Page 123 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 123
Με την ευγενική χορηγία
Γράφημα 12 διεθνείς αγορές, με ενδεικτικό παρά- σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό
Κατανομή του στόλου των δεξαμενό- δειγμα τη δραστηριοποίησή τους επί του συνόλου του στόλου.
πλοιων ανά μέγεθος εταιρείας και στα routes από τη Μαύρη Θάλασσα. Συνεπώς, είναι εμφανές πως, από
τύπο δεξαμενόπλοιου (δεν αναγράφο-
νται ποσοστά μικρότερα του 5%) Όσον αφορά τα VLCCs, συνιστούν τα 204 δεξαμενόπλοια που διαχει-
κύρια επιλογή για τη μεταφορά αργού ρίζονται οι εταιρείες μικρού μεγέ-
πετρελαίου από τις αγορές της Μέσης θους, λίγα είναι εκείνα που εισέρ-
Ανατολής προς διάφορους προορι- χονται στην υψηλού ανταγωνισμού
σμούς, και δη ασιατικούς. αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου
Και οι τρεις κατηγορίες δεξαμενό- –μεγάλων αποστάσεων–, ενώ πολλά
πλοιων έχουν ισχυρή παρουσία στον αξιοποιούνται στην αγορά πετρελεύ-
συνολικό στόλο. Όμως, η εικόνα διαφέ- σεων.
ρει αναλόγως του μεγέθους της εται- Όσον αφορά τις μεσαίες εταιρείες,
ρείας, καταδεικνύοντας ότι οι εταιρείες επίσης δραστηριοποιούνται στην
διαχείρισης δεξαμενόπλοιων επιλέγουν αγορά των small tankers: ένα στα
διαφορετικό προφίλ διαχείρισης βάσει πέντε δεξαμενόπλοια (20%) που
του μεγέθους τους. διαχειρίζονται οι εταιρείες μεσαίου
Στην περίπτωση των εταιρειών μικρού μεγέθους είναι τέτοιου τύπου (ποσο-
μεγέθους, τα small tankers έχουν στό επί του συνόλου των δεξαμενό-
ισχυρή παρουσία, με το 34% του στό- πλοιων 13%). Επιπλέον, το 30% των
λου δεξαμενόπλοιων τέτοιων εταιρειών δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται
να είναι αυτού του τύπου (έναντι 13% είναι τύπου MR (139 από τα 464
επί του συνολικού στόλου δεξαμενό- δεξαμενόπλοια). Συνεπώς, και οι
πλοιων). Ισχυρή παρουσία έχουν και μεσαίες εταιρείες επιλέγουν να δρα-
τα MRs, καταλαμβάνοντας ποσοστό στηριοποιούνται σε σημαντικό βαθμό
22%, το οποίο δεν διαφοροποιείται σε στις αγορές δεξαμενόπλοιων μικρό-
τερου μεγέθους. Το γεγονός αυτό
αντανακλάται και στα ποσοστά που
καταλαμβάνουν τα δεξαμενόπλοια
μεγαλύτερου μεγέθους επί του στό-
22% 19% 8% 8% λου των μεσαίων εταιρειών: μόλις το
13% των tankers των μεσαίων εται-
ρειών είναι Aframaxes (έναντι 21%
επί του στόλου όλων των εταιρειών)
και μόλις το 5% είναι VLCCs (έναντι
14% επί του συνόλου του στόλου).
Αντιθέτως, το προφίλ διαχείρισης
μεταβάλλεται σημαντικά για τις
13% 13% 14% 5% μεγάλες εταιρείες. Μόλις το 5% των
δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται
οι μεγάλες εταιρείες είναι τύπου
Small (13% για τον αθροιστικό στόλο
των εταιρειών). Από την άλλη, σχεδόν
ένα στα πέντε δεξαμενόπλοια που
διαχειρίζονται μεγάλες εταιρείες
είναι τύπου VLCC. Σε ευρύτερο
25% 19% 19% πλαίσιο, το 63% των δεξαμενόπλοιων
των μεγάλων εταιρειών είναι τύπου
Aframax, Suezmax ή VLCC (637 από
τα συνολικά 1.002).
Η κυριαρχία των πλοίων μεγάλου
μεγέθους στις εταιρείες αυτής της
κατηγορίας καταδεικνύει τις ιδιαιτε-
ρότητες στο ανταγωνιστικό πλαίσιο
21% 17% 14% των αγορών γι’ αυτές τις κατηγορίες
πλοίων και τη μεγαλύτερη ικανότητα
των εταιρειών μεγάλου μεγέθους να
προσαρμόζονται σε αυτό.
121