
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο «πληθυσμός» των εταιρειών υπόκειται σε σκαμπανεβάσματα συναρτήσει του χρόνου, τα οποία επηρεάζονται και από τις τάσεις που κυριαρχούν στην αγορά, όπως η εξαγορά των μικρότερων εταιρειών από τις μεγαλύτερες και πιο εύρωστες. Το φαινόμενο αυτό επαληθεύεται με την έρευνα της Petrofin, η οποία παραθέτει δεδομένα σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων και τη σύνθεσή τους.
Συγκεκριμένα, βάσει της εν λόγω έρευνας, κατά την περίοδο 2004-2024, οι διαχειρίστριες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων μειώθηκαν κατά 24,66%, από 733 σε 588. Σημειώνεται ότι ο αριθμός τους κορυφώθηκε το 2009, με 773 εταιρείες, προτού οι αντιξοότητες της δεκαετίας που ακολούθησε ωθήσουν μεγάλο αριθμό εξ αυτών εκτός αγοράς.
Ανεξάρτητα από αυτή την κάθοδο, οι εταιρείες που διαχειρίζονται 25 ή και περισσότερα πλοία σήμερα αγγίζουν το ιστορικό υψηλό των 60 εταιρειών, μετά το προηγούμενο ρεκόρ των 57, κατά το 2023. Παράλληλα, το τονάζ των συγκεκριμένων εταιρειών αυξήθηκε με αλματώδεις ρυθμούς το 2024, με 16,5 εκατ. dwt, έναντι 7,86 εκατ. dwt το 2023. Αθροιστικά, το τονάζ των εταιρειών με 25 ή περισσότερα πλοία διαμορφώθηκε σε 336.722.308 dwt το 2024.
Στον αντίποδα, οι εταιρείες διαχείρισης ενός ή δύο πλοίων ήταν λιγότερες από ποτέ, συνολικά 173 το 2024. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Petrofin, στα τέλη του 2011, οι εν λόγω εταιρείες ανέρχονταν σε 350 και από τότε εμφανίζουν σημάδια «εξαφάνισης» από την αγορά. Επιπλέον, οι διαχειρίστριες εταιρείες τριών ή τεσσάρων πλοίων αυξήθηκαν από 116 το 2023 σε 122 το 2024. Οι εταιρείες που διαχειρίζονται οποιονδήποτε άλλο αριθμό πλοίων εμφανίζουν μονάχα ελαφριές αυξομειώσεις σε πλήθος μεταξύ 2023 και 2024, οι οποίες κυμαίνονται από -2 έως +2 εταιρείες.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες των οποίων το τονάζ που διαχειρίζονται ξεπερνάει το 1 εκατ. dwt αυξήθηκαν πέρυσι σε 85 έναντι 83 το 2023. Οι εταιρείες αυτές διαχειρίζονται το 80% του στόλου σε όρους χωρητικότητας σταθερά από το 2017.
Εντούτοις, ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος εμφανίζει σταδιακά σημάδια γήρατος. Ο αριθμός των εταιρειών των οποίων τα πλοία δεν ξεπερνούν σε ηλικία τα εννέα έτη υποχώρησε στις 81 το 2024, έναντι 89 το 2023, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 9%. Στο βάθος της διετίας 2023-2024, η μέση ηλικία του στόλου των Ελλήνων κατέγραψε άνοδο, από τα 14,3 έτη, στα 14,6. Η τάση γήρανσης του −υπό ελληνική διαχείριση− στόλου διαφαίνεται ανυποχώρητη από 2018.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Έπειτα από δύο χρόνια απουσίας από το Ιράκ, η ExxonMobil επανέρχεται δυναμικά στη χώρας της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει τα φιλόδοξα σχέδια της…
Με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να στρέφεται σταδιακά προς τα «πράσινα» καύσιμα, με γνώμονα την ενεργειακή μετάβαση των πλοίων, το επενδυτικό ενδιαφέρον των προμηθευτών καυσίμων…
Με το Νόμπελ Ειρήνης τιμήθηκε φέτος η ηγέτιδα της αντιπολίτευσης στη Βενεζουέλα Μαρία Κορίνα Ματσάδο, η αποκαλούμενη «λιμπερταδόρα» (απελευθερώτρια), η οποία είναι όμως υποχρεωμένη…
Η Performance Shipping, ναυτιλιακή εταιρεία που εξειδικεύεται στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων, επεκτείνει τον στόλο της μέσω της δευτερογενούς αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, δύο θυγατρικές εταιρείες υπό…
Στην καθοριστική σημασία της ναυτιλιακής βιομηχανίας για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία, αλλά και στην έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, εστιάστηκε ο René Kofod-Olsen, CEO…
Ένα νέο βήμα στη θαλάσσια ενεργειακή μετάβαση κάνουν η ABB και η SwitcH2, συνδυάζοντας τεχνολογία ηλεκτρόλυσης μεγάλης κλίμακας με συστήματα πλήρως αυτοματοποιημένης διαχείρισης ενέργειας.…
Η μετάβαση προς τα έξυπνα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία επιταχύνεται, καθώς η HD Hyundai έλαβε Έγκριση επί της Αρχής (AiP) για το VesselWise από…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ