
Διασπασμένη φαίνεται να είναι η διεθνής κοινότητα ως προς τη στήριξη των προτάσεων του IMO που συζητώνται ήδη αυτή την εβδομάδα στην MEPC ES.2 (14-17 Οκτωβρίου).
Κράτη, διπλωματικές αποστολές, ομάδες εφοπλιστών αλλά και πλέον εφοπλιστικές ενώσεις διαφαίνεται ότι αντιδρούν έντονα στις πράσινες πρωτοβουλίες του Οργανισμού. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η στάση ευρωπαϊκών κρατών και εφοπλιστικών ενώσεων που φαίνεται να αποστασιοποιούνται για πρώτη φορά από τη γραμμή των Βρυξελλών.
Είναι πασιφανές ότι η προεδρία Τραμπ έχει θέσει το IMO Net Zero Framework ως cassus belli για όσα κράτη το υποστηρίξουν, γεγονός που έχει ανησυχήσει τους κοινωνικούς εταίρους του κλάδου.
Οι παρασκηνιακές συζητήσεις γνωρίζουμε ότι είναι έντονες και την τελική απόφαση για τη στάση πολλών κρατών στην επικείμενη ψηφοφορία θα ληφθεί στο ανώτατο πολιτικό επίπεδο.
Σε ανακοίνωσή της η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών (ΚΕΠ) διαφαίνεται ότι διαχωρίζει τη θέση της από άλλες ευρωπαϊκές εφοπλιστικές ενώσεις.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών (ΚΕΠ) απευθύνει επείγουσα έκκληση προς τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ιδιαιτέρως προς την Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, να καταψηφίσουν το προτεινόμενο Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών (NZF) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), το οποίο προγραμματίζεται να υιοθετηθεί στη συνεδρίαση MEPC ES.2 (14–17 Οκτωβρίου), προκειμένου να δοθεί περισσότερος χρόνος για ευρύτερη συναίνεση.
Όπως είναι διατυπωμένο αυτή τη στιγμή, το NZF συνιστά σοβαρή απειλή για τη ναυτιλία, την οικονομία και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, ενώ θέτει σε κίνδυνο τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν φόρο πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ που δεν μειώνει τις εκπομπές, αλλά μετακυλίει το κόστος στους τελικούς καταναλωτές, ενισχύοντας τον πληθωρισμό σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
1) Έλλειψη ουσιαστικού περιβαλλοντικού οφέλους
• Το NZF επιβάλλει υπερβολικές χρεώσεις, παρά την τρέχουσα έλλειψη ρεαλιστικών τεχνολογιών ή υποδομών που να διασφαλίζουν τη συμμόρφωση.
• Βασίζεται σε λεγόμενα «πράσινα» καύσιμα – μεθανόλη, αμμωνία, υδρογόνο και συνθετικό LNG – τα οποία δεν είναι διαθέσιμα σε βιομηχανική κλίμακα και απαιτούν περισσότερη ανανεώσιμη ενέργεια για την παραγωγή τους απ’ όση αποδίδουν.
• Αντί να μειώνει τις εκπομπές, το πλαίσιο αποσπά κρίσιμους οικονομικούς πόρους από την πραγματική τεχνολογική και ενεργειακή καινοτομία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε καθαρότερες λύσεις.
2) Δημοσιονομικό μέτρο με κοινωνικά άδικες συνέπειες
Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Οποιοδήποτε πρόσθετο κόστος επιβληθεί στα πλοία θα μετακυλιστεί αναπόφευκτα στις τιμές όλων των αγαθών και υπηρεσιών – από τρόφιμα και φάρμακα έως πρώτες ύλες και ενέργεια.
Το αποτέλεσμα θα είναι γενικευμένες αυξήσεις τιμών, υψηλότερο κόστος ζωής και εντεινόμενος πληθωρισμός.
3) Απειλή για τη βιωσιμότητα του στόλου και την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Η εφαρμογή του NZF θα οδηγήσει σε έλλειψη προσφοράς πλοίων, σε μια περίοδο που δεν υπάρχουν ώριμες ναυπηγικές εναλλακτικές λύσεις για να καλύψουν το κενό. Ως αποτέλεσμα, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας της ΕΕ, θα αντιμετωπίσουν ανταγωνιστικές προκλήσεις, οδηγώντας σε οπισθοδρόμηση για την ΕΕ συνολικά. Ένα τέτοιο αποτέλεσμα θα συνεπαγόταν:
• Μόνιμη στρατηγική υποχώρηση της Ευρώπης και απώλεια ηγετικού ρόλου στη ναυτιλία.
• Σοβαρή οικολογική ζημιά, καθώς η πρόωρη απόσυρση και αντικατάσταση πλοίων θα δημιουργούσε τεράστιες ποσότητες αποβλήτων και επιπλέον εκπομπές.
• Αποσταθεροποίηση των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, με καθυστερήσεις, ελλείψεις προϊόντων και αυξημένα κόστη μεταφοράς.
• Επιτάχυνση του πληθωρισμού και απώλεια αγοραστικής δύναμης σε ολόκληρη την Ευρώπη και, κατ’ επέκταση, παγκοσμίως.
4) Επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης
Η Ευρώπη εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Αυτή τη στιγμή, το εισαγόμενο LNG φτάνει στην Ευρώπη σε τιμές που είναι ήδη υπερδιπλάσιες από τις εγχώριες τιμές στις Ηνωμένες Πολιτείες. Με την εφαρμογή του NZF, το κόστος αυτό προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω, προκαλώντας άνοδο στις τιμές της ενέργειας, ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων και εμβάθυνση της ενεργειακής κρίσης με δυσανάλογες επιπτώσεις στα νοικοκυριά και τη βιομηχανία.
5) Η ναυτιλία ήδη ηγείται στη μείωση εκπομπών
Η διεθνής ναυτιλία αποτελεί το πιο αποδοτικό και περιβαλλοντικά βιώσιμο μέσο μεταφοράς. Μέσω τεχνολογικής καινοτομίας, επιχειρησιακής βελτιστοποίησης και συνεχών επενδύσεων, ο κλάδος έχει επιτύχει σημαντικές μειώσεις στις εκπομπές, ακόμη και ενώ οι όγκοι μεταφορών έχουν πολλαπλασιαστεί.
6) Η Κύπρος και η Ευρώπη οφείλουν να προστατεύσουν τη ναυτιλία τους
Η ναυτιλία αποτελεί πυλώνα της κυπριακής οικονομίας και στρατηγικό τομέα για την Ευρώπη συνολικά.
Η Κύπρος, ως σημαντικό ναυτιλιακό κράτος, οφείλει να στηρίξει τον Ευρωπαίο καταναλωτή και να προωθήσει τη δημιουργία ενός παγκόσμιου μηχανισμού κινήτρων για την απανθρακοποίηση, του οποίου οι πόροι θα επανεπενδύονται μεταξύ άλλων στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Παράλληλα, πρέπει να απορρίψει άδικα, αναποτελεσματικά και επιζήμια φορολογικά σχήματα δισεκατομμυρίων ευρώ (περιφερειακά ή μη), τα οποία στερούνται εμπειρίας και σαφών διαδικασιών για τη διαχείριση των σχετικών πόρων.
Η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών υποστηρίζει παγκόσμιες πολιτικές ουσιαστικής περιβαλλοντικής προόδου υπό την αιγίδα του IMO και καλεί την Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας και όλα τα Κράτη Μέλη της ΕΕ να καταψηφίσουν το τρέχον Πλαίσιο NZF, ώστε να δοθεί χρόνος για συναίνεση από τους βασικούς φορείς. Κάθε λύση πρέπει να βασίζεται στην έρευνα, την τεχνολογική καινοτομία και ρεαλιστικές, επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις που προστατεύουν τους ανθρώπους, την οικονομία, το περιβάλλον και τη βιομηχανία, χωρίς να συνθλίβουν τις οικονομίες και τους καταναλωτές.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η δωρεά ενός υπερσύγχρονου ηλεκτρικού δερμοτόμου μπαταρίας προς τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Salvia | Greek Association for Burn Survivors από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη…

Με ταχύτατους ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της TMS Group, με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Οικονόμου. Ειδικότερα, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, ο Έλληνας…

Στο 8,2% ανήλθε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα το γ’ τρίμηνο εφέτος, έναντι 8,6% το β’ τρίμηνο 2025 και 9% το γ’ τρίμηνο…

Με στόχο την υποστήριξη της ναυτιλίας στη μετάβασή της στα εναλλακτικά καύσιμα, η BIMCO αναπτύσσει νέα ρήτρα στα ναυλοσύμφωνα αναφορικά με τα βιοκαύσιμα. Αρχικά…

Η τριμερής συμφωνία Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας για τον Κάθετο Διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας, έναν στρατηγικό σιδηροδρομικό και οδικό άξονα που θα συνδέει…

Τα τελευταία 10 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, μεταξύ Μιντιλογλίου και Καμινίων, εγκαινιάστηκαν σήμερα από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Με την…

Σε ένα ακόμη ορόσημο για το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο πετρελαίου συμμετέχει ο ελληνόκτητος στόλος. Συγκεκριμένα, η κινεζική CNOOC φόρτωσε στο VLCC «Sophia» της…

Υποχώρησε και τον Νοέμβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος κλείνοντας στις 106 μονάδες, από 107,5 μονάδες τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ,…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ