
Τη δεδομένη στιγμή, η αγορά των VLCCs κινείται σε τροχιά ισχυρής ανόδου, με τους spot ναύλους να παγιώνονται σταθερά άνω των $100.000 ημερησίως.
Ωστόσο, η εν λόγω εκτόξευση ενεργοποίησε τα ανακλαστικά των επενδυτών, οδηγώντας σε τρομακτική αύξηση του orderbook. Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα της Drewry, μόνο τον Νοέμβριο τοποθετήθηκαν 27 παραγγελίες για VLCCs. Αν και οι συνολικές παραγγελίες του ενδεκαμήνου –58 πλοία– υπολείπονται των περσινών επιπέδων, η πρόσφατη επενδυτική «φρενίτιδα» ανέβασε το orderbook άνω του 15% του υφιστάμενου στόλου, απειλώντας τις μακροπρόθεσμες ισορροπίες ενόψει των παραδόσεων του 2027.
Θεμελιώδες ανάχωμα αποτελεί η γήρανση του στόλου, με τον μέσο όρο ηλικίας να ξεπερνά τα 13 έτη. Παρότι 170 πλοία είναι άνω των 20 ετών, ο ρυθμός διάλυσης καθίσταται αβέβαιος λόγω της παρατεταμένης χρήσης παλαιότερων πλοίων στον λεγόμενο «σκιώδη» στόλο.
Παρά την υπεροχή των VLCCs στα δρομολόγια προς Ασία, η αναμενόμενη επιβράδυνση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου επιτάσσει αυτοσυγκράτηση σε μακροπρόθεσμο επίπεδο, αναφέρει η Drewry. Οι αναλυτές προειδοποιούν τους πλοιοκτήτες να περιορίσουν τις παραγγελίες αυστηρά σε επίπεδα αντικατάστασης (replacement tonnage), καθώς η υπερπροσφορά θα είναι δύσκολο να εξισορροπηθεί σε μια αγορά που οδεύει σταδιακά προς κορεσμό.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι, στις 30 Νοεμβρίου, ο OPEC+ αποφάσισε να διατηρήσει αμετάβλητα τα επίπεδα παραγωγής για το πρώτο τρίμηνο του 2026, επιλέγοντας στάση αναμονής εν μέσω των γεωπολιτικών αναταράξεων, καθώς υπάρχουν φόβοι για υπερπροσφορά.
Όπως υπογραμμίζει και η Breakwave Advisors, το τελευταίο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου υπήρξε μια «διόρθωση» στην αγορά των VLCCs μετά το άλμα που παρατηρήθηκε. Το μεγάλο ερωτηματικό παραμένει αν η τωρινή «εξομάλυνση» θα αποτελέσει απλώς μια παύση ή αν θα μετεξελιχθεί σε φάση ύφεσης. Εάν βέβαια έχουμε αίσιο τέλος –αν και απίθανο σύμφωνα με το report– μεταξύ Ρωσίας-Ουκρανίας, η αγορά των VLCCs αναμένεται να υποστεί ισχυρό πλήγμα.
Βέβαια, σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο, η ανάλυση της Breakwave Advisors προβλέπει πως η ναυλαγορά των VLCCs θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, ένεκα των γεωπολιτικών τριγμών και της αναδιαμόρφωσης των εμπορικών ροών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η επικείμενη διήμερη επίσκεψη του Βλαντιμίρ Πούτιν στο Νέο Δελχί πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη καμπή για τις ρωσο-ινδικές σχέσεις. Ενώ η Ινδία παραμένει ο…

Ένα σημαντικό ορόσημο έλαβε χώρα την 1η Δεκεμβρίου για την Ocean Network Express (ΟΝΕ), καθώς η εταιρεία τακτικών γραμμών ανακοίνωσε την επίσημη έναρξη του…

Την πρώτη έκθεσή τους για τους κορυφαίους λιμένες εμπορευματοκιβωτίων δημοσίευσαν πρόσφατα οι DNV και Menon Economics. Η έκθεση Leading Container Ports (LCP) έλαβε υπόψη…

Η τεχνολογία των ιστίων τύπου Rotor Sail βρίσκεται στο επίκεντρο μιας ιστορικής συμφωνίας μεταξύ της Norsepower και της Idemitsu Tanker Co., Ltd. Οι δύο…

Νέα πειρατική επίθεση, αυτή τη φορά στα ανοικτά της Ισημερινής Γουινέας αναφέρθηκε πριν από λίγο σε ένα LPG carrier. Σύμφωνα με δημοσιεύματα μάλιστα, τουλάχιστον…

Η νέα γενιά κινητήρων υψηλής πίεσης για καύσιμο LNG γίνεται πραγματικότητα, καθώς η ελβετική WinGD παρουσίασε τον X-DF-HP, τον πρώτο της dual-fuel κινητήρα LNG…

Η τεχνολογία των εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων κάνει ακόμα ένα αποφασιστικό βήμα μπροστά, καθώς η Alfa Laval Korea υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης (MoU) με τη Hanwha…

Δίχως φρένο αναπτύσσεται ο στόλος του Ομίλου Grimaldi. Ειδικότερα, βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στις 28 Νοεμβρίου έλαβε χώρα στη Σαγκάη η…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ