
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο «πληθυσμός» των εταιρειών υπόκειται σε σκαμπανεβάσματα συναρτήσει του χρόνου, τα οποία επηρεάζονται και από τις τάσεις που κυριαρχούν στην αγορά, όπως η εξαγορά των μικρότερων εταιρειών από τις μεγαλύτερες και πιο εύρωστες. Το φαινόμενο αυτό επαληθεύεται με την έρευνα της Petrofin, η οποία παραθέτει δεδομένα σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων και τη σύνθεσή τους.
Συγκεκριμένα, βάσει της εν λόγω έρευνας, κατά την περίοδο 2004-2024, οι διαχειρίστριες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων μειώθηκαν κατά 24,66%, από 733 σε 588. Σημειώνεται ότι ο αριθμός τους κορυφώθηκε το 2009, με 773 εταιρείες, προτού οι αντιξοότητες της δεκαετίας που ακολούθησε ωθήσουν μεγάλο αριθμό εξ αυτών εκτός αγοράς.
Ανεξάρτητα από αυτή την κάθοδο, οι εταιρείες που διαχειρίζονται 25 ή και περισσότερα πλοία σήμερα αγγίζουν το ιστορικό υψηλό των 60 εταιρειών, μετά το προηγούμενο ρεκόρ των 57, κατά το 2023. Παράλληλα, το τονάζ των συγκεκριμένων εταιρειών αυξήθηκε με αλματώδεις ρυθμούς το 2024, με 16,5 εκατ. dwt, έναντι 7,86 εκατ. dwt το 2023. Αθροιστικά, το τονάζ των εταιρειών με 25 ή περισσότερα πλοία διαμορφώθηκε σε 336.722.308 dwt το 2024.
Στον αντίποδα, οι εταιρείες διαχείρισης ενός ή δύο πλοίων ήταν λιγότερες από ποτέ, συνολικά 173 το 2024. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Petrofin, στα τέλη του 2011, οι εν λόγω εταιρείες ανέρχονταν σε 350 και από τότε εμφανίζουν σημάδια «εξαφάνισης» από την αγορά. Επιπλέον, οι διαχειρίστριες εταιρείες τριών ή τεσσάρων πλοίων αυξήθηκαν από 116 το 2023 σε 122 το 2024. Οι εταιρείες που διαχειρίζονται οποιονδήποτε άλλο αριθμό πλοίων εμφανίζουν μονάχα ελαφριές αυξομειώσεις σε πλήθος μεταξύ 2023 και 2024, οι οποίες κυμαίνονται από -2 έως +2 εταιρείες.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες των οποίων το τονάζ που διαχειρίζονται ξεπερνάει το 1 εκατ. dwt αυξήθηκαν πέρυσι σε 85 έναντι 83 το 2023. Οι εταιρείες αυτές διαχειρίζονται το 80% του στόλου σε όρους χωρητικότητας σταθερά από το 2017.
Εντούτοις, ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος εμφανίζει σταδιακά σημάδια γήρατος. Ο αριθμός των εταιρειών των οποίων τα πλοία δεν ξεπερνούν σε ηλικία τα εννέα έτη υποχώρησε στις 81 το 2024, έναντι 89 το 2023, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 9%. Στο βάθος της διετίας 2023-2024, η μέση ηλικία του στόλου των Ελλήνων κατέγραψε άνοδο, από τα 14,3 έτη, στα 14,6. Η τάση γήρανσης του −υπό ελληνική διαχείριση− στόλου διαφαίνεται ανυποχώρητη από 2018.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Τα πλοία του παγκόσμιου στόλου που υπόκεινται σε κυρώσεις εξακολουθούν να πληθύνονται με αμείωτους ρυθμούς, με τη μέση ηλικία τους μάλιστα να ξεπερνά τα…

Η υιοθέτηση συστημάτων δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου παραμένει ως ένας παράλληλος μηχανισμός μείωσης εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας στα υπάρχοντα πλοία να μειώσουν…

Με την ενεργειακή θωράκιση της Κίνας να αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πεκίνου, ευοίωνα διαφαίνονται τα «μηνύματα» από την εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου. Σύμφωνα με…

Η επέκταση της CMA CGM στη λιμενική βιομηχανία βαίνει με αμείωτο ρυθμό, με τον γαλλικό κολοσσό των logistics να «ρίχνει δίχτυα» στο Μαρόκο. Συγκεκριμένα,…

Εν μέσω θολών προοπτικών για την επόμενη ημέρα του κλάδου των μεταφορών, η ζήτηση για επιβατικές αερομεταφορές καταγράφει «υψηλές πτήσεις». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Hapag-Lloyd, με τον γερμανικό κολοσσό να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου…

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία υποδομών ελλιμενισμού mega yatchs στην Κέρκυρα. Το έργο δύναται να αναδείξει το νησί του Ιονίου στο εξωτερικό ως έναν…

Το μεθάνιο, το οποίο παραμένει άκαυστο και διαφεύγει από τους διπλού καυσίμου ναυτικούς κινητήρες, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες περιβαλλοντικές προκλήσεις για τα πλοία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ