- εταιρείες να κοιτάζουν έμπρακτα
ρητικά παραγωγής, χωρίς προβλή- εναλλακτικές παραγωγής, αλλά
του ματα. Πιο σημαντικό είναι όμως να σήμερα κανείς δεν μπορεί να μην
Φίλιππου Προκοπάκη, δούμε τι αποτέλεσμα θα έχουν το υπολογίζει την Κίνα μόνο και μόνο
Commercial Director της 2023 ο συνεχιζόμενος πόλεμος της καθαρά από την άποψη της οικονο-
Danaos Shipping Co. Ltd.
Ουκρανίας στην Ευρώπη καθώς και μίας κλίμακας σε όλα τα επίπεδα.
146