Page 123 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - Ιανουάριος 2023
P. 123

Με την ευγενική χορηγία


            Γράφημα 12                     διεθνείς αγορές, με ενδεικτικό παρά-  σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό
            Κατανομή του στόλου των δεξαμενό-  δειγμα τη  δραστηριοποίησή τους   επί του συνόλου του στόλου.
            πλοιων ανά μέγεθος εταιρείας και   στα routes από τη Μαύρη Θάλασσα.   Συνεπώς, είναι εμφανές πως, από
            τύπο δεξαμενόπλοιου (δεν αναγράφο-
            νται ποσοστά μικρότερα του 5%)  Όσον αφορά τα VLCCs, συνιστούν   τα 204 δεξαμενόπλοια που διαχει-
                                           κύρια επιλογή για τη μεταφορά αργού   ρίζονται οι εταιρείες μικρού μεγέ-
                                           πετρελαίου από τις αγορές της Μέσης   θους, λίγα είναι εκείνα που εισέρ-
                                           Ανατολής προς διάφορους προορι-  χονται στην υψηλού ανταγωνισμού
                                           σμούς, και δη ασιατικούς.       αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου
                                           Και οι τρεις κατηγορίες δεξαμενό-  –μεγάλων αποστάσεων–, ενώ πολλά
                                           πλοιων έχουν ισχυρή παρουσία στον   αξιοποιούνται στην αγορά πετρελεύ-
                                           συνολικό στόλο. Όμως, η εικόνα διαφέ-  σεων.
                                           ρει αναλόγως του μεγέθους της εται-  Όσον αφορά τις μεσαίες εταιρείες,
                                           ρείας, καταδεικνύοντας ότι οι εταιρείες   επίσης δραστηριοποιούνται στην
                                           διαχείρισης δεξαμενόπλοιων επιλέγουν   αγορά των small tankers: ένα στα
                                           διαφορετικό προφίλ διαχείρισης βάσει   πέντε δεξαμενόπλοια (20%) που
                                           του μεγέθους τους.              διαχειρίζονται οι εταιρείες μεσαίου
                                           Στην περίπτωση των εταιρειών μικρού   μεγέθους είναι τέτοιου τύπου (ποσο-
                                           μεγέθους, τα small tankers έχουν   στό επί του συνόλου των δεξαμενό-
                                           ισχυρή παρουσία, με το 34% του στό-  πλοιων 13%). Επιπλέον, το 30% των
                                           λου δεξαμενόπλοιων τέτοιων εταιρειών   δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται
                                           να είναι αυτού του τύπου (έναντι 13%   είναι τύπου MR (139 από τα 464
                                           επί του συνολικού στόλου δεξαμενό-  δεξαμενόπλοια). Συνεπώς, και οι
                                           πλοιων). Ισχυρή παρουσία έχουν και   μεσαίες εταιρείες επιλέγουν να δρα-
                                           τα MRs, καταλαμβάνοντας ποσοστό   στηριοποιούνται σε σημαντικό βαθμό
                                           22%, το οποίο δεν διαφοροποιείται σε   στις αγορές δεξαμενόπλοιων μικρό-
                                                                           τερου μεγέθους. Το γεγονός αυτό
                                                                           αντανακλάται και στα ποσοστά που
                                                                           καταλαμβάνουν τα δεξαμενόπλοια
                                                                           μεγαλύτερου μεγέθους επί του στό-
        22%                      19%                 8%         8%         λου των μεσαίων εταιρειών: μόλις το
                                                                           13% των tankers των μεσαίων εται-
                                                                           ρειών είναι Aframaxes (έναντι 21%
                                                                           επί του στόλου όλων των εταιρειών)
                                                                           και μόλις το 5% είναι VLCCs (έναντι
                                                                           14% επί του συνόλου του στόλου).
                                                                           Αντιθέτως, το προφίλ διαχείρισης
                                                                           μεταβάλλεται  σημαντικά για  τις
             13%                13%                 14%           5%       μεγάλες εταιρείες. Μόλις το 5% των
                                                                           δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται
                                                                           οι μεγάλες εταιρείες είναι τύπου
                                                                           Small (13% για τον αθροιστικό στόλο
                                                                           των εταιρειών). Από την άλλη, σχεδόν
                                                                           ένα στα πέντε δεξαμενόπλοια που
                                                                           διαχειρίζονται μεγάλες εταιρείες
                                                                           είναι  τύπου  VLCC. Σε ευρύτερο
        25%                  19%                        19%                πλαίσιο, το 63% των δεξαμενόπλοιων
                                                                           των μεγάλων εταιρειών είναι τύπου
                                                                           Aframax, Suezmax ή VLCC (637 από
                                                                           τα συνολικά 1.002).
                                                                           Η κυριαρχία των πλοίων μεγάλου
                                                                           μεγέθους στις εταιρείες αυτής της
                                                                           κατηγορίας καταδεικνύει τις ιδιαιτε-
                                                                           ρότητες στο ανταγωνιστικό πλαίσιο
           21%                        17%                   14%            των αγορών γι’ αυτές τις κατηγορίες
                                                                           πλοίων και τη μεγαλύτερη ικανότητα
                                                                           των εταιρειών μεγάλου μεγέθους να
                                                                           προσαρμόζονται σε αυτό.


                                                                                                    121
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128