
Ομόφωνα κατά τη θέσπιση περιβαλλοντικών κανονισμών σε διεθνές επίπεδο που δεν λαμβάνουν υπόψη τις προτάσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ναυτιλίας, τάχθηκαν πέντε ναυτιλιακές προσωπικότητες σε πάνελ που συμμετείχαν στο πλαίσιο του Maritime Cyprus 2025.
Παίρνοντας τον λόγο, ο κ. Γιώργιος Προκοπίου, Πρόεδρος της Dynacom Tankers Management Ltd., υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως τη δεδομένη στιγμή, το μέλλον σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση είναι οι τεχνολογίες γύρω από το Carbon Capture και όχι τα εναλλακτικά καύσιμα. «Εμείς οι επιχειρηματίες, πράττουμε και επιλέγουμε το εφικτό (doable) και όχι το επιθυμητό», προσθέτοντας πως η ναυτιλιακή κοινότητα επιζητά και κινείται ήδη σε πιο αποδοτικές λύσεις.
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης ανέφερε χαρακτηριστικά πως τα λειτουργικά μέτρα που δύναται να εφαρμοστούν άμεσα, σε συνδυασμό με το γεγονός πως τα νέα γενιάς πλοία εκπέμπουν 35% λιγότερους αέριους ρύπους συγκριτικά με αυτά της παλαιότερης, είναι η απάντηση σε αυτό το ζήτημα. «Αν προσθέσουμε τα παραπάνω μπορούμε να πετύχουμε περίπου 50% λιγότερους αέριους ρύπους, δίχως να στραφούμε στα εναλλακτικά καύσιμα.
»Ο υπό ναυπήγηση στόλος μου αριθμεί 103 πλοία και είμαι περήφανος που θα πράξουμε ακριβώς αυτό», δήλωσε μεταξύ άλλων.
Μάλιστα, σε μια δήλωση που προκάλεσε ενδιαφέρον, ο κ. Προκοπίου τόνισε πως κατά τη γνώμη του, το επικείμενο ψήφισμα για το IMO Net-Zero Framework δεν θα «περάσει». Σε περίπτωση δε που κάτι τέτοιο συμβεί, ο καταναλωτής αναπόφευκτα θα υποστεί τις μεγαλύτερες συνέπειες, κατέληξε.
Στη συνέχεια, ο κ. Θανάσης Μαρτίνος, Managing Director της Eastern Mediterranean Maritime Limited, εστίασε την προσοχή του κυρίως στις ευρωπαϊκές νομοθεσίες, υποστηρίζοντας ότι είναι άδικο ποντοπόρα πλοία που κάνουν trade για λίγες μόνο μέρες σε λιμάνια της ΕΕ, να καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά. «Ο Ευρωπαίος καταναλωτής είναι αυτός που τελικά θα πληρώσει το κόστος», επεσήμανε. Ερωτηθείς για την εξέλιξη της παγκόσμιας ναυπηγικής βιομηχανίας, ο πολύπειρος εφοπλιστής σχολίασε ότι η Κίνα πλέον έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυπηγικό κέντρο, με την ποιότητα των εγχώριων ναυπηγείων να είναι εξίσου καλή με αυτή των Ιαπωνίας και Νότιας Κορέας. Εξέφρασε ακόμη την άποψη ότι η Ινδία, λόγω χαμηλού εργατικού κόστους και υψηλής τεχνολογίας, θα μπορέσει στο μέλλον να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Τέλος, αναφερόμενος στα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ, ο κ. Μαρτίνος τα χαρακτήρισε «λάθος» και «πιθανώς η επόμενη κρατική διοίκηση των ΗΠΑ τα αλλάξει».
Από τη μεριά του, απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με την επικείμενη ψήφιση του IMO Net-Zero Framework, ο CEO της Cyprus Sea Lines/Hellenic Tankers και Πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης ανέφερε πως κατά την άποψη του το εν λόγω ψήφισμα θα στεφθεί «δυστυχώς» από επιτυχία.
«Οι δύο μεγάλοι χαμένοι από αυτή την εξέλιξη θα είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο καταναλωτής, ενώ ο μεγάλος κερδισμένος θα είναι η Κίνα», δήλωσε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, σημείωσε πως αν η Ευρώπη παραμείνει τόσο διχοτομημένη, η Κίνα θα κυριαρχήσει ακόμα περισσότερο.
Αναφορικά με τα εναλλακτικά καύσιμα, ο κ. Χατζηγιάννης κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με τον Προκοπίου, συμφωνώντας με τα λεγόμενά του. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το 90% της παγκόσμιας ρύπανσης, δεν προέρχεται από ανθρώπινες δραστηριότητες. Από αυτό το 10%, μόλις το 3%, προέρχεται από τη ναυτιλία. «Και μας λένε να αλλάξουμε αυτό, ενώ η ναυτιλία είναι τόσο κρίσιμη για το παγκόσμιο εμπόριο», δήλωσε μεταξύ άλλων.
O δρ. Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και CEO της Danaos της Danaos Corporation, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορούμε να έχουμε πολιτικές για τη ναυτιλία χωρίς να εισακούγονται οι προτάσεις του κλάδου». Στο ίδιο μήκος κύματος υπογράμμισε τον σκεπτικισμό του για το που θα διοχετευθούν τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν από την επιβολή των περιβαλλοντικών κανονισμών. Σε σχετική ερώτηση για το καύσιμο του μέλλοντος, τόνισε ότι τα υπό παραγγελία πλοία της Danaos είναι methanol-ready, καθώς, όπως πρόσθεσε η ναυτιλιακή κοινότητα θα πρέπει να έχει στραμμένα τα βλέμματα στην Κίνα και στα έργα παραγωγής ενέργειας που δρομολογεί: «Μόνο η Κίνα κλιμακώνει την παραγωγή πράσινων καυσίμων… […] Έχετε δει την Cosco να επενδύει στο LNG; Μόνο σε μηχανές διπλού καυσίμου κατανάλωσης και μεθανόλης».
«Η αποανθρακοποίηση είναι μια ακριβή διαδικασία», ανέφερε στην αρχική της τοποθέτηση η κ. Σεμίραμις Παληού, CEO της Diana Shipping. Κατά την ίδια, η υιοθέτηση του Net Zero Framework θα έχει πραγματικό αντίκτυπο για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, μόνο υπό την προϋπόθεση ότι τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν θα χρησιμοποιηθούν για την κλιμάκωση της παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων και την κατασκευή κατάλληλων υποδομών. «Αυτό που δημιουργεί αβεβαιότητα είναι η έλλειψη σαφήνειας για τα επόμενα βήματα», σχολίασε η κ. Παληού. Σε ερώτηση για το ναυτιλιακό καύσιμο του μέλλοντος, επεσήμανε ότι εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως το μέγεθος του πλοίου και τα routes στα οποία δραστηριοποιείται και ότι «είναι δύσκολο κανείς να τοποθετήσει σήμερα μια παραγγελία και να αισθάνεται σιγουριά ότι το πλοίο δεν θα θεωρηθεί οικονομικά μη ανταγωνιστικό μετά από μερικά χρόνια».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Από τις αρχές του 2025, η Κίνα έχει εισαγάγει 165,4 εκατ. τόνους βωξίτη, σημειώνοντας άνοδο 26% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με την ίδια…
Όπως ανακοινώθηκε από την εκδοτική εταιρεία Ελληνικές Ναυτιλιακές Εκδόσεις ΕΠΕ, απεβίωσε η Αναστασία Αμαλία Φασούλα-Σκολαρίκου, εταίρος και επί σειρά ετών συνδιαχειρίστρια της εταιρείας, η…
Ο νέος πρωθυπουργός της Γαλλίας, Σεμπαστιάν Λεκορνί, παραιτήθηκε σήμερα, Δευτέρα 6 Οκτωβρίου, μερικές ώρες μετά τον διορισμό του νέου υπουργικού συμβουλίου του, αφότου σύμμαχοι…
Ένα καθοριστικό βήμα για την εμπορική ωρίμανση της αιολικής πρόωσης πραγματοποιήθηκε με την πιστοποίηση SOLAS των υπό κατασκευή τάνκερ τύπου LR2, που ναυπηγούνται από…
Νέα δεδομένα καταγράφονται στον ανταγωνισμό των ναυπηγείων της Νότιας Κορέας και της Κίνας, όσον αφορά την εξασφάλιση παραγγελιών για LNG carriers. Μετά τη ραγδαία…
Ένα μήνυμα συνεργασίας με το σύνολο των stakeholders για το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας εξέπεμψε από τη Λεμεσό, όπου λαμβάνει χώρα το Maritime Cyprus,…
Σε μια μέτρια αύξηση της παραγωγής πετρελαίου για τον Νοέμβριο κατέληξαν οι οκτώ χώρες-μέλη του OPEC+, κατά τη συνεδρίασή τους την Κυριακή 5 Οκτωβρίου.…
Η ενεργειακή μετάβαση στη Βαλτική αποκτά νέα δυναμική, καθώς το λιμάνι της Κλαϊπέντα προχωρά αποφασιστικά προς την ολοκλήρωση του φιλόδοξου έργου παραγωγής πράσινου υδρογόνου.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ