
Οι συμβατικές αγορές ναυτιλιακών καυσίμων για πλοία θα αντιμετωπίσουν περιορισμένη αύξηση της ζήτησης το 2026, σε ένα σενάριο που χαρακτηρίζεται από επιβράδυνση της κατανάλωσης και ενδείξεις κορύφωσης στη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο 0,5% (VLSFO), που είναι σήμερα το πιο διαδεδομένο καύσιμο στη βιομηχανία, σύμφωνα με την S&P Global.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση καυσίμων θα μπορούσε να σταθεροποιηθεί σε περίπου 5 εκατ. βαρέλια την ημέρα έως το 2030, παρά την αύξηση που παρατηρήθηκε το 2024, η οποία οφειλόταν κυρίως στην εκτροπή πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του IMF PortWatch, οι διελεύσεις μέσω του στενού Bab al-Mandab παραμένουν σε επίπεδα που αντιστοιχούν στο ήμισυ της περιόδου πριν από τις συγκρούσεις, ακόμα και μετά την παύση των επιθέσεων των Χούθι και την κατάπαυση του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς τον Οκτώβριο του 2025. Αρκετοί διαχειριστές αξιολογούν τη σταδιακή επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα, ανάλογα με την ασφάλεια της διαδρομής, η οποία θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμων των πλοίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, εκπρόσωποι του κλάδου επισημαίνουν ότι το κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ αύξησε τον όγκο καυσίμων που καταναλώνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες λόγω των μεγαλύτερων αποστάσεων που διανύουν τα πλοία τους. Η πλήρης επαναλειτουργία της θα μπορούσε να αντιστρέψει αυτό το φαινόμενο.
Ακόμη, κύκλοι της αγοράς προβλέπουν μια πιο αργή από το αναμενόμενο ενεργειακή μετάβαση στον ναυτιλιακό τομέα, εν μέρει λόγω της αναβολής του ΙΜΟ Net-Zero Framework. Παράλληλα, τον Μάιο του 2025 τέθηκαν σε ισχύ αυστηρότερα όρια για το θείο στη Μεσόγειο, μειώνοντας το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο από 0,5% σε 0,1%, ενώ παρόμοιοι κανονισμοί προβλέπονται για τα καναδικά αρκτικά ύδατα και τη Νορβηγία από τον Μάρτιο του 2026.
Αυτοί οι κανονισμοί έχουν οδηγήσει σε αυξημένη χρήση ναυτιλιακού πετρελαίου (MGO) με 0,1% θείο, ενώ ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν να εγκαταστήσουν scrubbers, προκειμένου να καταναλώνουν καύσιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, ή στρέφονται προς το υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα βιοκαύσιμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του DNV, ο αριθμός των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με scrubbers αυξήθηκε από 5.469 το 2023 σε 6.168 το 2024 και προβλέπεται να φτάσει τα 6.712 μέχρι το τέλος του 2025.
Στο λιμάνι του Ρότερνταμ, οι πωλήσεις VLSFO έφτασαν τους 2,1 εκατ. μετρικούς τόνους μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2025, σε σύγκριση με 2,6 εκατ. μετρικούς τόνους καυσίμου με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, υποδηλώνοντας ένα δεύτερο συνεχόμενο έτος χαμηλότερων παραδόσεων του προϊόντος με περιεκτικότητα σε θείο 0,5%
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Η Ρωσία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πυρηνικό σταθμό στη Σελήνη μέσα στην επόμενη δεκαετία για να παρέχει ενέργεια στο σεληνιακό διαστημικό πρόγραμμά της και…

Ένα νέο ορόσημο για τη ναυτιλία υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα σημείωσε η Capital Clean Energy Carriers Corp., καθώς το νεότευκτο «ACTIVE» ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πρώτες εντατικές δοκιμές μεγάλης…

Οι τουρκικές αρχές μελετούν τον καταγραφέα ήχου και το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50, που συνετρίβη χθες βράδυ νότια της Άγκυρας με…

Δεκατρία έργα χαλκού της Χιλής αξίας $14,8 δισ. αναμένεται να επιτύχουν σημαντικά ορόσημα το 2026, καθώς οι τιμές αυξάνονται λόγω των ανησυχιών για παγκόσμια…

Η πρόσφατη πολιτική επικύρωση από το περιφερειακό συμβούλιο της Niigata για την επαναλειτουργία του πυρηνικού σταθμού Kashiwazaki-Kariwa συνιστά μια τομή για την ενεργειακή στρατηγική…

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος ισχυρών επιδόσεων για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου συνολικά, ωστόσο ο τομέας των Panamaxes κινήθηκε σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα…

Με ταχείς ρυθμούς αναπτύσσεται η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας, με κύκλους της αγοράς να υπογραμμίζουν το ενδεχόμενο υπερπροσφοράς δυναμικότητας, που θα επιφέρει στρεβλώσεις στην…

Η παγκόσμια εταιρεία εμπορίας και εξόρυξης πρώτων υλών Glencore συμφώνησε να αποκτήσει το πλειοψηφικό μερίδιο της ολλανδικής εταιρείας προμήθειας καυσίμων FincoEnergies, όπως ανακοίνωσε η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ