
Σε μια δραστική αναθεώρηση, που δύναται να προκαλέσει ισχυρούς τριγμούς στο παγκόσμιο εμπόριο, προσανατολίζονται οι χώρες της G7 και η ΕΕ, εξετάζοντας την επιβολή καθολικής απαγόρευσης στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, όπως επισημαίνει το Reuters.
Το νέο πλαίσιο, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ στις αρχές του 2026, θα καταργήσει τον μηχανισμό του πλαφόν που ισχύει από το 2022, με στόχο να στερήσει από τη Ρωσία την πρόσβαση σε έναν ευρύ στόλο δεξαμενόπλοιων και να πλήξει καίρια τα έσοδα που χρηματοδοτούν τον πόλεμο. Ενώ οι G7 και ΕΕ έχουν σχεδόν πλήρως διακόψει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από το 2022, το νέο μέτρο θα σηματοδοτήσει το εμπάργκο όχι μόνο σε επίπεδο εισαγωγών, αλλά και μεταφορών και ναυτιλιακών υπηρεσιών.
Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα του μέτρου προσκρούει στην πραγματικότητα της αγοράς. Με τη ρωσική παραγωγή στα 9,3 εκατ. βαρέλια/ημέρα, η Μόσχα έχει ήδη αναπτύξει τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» Τον Οκτώβριο, μόλις το 38% των ρωσικών εξαγωγών μεταφέρθηκε με πλοία συμβατά με τους κανόνες των G7.
Η εξίσωση περιπλέκεται περαιτέρω από την επιθετική στάση των ΗΠΑ. Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ επέβαλε σαρωτικές κυρώσεις στους κολοσσούς Rosneft και Lukoil, καθώς και δασμούς 25% στην Ινδία λόγω των αγορών ρωσικού αργού. Παρ’ όλα αυτά, η διπλωματική σκακιέρα παραμένει ρευστή. Οι Πούτιν και Μόντι συμφώνησαν πρόσφατα στην επέκταση των εμπορικών σχέσεων πέραν της ενέργειας, αμφισβητώντας την επιρροή της Δύσης.
Σε τελική ανάλυση, η επιτυχία του σχεδίου εξαρτάται από δύο παράγοντες, την προθυμία των παράκτιων κρατών (ιδίως στη Βαλτική και στη Σκανδιναβία) να εντείνουν τις επιθεωρήσεις και τις κρατήσεις πλοίων και την αντοχή των δυτικών κυβερνήσεων να αποδεχτούν το οικονομικό κόστος των ανακατατάξεων στην προσφορά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την πυρηνική ενέργεια προσδιόρισε ως την αιχμή του δόρατος για την αξιοποίηση των επενδυτικών κεφαλαίων ύψους $750 δισ. από τη Νότια Κορέα και την…

Επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ σε έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα από βιομηχανίες που δεν έχουν τεχνολογικά τη δυνατότητα μείωσης των εκπομπών…

Σε τροχιά παγίωσης κινείται η αγορά του LNG bunkering, σπάζοντας το φράγμα των 4 εκατ. τόνων ετησίως (σε παγκόσμιο επίπεδο). Η επίδοση αυτή, η…

Η εκεχειρία ΗΠΑ-Κίνας και η πρόσφατη αναβολή του IMO-NZF έχουν προκαλέσει σημάδια αισιοδοξίας στον ναυτιλιακό κλάδο, με την αγορά νεότευκτων να βρίσκεται σε καλό…

Συνεχίζονται οι διερευνητικές επαφές για την ιδιωτικοποίηση της νοτιοκορεατικής HMM, σχεδόν δύο χρόνια μετά την αποτυχία των προηγούμενων προσπαθειών. Σύμφωνα με ΜΜΕ της χώρας,…

Το ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα της Κίνας ξεπέρασε για πρώτη φορά το $1 τρισ., με την πτώση των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ να αντισταθμίζεται από…

Η Ινδία έχει θέσει ψηλά τον πήχη, στοχεύοντας να εγκαθιδρυθεί ως μια υπολογίσιμη «δύναμη» στον κλάδο του ναυπηγικού τομέα. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τοπικά…

Μερικές από τις πλέον αναγνωρισμένες και επιτυχημένες προσωπικότητες και εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας, καθώς και αρκετοί ενδιαφέροντες νεοεισερχόμενοι, αναγνωρίστηκαν από τα Ελληνικά Ναυτιλιακά Βραβεία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ