
Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ τούτου, οι ενεργειακές αγορές, η εμπορική πολιτική και η ανακωχή ( ; ) ΗΠΑ-Κίνας, καθώς και η διαμάχη για το NZF, έχουν δημιουργήσει αναρίθμητες ανακατατάξεις αλλά ταυτόχρονα και ευκαιρίες σε κάθε αγορά της βιομηχανίας.
Outlook αγοράς
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Veson Nautical, σε ό,τι αφορά τα bulk carriers, η περιορισμένη δραστηριότητα στην αγορά νεότευκτων και η σταθερή αύξηση των τονομιλίων αποτελούν «κλειδί» για την ισορροπία της αγοράς.
Ειδικότερα, η εν λόγω αγορά παρέμεινε σταθερή κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025, διαψεύδοντας τις αρχικές προβλέψεις για μια χρονιά ύφεσης. Οι ναυλαγορές, δε, ενισχύθηκαν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, προεξαρχόντων των Capesizes, τα οποία κατέγραψαν απότομη ανάκαμψη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Αυτή η ενίσχυση σημειώθηκε παρά τη μειωμένη ζήτηση της Κίνας για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, επιβεβαιώνοντας ότι η ζήτηση σε τονομίλια παραμένει ο βασικός μοχλός απόδοσης της αγοράς.
Η ενίσχυση των θαλάσσιων μεταφορών βωξίτη μεταξύ Γουινέας και Κίνας και τα αυξημένα δρομολόγια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας επιμήκυναν τις αποστάσεις. Σε συνδυασμό με την ιστορικά χαμηλή αύξηση του στόλου, αυτές οι τάσεις συνέβαλαν στην καλή εικόνα της αγοράς, παρά την αβεβαιότητα που επικρατούσε.
Δευτερογενής αγορά
Οι τιμές των second-hand πλοίων σημείωσαν άνοδο κατά το τρίτο τρίμηνο, με πρωταγωνιστές τα Capesizes και τα Panamaxes. Μάλιστα, τα πρώτα είδαν την αξία τους να τρυπάει το ταβάνι και να αγγίζουν τα υψηλότερα επίπεδά τους εδώ και 17 έτη. Οι αγοραστές πληρώνουν υψηλότερες τιμές για σύγχρονα πλοία, καθώς η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα ναυπηγεία συνεχίζει να καθυστερεί τις παραδόσεις νέων πλοίων.
Αγορά νεότευκτων
Οι τιμές των νεότευκτων παραμένουν υψηλές, λόγω του υψηλού κόστους των πρώτων υλών, που διατηρούν περιορισμένη τη διαθεσιμότητα των ναυπηγείων. Ενώ το συνολικό orderbook παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αυξηθεί ελαφρώς, η τοποθέτηση παραγγελιών για φορτηγά πλοία παραμένει περιορισμένη σε σύγκριση με άλλους τομείς.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…

Την περαιτέρω εμβάθυνση του αποτυπώματός της στην ινδική αγορά δρομολογεί η Amazon, ανακοινώνοντας νέο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των $35 δισ. με ορίζοντα το…

Η Ελλάδα δημιουργεί τον δικό της στόλο μικροδορυφόρων. Η χώρα κάνει το επόμενο βήμα στη διαστημική τεχνολογία, υλοποιώντας ένα πρόγραμμα μικροδορυφόρων που προβλέπει την…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ