Page 144 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 144
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
ξεφορτώσει το φορτίο μέχρι συμμόρφωσης με
τις διατάξεις της SOLAS.
Οι ιδιοκτήτες, οι διαχειριστές και οι πλοίαρχοι
των πλοίων, λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω,
πρέπει να διασφαλίσουν τη σωστή φόρτωση
και στοιβασία των φορτίων του καταστρώμα-
τος. Ακόμα και αν το κράτος σημαίας ενός
πλοίου έχει χορηγήσει εξαίρεση από τις ελάχι-
στες απαιτήσεις ορατότητας της γέφυρας που
καθορίζονται στη SOLAS, πρέπει το πλοίο που
έχει φορτώσει κατ’ εξαίρεση να ζητήσει την
έγκριση της Αυστραλίας πριν από την είσοδο
στα ύδατά της.
ΛΆΘΗ ΚΆΙ ΔΙΟΡΘΩΤΙΚΕΣ
ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΓΙΆ ΤΟ ΆΤΎΧΗΜΆ
ΤΟΎ «EVER FORWARD»
Στις 13 Μαρτίου 2022 και 20.18 τοπική ώρα,
το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
«Ever Forward», μήκους 334 μ. και μεταφορι-
κής ικανότητας 11.850 TEUs, προσάραξε στον
κόλπο Chesapeake στη Βαλτιμόρη-Μέριλαντ
των ΗΠΑ. Πολύ μεγάλη τύχη ότι ο βυθός στο
σημείο προσάραξης είναι αμμώδης και το
εξωτερικό κέλυφος του πλοίου (hull) έμεινε
ανέπαφο και δεν υπήρξε κανενός είδους
ρύπανση.
Για την αποκατάσταση της προσάραξης και
προκειμένου το πλοίο να επιπλεύσει, χρει-
άστηκαν 35 ημέρες προσπαθειών από δύο
πλοία εκβάθυνσης, τα οποία απομάκρυναν
περίπου 150.000 κ.μ. υλικών από τον πυθ-
μένα γύρω από το πλοίο, πέντε ρυμουλκά και
πλωτούς γερανούς για την απομάκρυνση 505
εμπορευματοκιβωτίων. Τελικά, το πλοίο επέ- θα διαπιστώσουμε ότι υπάρχει μια τεράστια
πλευσε στις 17 Απριλίου 2022 και συνέχισε το αλυσίδα λαθών τα οποία οδήγησαν στην προ-
ταξίδι του. Το κόστος βέβαια ήταν πολλαπλά- σάραξη του πλοίου. Ας πάρουμε τα πράγματα
σιο του κόστους για την αποκατάσταση λόγω με τη σειρά:
καθυστερήσεων παράδοσης εμπορευματο- 1. Το σχέδιο πλου εσωτερικών υδάτων
κιβωτίων, αποθήκευσης και επαναφόρτωσης (inner port passage plan) δεν δια-
των εμπορευματοκιβωτίων που αφαιρέθηκαν σταυρώθηκε με τη φορητή μονάδα του
αν αυτά δεν είχαν προωθηθεί στον προορισμό πλοηγού (Portable Pilot Unit).
τους με άλλα πλοία. Και πώς τελικά το πλοίο 2. Ο πλοίαρχος δεν ήταν στη γέφυρα κατά
κατέληξε στα αβαθή και βγήκε από τα όρια του το συνολικό διάστημα που το πλοίο
διαύλου τον οποίο επρόκειτο να διαπλεύσει; διαπλέει τον δίαυλο ή τουλάχιστον
Το πόρισμα από την Αμερικανική Ακτοφυ- μέχρι να επιβεβαιώσει την ενσωμά-
λακή, που δημοσιοποιήθηκε στις 7 Δεκεμ- τωση του πλοηγού στην ομάδα γέφυ-
βρίου 2022, αναφέρει ως πρωταρχική αιτία ρας.
την απόσπαση της προσοχής του πλοηγού και 3. Ο πλοηγός δεν διασταύρωσε ποτέ τη
την απώλεια ελέγχου της κατάστασης στην θέση του πλοίου σε σχέση με τα μέσα
οποία βρισκόταν το πλοίο τη συγκεκριμένη του πλοίου (PPU Vs ECDIS).
στιγμή λόγω της ενασχόλησής του με το 4. Ο ανθυποπλοίαρχος, ακόμα και την
κινητό του τηλέφωνο (αποστολή μηνυμάτων, τελευταία στιγμή και ενώ βλέπει ότι το
emails) και σε δεύτερο χρόνο πολύ φτωχή πλοίο κινδυνεύει άμεσα, δήλωσε μόνο
διαχείριση στους πόρους γέφυρας (Bridge την πορεία στον πλοηγό χωρίς να τον
Resource Management). Είναι βέβαιο ότι, αν ειδοποιήσει για τον κίνδυνο και τελικά
μελετήσουμε την αλληλουχία των γεγονότων, να επιχειρήσει αλλαγή αμέσως μετά την
144