
Την πιθανότητα πλήρους κατάργησης του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και αντικατάστασής του με καθολική απαγόρευση παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών από εταιρείες των G7/ΕΕ εξετάζουν οι εν λόγω χώρες, όπως έγινε γνωστό την προηγούμενη εβδομάδα. Μια τέτοια κίνηση θα εξωθούσε το ρωσικό πετρέλαιο εξ ολοκλήρου στον «σκιώδη στόλο», σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Gibson, αναγκάζοντας ‒ενδεχομένως‒ τους παραδοσιακούς πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων να αποσυρθούν οριστικά από τη ρωσική αγορά.
Ακόμα και χωρίς τη συμμετοχή των ΗΠΑ, η κυριαρχία του Λονδίνου στις ναυτασφαλίσεις –η οποία κινεί τα νήματα για την αλλαγή του κυρωτικού πλαισίου‒ θα καταστήσει το μέτρο ουσιαστικά παγκόσμιο, όπως ακριβώς συνέβη τον Σεπτέμβριο, όταν το μειωμένο πλαφόν των $47,60/βαρέλι από Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ λειτούργησε ως de facto ταβάνι για την αγορά, παρακάμπτοντας το επίσημο όριο των $60 των G7.
Για τη ναυλαγορά, η εξίσωση είναι σύνθετη. Η ενδεχόμενη απόσυρση των «mainstream» πλοιοκτητών tankers από τη Ρωσία ίσως αυξήσει την προσφορά στις συμβατικές αγορές, πιέζοντας τα ναύλα, εκτός εάν η Ρωσία εξασφαλίσει επαρκές χωρίς κυρώσεις τονάζ, με Ινδία και Κίνα σε ρόλο ενορχηστρωτή.
Κρίσιμος παράγοντας παραμένει και το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, με πηγές να αναφέρουν ότι μπορεί να εγκριθούν ακόμα και εντός της επόμενης εβδομάδας. Μια σύντομη περίοδος αποκοπής και προσαρμογής έξι εβδομάδων θα προκαλούσε σοκ στη ρωσική εφοδιαστική αλυσίδα. Αντιθέτως, μια παρατεταμένη περίοδος θα επέτρεπε στη Ρωσία να επεκτείνει τον στόλο της, τροφοδοτώντας ένα ράλι στη δευτερογενή αγορά για μεγαλύτερης ηλικίας πλοία, εκτινάσσοντας την αξία τους.
Συμπερασματικά, αυτά τα μέτρα είναι πιθανό να συρρικνώσουν την αγορά για τους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων που επιλέγουν να μην εμπορεύονται φορτία τα οποία υπόκεινται σε κυρώσεις. Το πόσο αρνητικό είναι αυτό εξαρτάται από το αν αντισταθμίζεται από τη μετατόπιση των πλοίων στον σκιώδη στόλο. Ομοίως, εάν η πίεση από περαιτέρω κυρώσεις αναγκάσει τους αγοραστές ρωσικού πετρελαίου να μειώσουν τους όγκους τους, τότε θα μπορούσαμε να δούμε ανοδική τάση στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων. Τέλος, όλα αυτά προϋποθέτουν ότι δεν έχει βρεθεί ακόμη ο δρόμος προς την ειρήνη, αλλά με τον Τραμπ να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση μέχρι τα Χριστούγεννα, δεν μπορεί να αποκλειστεί τίποτε.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και ο διαχρονικός ρόλος των νηογνωμόνων στη διαμόρφωση ενός ασφαλούς και αξιόπιστου ναυτιλιακού πλαισίου, βρέθηκαν…

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα αποχαιρετά με βαθιά θλίψη μια εμβληματική φυσιογνωμία του κλάδου, τον δρ. Heinrich Schulte, ιδρυτή της Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), ο…

Πορεία επέκτασης του στόλου της χαράσσει η DryDel Shipping, ανακοινώνοντας συμφωνία με τα ναυπηγεία Namura Shipbuilding της Ιαπωνίας για την κατασκευή ενός Capesize bulk…

Δύο νέοι δορυφόροι εκτοξεύθηκαν με επιτυχία στις 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 06:01 π.μ. ενισχύοντας το ευρωπαϊκό δορυφορικό σύστημα πλοήγησης Galileo. Η εκτόξευση πραγματοποιήθηκε από…

Σε τροχιά δυναμικής ανάπτυξης κινείται η αγορά των ορυκτών λιθίου, με τον όγκο των θαλάσσιων μεταφορών να καταγράφει ιστορικά υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα…

Συμφωνία πώλησης του 50% του χαρτοφυλακίου αιολικών και φωτοβολταϊκών έργων στην Ελλάδα, συνολικής ισχύος 424 MW, στην ισπανική Asterion Industrial Partners ανακοίνωσε η TotalEnergies,…

Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα αναμένεται να καταγράψει ρεκόρ το 2025, με τις εκτιμήσεις ν’ αναφέρουν ότι θα ξεπεράσει τα 10 τρισεκατομμύρια κιλοβατώρες…

Η Ουγγαρία υπέγραψε στις 17 Δεκεμβρίου συμβόλαιο με τις ΗΠΑ για την παράδοση 400 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ετησίως, δήλωσε ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ