
Στη «μέγγενη» των αμοιβαίων λιμενικών τελών ΗΠΑ και Κίνας βρίσκεται πλέον ο παγκόσμιος στόλος, με τη ναυτιλιακή κοινότητα να επιχειρεί να αποτιμήσει το εύρος των επιπτώσεων από τη συνεχιζόμενη εμπορική αντιπαράθεση των δύο υπερδυνάμεων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv εμβαθύνει στην έκθεση του παγκόσμιου στόλου στα «ειδικά» λιμενικά τέλη της Κίνας, εστιάζοντας σε καθέναν από τους βασικούς τύπους πλοίων.
Ειδικότερα, o παγκόσμιος στόλος των bulk carriers αριθμεί περίπου 14.500 ενεργά πλοία, εκ των οποίων 34 φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ (0,2%), 25 είναι αμερικανικής ναυπήγησης (0,2%) και 299 είναι αμερικανικής ιδιοκτησίας ή/και διαχείρισης (2,1%). Για τα δεξαμενόπλοια, από τα 7.800 πλοία, 74 φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ (0,9%), 60 έχουν κατασκευαστεί στις ΗΠΑ (0,8%) και 265 είναι αμερικανικής ιδιοκτησίας ή/και διαχείρισης (3,4%).
Όσον αφορά τα containerships, από τα περίπου 7.000 πλοία, 67 φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ (1%), 39 είναι αμερικανικής ναυπήγησης (0,6%) και 149 αμερικανικής ιδιοκτησίας ή/και διαχείρισης (2,1%). Από την άλλη, ο στόλος των gas carries αριθμεί σχεδόν 2.500 πλοία, με μόλις ένα σημαίας ΗΠΑ, κανένα αμερικανικής κατασκευής και 58 αμερικανικής ιδιοκτησίας ή/και διαχείρισης (2,3%).
Αν και τα παραπάνω στοιχεία φαίνονται καθησυχαστικά, η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά όταν εξεταστεί η ρήτρα ιδιοκτησίας των κινεζικών τελών. Βάσει της εν λόγω ρήτρας, τα πλοία των οποίων η ιδιοκτήτρια οντότητα ανήκει κατά τουλάχιστον 25% σε αμερικανικά συμφέροντα εμπίπτουν στα «ειδικά» λιμενικά τέλη της Κίνας.
Υπό αυτό το πρίσμα, η έκθεση της Xclusiv εστιάζει στα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες εισηγμένες στις ΗΠΑ. Ο στόλος των εν λόγω εταιρειών αριθμεί 617 bulk carriers (4% του στόλου τους), 928 δεξαμενόπλοια (12%), 383 containerships (5%) και 218 gas carriers (9%). Σημειώνεται, βέβαια, ότι δεν είναι ακόμη γνωστό πόσες από αυτές τις εταιρείες εμπίπτουν στο όριο του 25%.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η Ρωσία επιτέθηκε στο λιμάνι Πιβντένι, στη νότια Ουκρανία, σήμερα, έγινε γνωστό από Ουκρανούς αξιωματούχους, καθώς κλιμακώνει τα πλήγματα στην περιφέρεια της Οδησσού κατά…

Διήμερη επίσκεψη πραγματοποίησε την Πέμπτη 18 και Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025 σε Λήμνο και Άγιο Ευστράτιο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας.…

Την ένταξη του νεότευκτου «AEGEAN WINNER» στον στόλο της επισημοποίησε η Arcadia, συμφερόντων των αδελφών Αγγελόπουλου, σε ειδική τελετή ονοματοδοσίας που πραγματοποιήθηκε στις ναυπηγικές…

Αζέρικα καύσιμα εισήλθαν στην Αρμενία, στην πρώτη εμπορική συναλλαγή ύστερα από πάνω από τρεις δεκαετίες πολέμων μεταξύ των δύο χωρών, ανακοίνωσε την Παρασκευή 19…

Σε μια κίνηση στρατηγικής σημασίας, η Odfjell ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου λειτουργικού «πράσινου διαδρόμου» μεταξύ Βραζιλίας και Ευρώπης. Η πρωτοβουλία, η οποία βασίζεται…

Για «επενδύσεις στην ελληνική ναυτιλία με στόχο την ανάπτυξη, την ασφάλεια και το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας» έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής…

Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Δεκεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών…

Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη τιμήθηκε με Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών κατά την Πανηγυρική Συνεδρία που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025 στο Μέγαρο της Ακαδημίας. Συγκεκριμένα, στο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ