
Ομόφωνα κατά τη θέσπιση περιβαλλοντικών κανονισμών σε διεθνές επίπεδο που δεν λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, τάχθηκαν πέντε ναυτιλιακές προσωπικότητες σε πάνελ που συμμετείχαν στο πλαίσιο του Maritime Cyprus 2025.
Παίρνοντας τον λόγο, ο κ. Γιώργος Προκοπίου, Πρόεδρος της Dynacom Tankers Management Ltd., υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως τη δεδομένη στιγμή, το μέλλον σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση είναι οι τεχνολογίες γύρω από το Carbon Capture και όχι τα εναλλακτικά καύσιμα. «Εμείς οι επιχειρηματίες, πράττουμε και επιλέγουμε το εφικτό (doable) και όχι το επιθυμητό», προσθέτοντας πως η ναυτιλιακή κοινότητα επιζητά και κινείται ήδη σε πιο αποδοτικές λύσεις.
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης ανέφερε χαρακτηριστικά πως τα λειτουργικά μέτρα που δύναται να εφαρμοστούν άμεσα, σε συνδυασμό με το γεγονός πως τα νέα γενιάς πλοία εκπέμπουν 35% λιγότερους αέριους ρύπους συγκριτικά με αυτά της παλαιότερης, είναι η απάντηση σε αυτό το ζήτημα. «Αν προσθέσουμε τα παραπάνω μπορούμε να πετύχουμε περίπου 50% λιγότερους αέριους ρύπους, δίχως να στραφούμε στα εναλλακτικά καύσιμα.
»Ο υπό ναυπήγηση στόλος μου αριθμεί 103 πλοία και είμαι περήφανος που θα πράξουμε ακριβώς αυτό», δήλωσε μεταξύ άλλων.
Μάλιστα, σε μια δήλωση που προκάλεσε ενδιαφέρον, ο κ. Προκοπίου τόνισε πως κατά τη γνώμη του, το επικείμενο ψήφισμα για το IMO Net-Zero Framework δεν θα «περάσει». Σε περίπτωση δε που κάτι τέτοιο συμβεί, ο καταναλωτής αναπόφευκτα θα υποστεί τις μεγαλύτερες συνέπειες, κατέληξε.
Στη συνέχεια, ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime Limited, εστίασε την προσοχή του κυρίως στις ευρωπαϊκές νομοθεσίες, υποστηρίζοντας ότι είναι άδικο ποντοπόρα πλοία που κάνουν trade για λίγες μόνο μέρες σε λιμάνια της ΕΕ, να καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά. «Ο Ευρωπαίος καταναλωτής είναι αυτός που τελικά θα πληρώσει το κόστος», επεσήμανε. Ερωτηθείς για την εξέλιξη της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας, ο πολύπειρος εφοπλιστής σχολίασε ότι η Κίνα πλέον έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυπηγικό κέντρο, με την ποιότητα των εγχώριων ναυπηγείων να είναι εξίσου καλή με αυτή των Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας. Εξέφρασε ακόμη την άποψη ότι η Ινδία, λόγω χαμηλού εργατικού κόστους και υψηλής τεχνολογίας, θα μπορέσει στο μέλλον να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Τέλος, αναφερόμενος στα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ, ο κ. Μαρτίνος τα χαρακτήρισε «λάθος» και «πιθανώς η επόμενη κρατική διοίκηση των ΗΠΑ τα αλλάξει».
Από τη μεριά του, απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με την επικείμενη ψήφιση του IMO Net-Zero Framework, ο CEO της Cyprus Sea Lines/Hellenic Tankers και Πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης ανέφερε πως κατά την άποψη του το εν λόγω ψήφισμα θα στεφθεί «δυστυχώς» από επιτυχία.
«Οι δύο μεγάλοι χαμένοι από αυτή την εξέλιξη θα είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο καταναλωτής, ενώ ο μεγάλος κερδισμένος θα είναι η Κίνα», δήλωσε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, σημείωσε πως αν η Ευρώπη παραμείνει τόσο διχοτομημένη, η Κίνα θα κυριαρχήσει ακόμα περισσότερο.
Αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, ο κ. Χατζηγιάννης κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με τον κ. Προκοπίου, συμφωνώντας με τα λεγόμενά του. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το 90% της παγκόσμιας ρύπανσης, δεν προέρχεται από ανθρώπινες δραστηριότητες. Από αυτό το 10%, μόλις το 3%, προέρχεται από τη ναυτιλία. «Και μας λένε να αλλάξουμε αυτό, ενώ η ναυτιλία είναι τόσο κρίσιμη για το παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε μεταξύ άλλων.
O δρ. Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και CEO της Danaos της Danaos Corporation, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορούμε να έχουμε πολιτικές για τη ναυτιλία χωρίς να εισακούγονται οι προτάσεις του κλάδου». Στο ίδιο μήκος κύματος υπογράμμισε τον σκεπτικισμό του για το που θα διοχετευθούν τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν από την επιβολή των περιβαλλοντικών κανονισμών. Σε σχετική ερώτηση για το καύσιμο του μέλλοντος, τόνισε ότι τα υπό παραγγελία πλοία της Danaos είναι methanol-ready, καθώς, όπως πρόσθεσε η ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να έχει στραμμένα τα βλέμματα στην Κίνα και στα έργα παραγωγής ενέργειας που δρομολογεί: «Μόνο η Κίνα κλιμακώνει την παραγωγή πράσινων καυσίμων… […] Έχετε δει την Cosco να επενδύει στο LNG; Μόνο σε μηχανές διπλού καυσίμου κατανάλωσης και μεθανόλης».
«Η αποανθρακοποίηση είναι μια ακριβή διαδικασία», ανέφερε στην αρχική της τοποθέτηση η κ. Σεμίραμις Παληού, CEO της Diana Shipping. Κατά την ίδια, η υιοθέτηση του Net Zero Framework θα έχει πραγματικό αντίκτυπο για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, μόνο υπό την προϋπόθεση ότι τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν θα χρησιμοποιηθούν για την κλιμάκωση της παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων και την κατασκευή κατάλληλων υποδομών. «Αυτό που δημιουργεί αβεβαιότητα είναι η έλλειψη σαφήνειας για τα επόμενα βήματα», σχολίασε η κ. Παληού. Σε ερώτηση για το ναυτιλιακό καύσιμο του μέλλοντος, επεσήμανε ότι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το μέγεθος του πλοίου και τα routes στα οποία δραστηριοποιείται και ότι «είναι δύσκολο κανείς να τοποθετήσει σήμερα μια παραγγελία και να αισθάνεται σιγουριά ότι το πλοίο δεν θα θεωρηθεί οικονομικά μη ανταγωνιστικό μετά από μερικά χρόνια».
Το πάνελ συντόνισε ο κ. Γιώργος Μούσκας, αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Σε μια κίνηση δομικού ανασχηματισμού προχωρά ο κολοσσός εξόρυξης Rio Tinto, σύμφωνα με το Reuters, με τον CEO Simon Trott να παρουσιάζει ένα φιλόδοξο…

Ένα ιστορικό ορόσημο κατέγραψε η πετρελαϊκή βιομηχανία της Βραζιλίας, ξεπερνώντας για πρώτη φορά το φράγμα των 4 εκατ. βαρελιών ημερησίως (b/d). Η επίδοση αυτή…

Σε βραχώδη σημείο, στην είσοδο του λιμανιού του Βόλου, αμέσως μετά τον κόκκινο φανό, έπεσε από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, σκάφος του Λιμενικού Σώματος.…

Από το 2026, το λιμάνι του Όσλο θα εισαγάγει οικονομικά κίνητρα για καθαρότερα πλοία. Τα πλοία που λειτουργούν χωρίς εκπομπές ρύπων εντός και εκτός…

Η αμερικανική εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) OpenAI και αυστραλιανή εταιρεία διαχείρισης κέντρου δεδομένων ανακοίνωσαν σήμερα ότι υπέγραψαν πρωτόκολλο συμφωνίας ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων για να…

Την επέκταση της συνεργασίας τους με την υπογραφή συμβολαίου για την κατασκευή ενός τρίτου, αμιγώς ηλεκτρικού (100% battery-electric), ταχύπλοου ferry ανακοίνωσαν η Incat Tasmania…

Μια νέα νομοθεσία για την ασφάλιση των πλοίων έναντι κινδύνων πολέμου (Act on the War Risk Insurance of Ships ) ενέκρινε ομόφωνα το δανικό…

«Η “Ατζέντα 2030” προβλέπει ένα ισχυρό και σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό. Το πιο ισχυρό και το πιο σύγχρονο Πολεμικό Ναυτικό στη μακραίωνη ελληνική ιστορία. Προβλέπει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ