
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο «πληθυσμός» των εταιρειών υπόκειται σε σκαμπανεβάσματα συναρτήσει του χρόνου, τα οποία επηρεάζονται και από τις τάσεις που κυριαρχούν στην αγορά, όπως η εξαγορά των μικρότερων εταιρειών από τις μεγαλύτερες και πιο εύρωστες. Το φαινόμενο αυτό επαληθεύεται με την έρευνα της Petrofin, η οποία παραθέτει δεδομένα σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων και τη σύνθεσή τους.
Συγκεκριμένα, βάσει της εν λόγω έρευνας, κατά την περίοδο 2004-2024, οι διαχειρίστριες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων μειώθηκαν κατά 24,66%, από 733 σε 588. Σημειώνεται ότι ο αριθμός τους κορυφώθηκε το 2009, με 773 εταιρείες, προτού οι αντιξοότητες της δεκαετίας που ακολούθησε ωθήσουν μεγάλο αριθμό εξ αυτών εκτός αγοράς.
Ανεξάρτητα από αυτή την κάθοδο, οι εταιρείες που διαχειρίζονται 25 ή και περισσότερα πλοία σήμερα αγγίζουν το ιστορικό υψηλό των 60 εταιρειών, μετά το προηγούμενο ρεκόρ των 57, κατά το 2023. Παράλληλα, το τονάζ των συγκεκριμένων εταιρειών αυξήθηκε με αλματώδεις ρυθμούς το 2024, με 16,5 εκατ. dwt, έναντι 7,86 εκατ. dwt το 2023. Αθροιστικά, το τονάζ των εταιρειών με 25 ή περισσότερα πλοία διαμορφώθηκε σε 336.722.308 dwt το 2024.
Στον αντίποδα, οι εταιρείες διαχείρισης ενός ή δύο πλοίων ήταν λιγότερες από ποτέ, συνολικά 173 το 2024. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Petrofin, στα τέλη του 2011, οι εν λόγω εταιρείες ανέρχονταν σε 350 και από τότε εμφανίζουν σημάδια «εξαφάνισης» από την αγορά. Επιπλέον, οι διαχειρίστριες εταιρείες τριών ή τεσσάρων πλοίων αυξήθηκαν από 116 το 2023 σε 122 το 2024. Οι εταιρείες που διαχειρίζονται οποιονδήποτε άλλο αριθμό πλοίων εμφανίζουν μονάχα ελαφριές αυξομειώσεις σε πλήθος μεταξύ 2023 και 2024, οι οποίες κυμαίνονται από -2 έως +2 εταιρείες.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες των οποίων το τονάζ που διαχειρίζονται ξεπερνάει το 1 εκατ. dwt αυξήθηκαν πέρυσι σε 85 έναντι 83 το 2023. Οι εταιρείες αυτές διαχειρίζονται το 80% του στόλου σε όρους χωρητικότητας σταθερά από το 2017.
Εντούτοις, ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος εμφανίζει σταδιακά σημάδια γήρατος. Ο αριθμός των εταιρειών των οποίων τα πλοία δεν ξεπερνούν σε ηλικία τα εννέα έτη υποχώρησε στις 81 το 2024, έναντι 89 το 2023, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 9%. Στο βάθος της διετίας 2023-2024, η μέση ηλικία του στόλου των Ελλήνων κατέγραψε άνοδο, από τα 14,3 έτη, στα 14,6. Η τάση γήρανσης του −υπό ελληνική διαχείριση− στόλου διαφαίνεται ανυποχώρητη από 2018.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Αισθητά μειωμένες εμφανίστηκαν το α΄ οκτάμηνο οι παραγγελίες product tankers, δείγμα της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο…
Αναντίρρητα, η τεχνολογία και τα επιτεύγματά της έχουν σταθεί αρωγοί στην ενίσχυση της ασφάλειας στη ναυτιλία και στις μεταφορές, μέσω των διευκολύνσεων που παρέχουν.…
Το 2025 αποτέλεσε κομβικό έτος για τις συμμαχίες της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, καθώς φέτος διήλθαν μια περίοδο αναδιάρθρωσης. Σε πρόσφατη ανάλυση της Sea-Intelligence, αναδεικνύεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ