
Η τεχνολογία των ηλεκτροχημικών κυψελών καυσίμου υδρογόνου μεγάλης ισχύος εξελίσσεται σε καθοριστικό μοχλό του πράσινου μετασχηματισμού της ναυτιλίας, επιτρέποντας εγκαταστάσεις επιπέδου μεγαβάτ σε ποντοπόρα πλοία με δραστικά μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σε αυτό το πλαίσιο, η ABB και η HDF Energy ανακοίνωσαν τη σύναψη συμφωνίας κοινής ανάπτυξης για τη δημιουργία μιας νέας μονάδας κυψελών καυσίμου υψηλής ισχύος, ειδικά σχεδιασμένης για θαλάσσιες εφαρμογές μεγάλης κλίμακας.
Η συνεργασία βασίζεται σε μνημόνιο κατανόησης που είχαν υπογράψει οι δύο εταιρείες το 2020 και πλέον περνά σε φάση συγκεκριμένης τεχνολογικής υλοποίησης. Τεχνικά, το έργο συνδυάζει δύο συμπληρωματικές περιοχές τεχνογνωσίας. Η HDF Energy φέρνει την εξειδίκευσή της στον σχεδιασμό και στην κατασκευή μεγάλων μονάδων κυψελών καυσίμου υδρογόνου, ενώ η ABB αναλαμβάνει την ολοκλήρωση του συστήματος, παρέχοντας μετατροπείς ισχύος, συστήματα διαχείρισης ενέργειας, καθώς και τον συνολικό ηλεκτρικό και αυτοματιστικό έλεγχο. Οι δύο πλευρές συνεργάζονται στενά στον καθορισμό τεχνικών προδιαγραφών, στον εννοιολογικό σχεδιασμό και στην αξιολόγηση εμπορικών εφαρμογών.
Από περιβαλλοντική σκοπιά, η σημασία της νέας μονάδας είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Οι κυψέλες καυσίμου παράγουν ηλεκτρική ενέργεια μέσω ηλεκτροχημικής αντίδρασης, χωρίς καύση, με αποτέλεσμα εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές ρύπων. Όταν ως καύσιμο χρησιμοποιείται πράσινο υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που έχει παραχθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μπορούν να μηδενιστούν σε επίπεδο λειτουργίας. Έτσι, καθίσταται εφικτή τόσο η κατασκευή νέων υδρογονοκίνητων ηλεκτρικών πλοίων όσο και η αντικατάσταση των βοηθητικών ντιζελογεννητριών σε υφιστάμενα σκάφη.
Η ενσωμάτωση της μονάδας θα υποστηρίζεται από το σύστημα ABB Onboard DC Grid, ένα προηγμένο ηλεκτρικό δίκτυο συνεχούς ρεύματος, που επιτρέπει την ευέλικτη σύνδεση πολλαπλών πηγών ενέργειας, όπως κυψέλες καυσίμου, μπαταρίες και συμβατικές γεννήτριες. Με αυτόν τον τρόπο, τα υβριδικά συστήματα πρόωσης και ηλεκτροπαραγωγής αποκτούν μεγαλύτερη αυτονομία, καλύτερη απόδοση και αυξημένη λειτουργική ευελιξία, ιδίως σε μεταβαλλόμενα προφίλ φόρτου.
Πέρα από τα πλοία, η νέα τεχνολογία αναμένεται να διαδραματίσει ρόλο και στα λιμάνια. Ως βοηθητική πηγή ισχύος, οι κυψέλες καυσίμου μπορούν να υποστηρίξουν συστήματα ηλεκτροδότησης από ξηράς, καλύπτοντας αιχμές ζήτησης όταν η διαθέσιμη ισχύς του τοπικού δικτύου είναι περιορισμένη. Αυτό ενισχύει περαιτέρω τη ναυτιλιακή ηλεκτροκίνηση και μειώνει τις εκπομπές ρύπων σε λιμενικές περιοχές, με άμεσα οφέλη για την ποιότητα του αέρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι πρώτες πιλοτικές εγκαταστάσεις αναμένονται την περίοδο 2028-2029, ενώ η σειριακή παραγωγή της μονάδας προβλέπεται να ξεκινήσει από το 2030.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Ο Ντ. Τραμπ διατάσσει «πλήρη και απόλυτο αποκλεισμό» των δεξαμενόπλοιων που κινούνται προς και από τη Βενεζουέλα. Ο Ντόναλντ Τραμπ διεμήνυσε χθες Τρίτη ότι…

Σε μια σημαντική κίνηση ανανέωσης του στόλου της, η Hapag-Lloyd υπέγραψε συμβόλαιο με τα κινεζικά ναυπηγεία CIMC Raffles για τη ναυπήγηση οκτώ νέων πλοίων…

Αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της European Shipowners | ECSA, καθώς ο Mikki Koskinen από τη Φινλανδία εξελέγη νέος Πρόεδρος, με τον Νικόλα Βενιάμη να…

Σημαντικές αλλαγές στο μείγμα των φορτίων που μεταφέρουν τα Capesize καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Drewry, ενώ οι όγκοι φορτίων που…

Την υπογραφή σύμβασης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, διάρκειας 21 ετών, με την Google ανακοίνωσε η TotalEnergies, δεσμευόμενη για την παροχή ενός TWh ανανεώσιμης ενέργειας προς…

Την πρώτη ετήσια πτώση από το 2020 καταγράφουν οι παγκόσμιες διά θαλάσσης αποστολές θερμικού άνθρακα, με τον συνολικό όγκο να διαμορφώνεται στους 945 εκατ.…

Οι έντονοι γεωπολιτικοί τριγμοί του 2025, αν και προξένησαν ερωτηματικά ως προς την κατεύθυνση της διεθνούς σκηνής στο θέμα της ενέργειας, δεν αποτέλεσαν ανασταλτικό…

Στην προκήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας των ερευνών βυθού για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας προχώρησαν οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς της Ελλάδας και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ