
Ηγέτες χωρών της Ευρώπης και της Αφρικής συναντώνται σήμερα και αύριο Τρίτη στην Ανγκόλα προκειμένου να βαθύνουν περαιτέρω τις εμπορικές σχέσεις τους, να συζητήσουν για τη μετανάστευση καθώς και για ορυκτά στρατηγικής σημασίας, σε σύνοδο κατά την οποία πάντως το αμερικανικό σχέδιο για την Ουκρανία αναμένεται να συνεχίσει να απασχολεί τις συνομιλίες των Ευρωπαίων.
Η σύνοδος ΕΕ-ΑΕ στη Λουάντα, η έβδομη του είδους, σηματοδοτεί τη συμπλήρωση 25 ετών της διμερούς σχέσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει ο κυριότερος εμπορικός εταίρος της Αφρικής. Οι ανταλλαγές αγαθών και υπηρεσιών έφθαναν τα 467 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, σύμφωνα με τις Βρυξέλλες. Την ίδια χρονιά, η ΕΕ ήταν αυτή που έκανε τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) στην ήπειρο, ύψους 239 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τους αριθμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ωστόσο οι Ευρωπαίοι δοκίμασαν τα τελευταία χρόνια ήττες ή πισωγυρίσματα, που σε κάποιες περιπτώσεις τροφοδοτήθηκαν από την απέχθεια για το αιματηρό παρελθόν της περιόδου των αποικιών και σε άλλες οφείλονταν στον ανταγωνισμό με την Κίνα, οι επενδύσεις της οποίας σε μεγάλα έργα υποδομής είναι ευπρόσδεκτες στην ήπειρο. Η Ρωσία από την πλευρά της επωφελήθηκε από την απώλεια μέρους της επιρροής της Γαλλίας κι έγινε εταίρος αρκετών κρατών σε ό,τι αφορά το πεδίο της ασφάλειας.
Πάντως η ΕΕ διατηρεί 12 πολιτικές και στρατιωτικές αποστολές ή επιχειρήσεις στην ήπειρο (Λιβύη, Μαλί, Σομαλία, Κεντροαφρικανική Δημοκρατία…) με σκοπό την υποστήριξη εκστρατειών κατά της τρομοκρατίας, την αποκατάσταση της σταθερότητας και την πρόληψη συγκρούσεων.
Κράτη του Κόλπου και η Τουρκία επίσης μεγεθύνουν την παρουσία τους, προσφέροντας σε αφρικανικά κράτη εμπορικές ευκαιρίες και, παρεμπιπτόντως, μεγαλύτερα περιθώρια διαπραγμάτευσης με την ΕΕ. Αυτό κάνει απαραίτητες επενδύσεις στις υποδομές, στην ενέργεια και βιομηχανικά σχέδια για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να τονωθεί η ανάπτυξη στην Αφρική — δεν μπορεί να επαναληφθεί η εικόνα προηγούμενων συνόδων, όταν εκφράζονταν καλές προθέσεις μεν αλλά τα χειροπιαστά αποτελέσματα ήταν λιγοστά.
Η ΕΕ αναμένεται να προσφέρει εμπειρογνωμοσύνη για την ανάπτυξη του εμπορίου μεταξύ των χωρών της αφρικανικής ηπείρου, που δεν αποτελεί παρά μόλις το 15% του συνόλου, σημείωσαν διπλωμάτες στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Θα επιδιώξει να εξασφαλίσει πρόσβαση σε ορυκτά, κρίσιμα για την οικολογική μετάβαση, καθώς και τη μείωση της εξάρτησής της από την Κίνα ως προς τις σπάνιες γαίες, απόλυτα απαραίτητες για τεχνολογικά και ηλεκτρονικά είδη, μεταξύ άλλων.
Προβλέπεται ακόμη να συζητηθούν σχέδια στο πλαίσιο του λεγόμενου Global Gateway, προγράμματος υποδομών με το οποίο οι Βρυξέλλες φιλοδοξούν να περιορίσουν την αυξανόμενη επιρροή του Πεκίνου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






O Oίκος Ναύτου γνωστοποίησε ότι η χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης σε ορισμένες κατηγορίες ανέργων ναυτικών για τις γιορτές των Χριστουγέννων 2025 θα γίνει σύμφωνα…

Η ανάπτυξη μεγάλης κλίμακας υποδομών υδρογόνου και ηλεκτροπαραγωγής από κυψέλες καυσίμου αποτελεί το τεχνολογικό θεμέλιο ενός νέου, φιλόδοξου έργου που ανακοινώθηκε από τη Hyundai…

Οι ΗΠΑ παρουσίασαν ένα σχέδιο πρότασης για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία, το οποίο κυρίως προβλέπει ότι το Κίεβο θα παραχωρήσει στη Ρωσία…

Η ναυλαγορά των LNG carriers συνεχίζει την ανοδική πορεία της, εντός Νοεμβρίου, φτάνοντας σε νέα υψηλά επίπεδα για το έτος, βάσει της Intermodal. Σύμφωνα…

Οι εξαγωγές αργού από τους ρωσικούς τερματικούς της Μαύρης Θάλασσας εμφανίζουν αξιοσημείωτη επιχειρησιακή ανθεκτικότητα, παρά τα ουκρανικά πλήγματα με drones και πυραύλους στο Sheskharis.…

Σε αξιοσημείωτη απόκλιση από τη συνήθη κατεύθυνση προς την Ασία, το βραζιλιάνικο αργό τύπου «Ostra» έκανε εμφάνιση στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, με φορτίο…

Η ανάπτυξη προηγμένων συστημάτων ηλεκτροπρόωσης και κατανεμημένων DC ηλεκτρικών δικτύων αποτελεί τον πυρήνα της νέας συνεργασίας ανάμεσα στην Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) και…

Αναντίρρητα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αποτελούν τους κορυφαίους δρώντες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Σε μια περίοδο έντονων γεωπολιτικών ζυμώσεων και ραγδαίων εμπορικών ανακατατάξεων, η στρατηγική…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ