
Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ τούτου, οι ενεργειακές αγορές, η εμπορική πολιτική και η ανακωχή ( ; ) ΗΠΑ-Κίνας, καθώς και η διαμάχη για το NZF, έχουν δημιουργήσει αναρίθμητες ανακατατάξεις αλλά ταυτόχρονα και ευκαιρίες σε κάθε αγορά της βιομηχανίας.
Outlook αγοράς
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Veson Nautical, σε ό,τι αφορά τα bulk carriers, η περιορισμένη δραστηριότητα στην αγορά νεότευκτων και η σταθερή αύξηση των τονομιλίων αποτελούν «κλειδί» για την ισορροπία της αγοράς.
Ειδικότερα, η εν λόγω αγορά παρέμεινε σταθερή κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025, διαψεύδοντας τις αρχικές προβλέψεις για μια χρονιά ύφεσης. Οι ναυλαγορές, δε, ενισχύθηκαν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, προεξαρχόντων των Capesizes, τα οποία κατέγραψαν απότομη ανάκαμψη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Αυτή η ενίσχυση σημειώθηκε παρά τη μειωμένη ζήτηση της Κίνας για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα, επιβεβαιώνοντας ότι η ζήτηση σε τονομίλια παραμένει ο βασικός μοχλός απόδοσης της αγοράς.
Η ενίσχυση των θαλάσσιων μεταφορών βωξίτη μεταξύ Γουινέας και Κίνας και τα αυξημένα δρομολόγια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας επιμήκυναν τις αποστάσεις. Σε συνδυασμό με την ιστορικά χαμηλή αύξηση του στόλου, αυτές οι τάσεις συνέβαλαν στην καλή εικόνα της αγοράς, παρά την αβεβαιότητα που επικρατούσε.
Δευτερογενής αγορά
Οι τιμές των second-hand πλοίων σημείωσαν άνοδο κατά το τρίτο τρίμηνο, με πρωταγωνιστές τα Capesizes και τα Panamaxes. Μάλιστα, τα πρώτα είδαν την αξία τους να τρυπάει το ταβάνι και να αγγίζουν τα υψηλότερα επίπεδά τους εδώ και 17 έτη. Οι αγοραστές πληρώνουν υψηλότερες τιμές για σύγχρονα πλοία, καθώς η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα ναυπηγεία συνεχίζει να καθυστερεί τις παραδόσεις νέων πλοίων.
Αγορά νεότευκτων
Οι τιμές των νεότευκτων παραμένουν υψηλές, λόγω του υψηλού κόστους των πρώτων υλών, που διατηρούν περιορισμένη τη διαθεσιμότητα των ναυπηγείων. Ενώ το συνολικό orderbook παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αυξηθεί ελαφρώς, η τοποθέτηση παραγγελιών για φορτηγά πλοία παραμένει περιορισμένη σε σύγκριση με άλλους τομείς.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ