Page 126 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 126
ΕΡΕΥΝΑ
ΧΩΡΑ ΝΑΥΠΗΓΗΣΗΣ Κίνα και η Ιαπωνία πρωταγωνιστούν τηρούν μακροχρόνιους δεσμούς με
Το προφίλ ναυπηγήσεων των εται- στα bulk carriers. παραδοσιακές/οικογενειακές επι-
ρειών του Πειραιά/Αθήνας αντανα- Τα ευρήματα, ανάλογα με το μέγεθος χειρήσεις, που σε σημαντικό βαθμό
κλά την κατανομή της δύναμης στην της εταιρείας, παρουσιάζουν ιδιαίτερο διαχειρίζονται στόλους μικρότερου
παγκόσμια ναυπηγική αρένα σε ό,τι ενδιαφέρον: Από τα πλοία που διαχει- μεγέθους και κατ’ επέκταση ο χαρα-
αφορά τους τρεις ισχυρούς παίκτες: ρίζονται οι εταιρείες μικρού μεγέθους, κτήρας τους διαφέρει από τον αντί-
Νότια Κορέα, Κίνα, Ιαπωνία. Το 92% το 22% είναι ναυπηγημένα στη Νότια στοιχο «εταιρικό» χαρακτήρα πολλών
των πλοίων του στόλου έχουν ναυπη- Κορέα –ποσοστό αρκετά μικρότερο μεγαλύτερων εταιρειών.
γηθεί σε μία εκ των προαναφερθει- από το 35% επί του συνόλου του στό- Από την άλλη, η παρουσία της
σών χωρών, με τη Νότια Κορέα να λου–, το 30% ναυπηγημένα στην Κίνα, Νότιας Κορέας στους στόλους των
βρίσκεται στην πρώτη θέση (34,7% ενώ το 38% στην Ιαπωνία (έναντι 29% μικρών εταιρειών είναι μικρότερη,
– 1.803 πλοία), την Κίνα στη δεύτερη επί του συνόλου του στόλου). παρεπόμενο του γεγονότος ότι οι
θέση (28,7% – 1.490 πλοία) και την Η συγκεκριμένη κατανομή στις μικρές εταιρείες δραστηριοποιού-
Ιαπωνία στην τρίτη θέση (28,6% – μικρές εταιρείες συμφωνεί και με νται σε μικρότερο βαθμό στις ιδιαί-
1.482 πλοία). Τα υπόλοιπα 416 πλοία πρότερα ευρήματα αναφορικά με τερα ανταγωνιστικές αγορές, όπως
του στόλου (8%) έχουν κατασκευα- το διαχειριστικό προφίλ των μικρών εκείνη των δεξαμενόπλοιων μεγαλύ-
στεί σε λοιπά διεθνή ναυπηγεία. εταιρειών. Οι μικρές εταιρείες δρα- τερου μεγέθους, στην οποία και τα
Όπως έχει καταδειχθεί από την στηριοποιούνται σε αγορές όπου νοτιοκορεατικά ναυπηγεία συνιστούν
έρευνα Ιουνίου-Ιουλίου 2022 των η οικονομική ζωή των πλοίων είναι κορυφαία επιλογή.
Ναυτικών Χρονικών αναφορικά με μεγαλύτερη, γεγονός που επιτρέπει Όσον αφορά τις μεσαίες εταιρείες, η
την πλοιοδιαχείριση από τον Πει- τη διαχείριση τέτοιων πλοίων. Στο εικόνα είναι παρόμοια με εκείνη των
ραιά/Αθήνα, η Νότια Κορέα συνιστά πλαίσιο αυτό φαίνεται ότι οι εται- μικρών εταιρειών, αλλά περισσότερο
κορυφαία επιλογή για τη ναυπήγηση ρείες επιλέγουν ναυπηγημένα στην ισορροπημένη μεταξύ των ναυπηγι-
δεξαμενόπλοιων και υγραεριοφόρων Ιαπωνία πλοία σε μεγαλύτερο βαθμό. κών χωρών: το 28% των πλοίων των
(περισσότερο LNG carriers), ενώ η Άλλωστε, τα ιαπωνικά ναυπηγεία δια- μεσαίων εταιρειών είναι ναυπηγημένα
Νότια Κορέα Ιαπωνία
Γράφημα 14
Κατανομή του στόλου ανά μέγεθος εταιρείας και χώρα ναυπήγησης
Κίνα Άλλη
Στόλος μικρών εταιρειών
22% 30% 38% 10%
Στόλος μεσαίων εταιρειών
28% 27% 37% 8%
Στόλος μεγάλων εταιρειών
42% 29% 22% 7%
Σύνολο στόλου
35% 29% 28% 8%
124