Page 140 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 140
Ο ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ
της διαφθοράς και να διασφαλίσουν ότι διαθέ- την προσέγγιση σε διαύλους ή στενά) σε πολύ
τουν κατάλληλες πολιτικές κατά της διαφθοράς μικρή απόσταση μεταξύ τους και να αναγκάζο-
για τη συμμόρφωση με αυτή τη νομοθεσία. Αυτό νται σε αλλαγές πορείας σε περιορισμένα νερά.
μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, να περιλαμ- Πρέπει, λοιπόν, κατά τον σχεδιασμό του πλου
βάνει την ενσωμάτωση της ρήτρας BIMCO στις μέσα από περιορισμένα ύδατα ή εντός ζωνών
ναυλώσεις. διαχωρισμού της κυκλοφορίας, οι αξιωματικοί
ναυσιπλοΐας να εξετάζουν τη δυνατότητα η
ΣΧΕΔΙΆΣΜΟΣ ΠΛΟΎ ΣΕ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΆ πορεία που θα ακολουθήσει το πλοίο να μην είναι
ΝΕΡΆ ΜΕ ΆΎΞΗΜΕΝΗ ΚΙΝΗΣΗ η συντομότερη αλλά αυτή που δίνει τη δυνατό-
Τον τελευταίο καιρό παρατηρούνται πολλά περι- τητα ελιγμών στο πλοίο με μηδενικό όριο ανοχής
στατικά συγκρούσεων και προσαράξεων όταν τα του κινδύνου σύγκρουσης ή προσάραξης.
πλοία πλέουν σε νερά όπου η δυνατότητα ελιγ- Η πρόσθετη απόσταση που θα διανύσει το
μών είναι περιορισμένη. Η ανάλυση των ατυ- πλοίο λόγω της παρέκκλισης είναι απίθανο να
χημάτων και η συλλογή στοιχείων από τα VDR είναι σημαντική, ενώ στον αντίποδα ο κίνδυνος
(Vessel Data Recorders) έδειξαν πολλά πλοία, εμπλοκής του πλοίου σε περιπέτειες σύγκρου-
ιδιαίτερα πλοία που συμπλέουν σε διαύλους πολύ σης ή προσάραξης είναι σαφώς μεγαλύτερος.
αυξημένης κυκλοφορίας, να ακολουθούν ακρι- Τα πλοία πρέπει να εξετάζουν τη δυνατότητα
βώς το ίδιο ίχνος πορείας, και ως εκ τούτου να σχεδιάζουν τις πορείες τους –ειδικότερα
να βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση μεταξύ τα σημεία αλλαγής πορείας (waypoints) κατά
τους (0,1 του μιλίου) και να αλλάζουν πορεία στον την προσέγγιση σε διαύλους ή στενά ή ζώνες
δίαυλο στο ίδιο σημείο, με αποτέλεσμα ο κίν- θαλάσσιας κυκλοφορίας, όπου η κίνηση αναμέ-
δυνος σύγκρουσης ή προσάραξης προκειμένου νεται αυξημένη– σε σημεία όπου δεν θα βρεθούν
να αποφύγουν τη σύγκρουση να είναι ιδιαίτερα να εκτελούν ελιγμούς μαζί με άλλα δέκα πλοία
αυξημένος. σε απόσταση αναπνοής όπου ο κίνδυνος για
Όταν τα πλοία σε στενούς διαύλους αναγκάζο- σύγκρουση ή προσάραξη λόγω περιορισμένων
νται σε κοντινές προσεγγίσεις με άλλα πλοία, υδάτων είναι μεγαλύτερος.
μπορεί να χρειαστεί να αλλάξουν πορεία με βίαιο Βέβαια, ο σχεδιασμός είναι ίσως το ένα τέταρτο
τρόπο και με την ανάληψη πολύ υψηλού ρίσκου της επιτυχημένης διέλευσης του πλοίου από
σε ό,τι αφορά τις πιθανότητες σύγκρουσης ή περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία, αλλά δεν
προσάραξης. Αυτά τα περιστατικά μπορεί να παύει να αποτελεί την αρχή μιας επιτυχημένης
είναι πιο πιθανό να συμβούν κατά τη ναυσιπλοΐα και ασφαλούς διέλευσης του πλοίου από τέτοιες
σε περιοχές πολύ μεγάλης κυκλοφορίας (Στενά περιοχές. Θα συμφωνήσουμε ότι η καλή οργά-
Σιγκαπούρης, Γιβραλτάρ, Βόσπορος), όπου πολλά νωση της ομάδας γέφυρας, ο επαγγελματισμός
πλοία χρησιμοποιούν σχέδια διέλευσης. των αξιωματικών στη διατήρηση του ελέγχου
Κατά την εκπόνηση του σχεδίου πλου (passage της κατάστασης, η ηγετική προσωπικότητα του
plan), η σημερινή πολιτική που ακολουθείται και πλοιάρχου και η εμπειρία του συνιστούν τα άλλα
τελικά προτείνεται στους πλοιάρχους από δια- τρία τέταρτα της επιτυχίας, αλλά επίσης θα συμ-
χειριστές και ναυλωτές συνίσταται στη συντο- φωνήσουμε ότι, χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό
μότερη και ασφαλέστερη δυνατή πορεία μεταξύ και την ενημέρωση όλης της ομάδας σχετικά με
του λιμανιού αναχώρησης μέχρι το λιμάνι προ- αυτόν, η ασφαλής διέλευση τίθεται υπό αμφι-
ορισμού, η οποία τελικά εισάγεται στο σύστημα σβήτηση, ακόμα και με τα ικανότερα στελέχη
ηλεκτρονικών χαρτών (ECDIS) και τηρείται στη επί του πλοίου.
διάρκεια του ταξιδιού. Σε αυτό το σχέδιο πρέπει
επίσης να ενσωματωθούν όλες οι πληροφορίες Η ΣΗΜΆΣΙΆ ΤΗΣ ΟΡΆΤΟΤΗΤΆΣ ΆΠΟ
που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ΤΗ ΓΕΦΎΡΆ ΣΎΜΦΩΝΆ ΜΕ ΤΗΝ AMSA
όπως ρεύματα, παλίρροιες, αγκυροβόλια ανάγκης Τα έγγραφα των πλοίων που έχουν εξαιρεθεί από
(emergency anchorages) και σημεία εγκατάλει- τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ορατότητας
ψης του σχεδίου πλου (abort points). της γέφυρας του κανονισμού SOLAS V/22, όταν
Οι πλοίαρχοι και οι αξιωματικοί ναυσιπλοΐας μεταφέρουν εξειδικευμένα φορτία, όπως πτε-
κατά την εκπόνηση του σχεδίου πλου θα πρέπει ρύγια ανεμογεννητριών και πύργους, είναι πολύ
να γνωρίζουν ότι σε πολυσύχναστα νερά κοντά πιθανό να μη γίνονται δεκτά στην Αυστραλία, η
σε ακρωτήρια, κοψίματα και εντός των Σχεδίων οποία ζητάει πλήρη συμμόρφωση με τις διατά-
Διαχωρισμού Κυκλοφορίας, πολλά πλοία μπορεί ξεις της SOLAS V/22.
να έχουν χαράξει ακριβώς την ίδια πορεία, με Στην ανακοίνωσή της 14/2022, η Ναυτιλιακή
αποτέλεσμα κατά την εκτέλεση του σχεδίου πλου Αρχή της Αυστραλίας (Australian Maritime
να βρίσκονται είτε συμπλέοντες (στις ζώνες δια- Safety Agency – AMSA) τονίζει τη σημασία της
χωρισμού κυκλοφορίας) είτε αντιπλέοντες (κατά διασφάλισης της ορατότητας της γέφυρας σε
140