
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε ανοιχτά της Κέας με κατεύθυνση το νοσοκομειακό σταθμό της Λήμνου, προσέκρουσε σε γερμανική νάρκη και βυθίστηκε σε λιγότερο από μία ώρα. Από τους 1.065 επιβαίνοντες έχασαν την ζωή τους 30, όταν οι προπέλες του πλοίου παρέσυραν δύο σωστικές λέμβους. Το HMHS Britannic, ένα από τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια της γραμμής του βορείου Ατλαντικού, ήταν το δίδυμο του Τιτανικού.

Όπως ενημερώνει σημερινή ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, από τις 6 έως τις 13 Μαΐου 2025, διενεργήθηκε, εγκεκριμένο από το υπουργείο Πολιτισμού ερευνητικό πρόγραμμα, με επιλεγμένη, για πρώτη φορά, ανέλκυση αντικειμένων από τον χώρο του ναυαγίου, από βάθος άνω των 120 μέτρων. Το πρόγραμμα διεξήχθη υπό την εποπτεία και την καθοδήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων.




Το εγχείρημα της ανέλκυσης των αντικειμένων ανέλαβε 11μελής καταδυτική ομάδα αποτελούμενη από επαγγελματίες καταδύσεων σε μεγάλα βάθη και χρησιμοποιήθηκαν καταδυτικές συσκευές κλειστού κυκλώματος. Η έρευνα οργανώθηκε από τον Βρετανό ερασιτέχνη ιστορικό Simon Mills, ιδρυτή του «Britannic Foundation», ενώ την ασφάλεια και την οργάνωση των καταδύσεων είχαν οι Ι. Τζαβελάκος, Evan Kovacs, Richie Kohler. Καθ’ όλη τη διάρκεια της έρευνας ήταν παρόν το τριμελές κλιμάκιο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, αποτελούμενο από τους Ευαγγελιστή Διονύσιο, καταδυόμενο αρχαιολόγο, Φουσέκη Χρύσα, καταδυόμενη συντηρήτρια και τον Μερσενιέ Λούι, τεχνικό βυθού, για τη συνολική εποπτεία και συντονισμό των εργασιών, την υποδοχή των ευρημάτων και την εφαρμογή των πρώτων εργασιών συντήρησης.

Ορισμένα από τα επιλεγμένα αντικείμενα, κατά τον αρχικό σχεδιασμό της έρευνας, δεν κατέστη, λόγω της θέσης και της διατήρησής τους, δυνατό να ανελκυσθούν. Οι συνθήκες στον χώρο του ναυαγίου ήταν ιδιαίτερα δύσκολες, λόγω των ρευμάτων, του μεγάλου βάθους και της χαμηλής ορατότητας. Το σύνολο των αντικειμένων ανελκύσθηκαν με σάκους αέρα από την καταδυτική ομάδα, με ασφάλεια και επιμέλεια. Στη συνέχεια, τα αντικείμενα τοποθετήθηκαν σε ειδικά διαμορφωμένα κιβώτια, ενώ αμέσως άρχισε η διαδικασία καθαρισμού τους από τους θαλάσσιους οργανισμούς. Τα ευρήματα, κατά τη διάρκεια της έρευνας, φυλάσσονταν σε χώρο που παραχώρησε στην Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων, το Αστυνομικό Τμήμα της Κέας. Με το πέρας της έρευνας το σύνολο των αντικειμένων μεταφέρθηκε με ασφάλεια στα εργαστήρια της Εφορείας Ενάλιων Αρχαιοτήτων, στην Αθήνα, όπου συνεχίζεται η διαδικασία συντήρησής τους.



Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, από τα ανελκυσθέντα αντικείμενα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η καμπάνα παρατηρητηρίου του πλοίου, ο αριστερός φανός σήμανσης, διάφορα αντικείμενα από τον φορητό εξοπλισμό της πρώτης και δεύτερης θέσης, κεραμικά πλακίδια από τη διακόσμηση του τουρκικού λουτρού, που εντοπίστηκαν αποκολλημένα και ένα ζευγάρι κιάλια παρατήρησης. Τα αντικείμενα πρόκειται να ενταχθούν στη μόνιμη έκθεση του υπό κατασκευή Εθνικού Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων, στον Πειραιά, στην ενότητα για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου το ναυάγιο του «Βρετανικού» αποτελεί εξέχον έκθεμα.




Ευχαριστίες για την επιτυχή έκβαση του όλου εγχειρήματος οφείλονται -όπως σημειώνει το ΥΠΠΟ- τόσο στην 11μελή καταδυτική ομάδα όσο και στον Δήμο Κέας, το Λιμεναρχείο και το Αστυνομικό Τμήμα της Κέας.
Φωτογραφικό υλικό: ΥΠΠΟ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Την έντονη ενόχλησή της για τη δήλωση της νέας Αμερικανίδας πρέσβειρας αναφορικά με το λιμάνι του Πειραιά εξέφρασε με ανακοίνωσή της η Πρεσβεία της…

Σε ρυθμούς επέκτασης και ανανέωσης κινείται ο στόλος της Laskaridis Shipping Co. Ltd., με επικεφαλής τον κ. Πάνο Λασκαρίδη, καθώς πρόσφατα παραδόθηκαν δύο νεότευκτα.…

Ισχυρή ζήτηση κατέγραψε η έκδοση νέων μετοχών της Okeanis Eco Tankers Corp., τόσο από Αμερικανούς, όσο και από Eυρωπαίους επενδυτές, με το βιβλίο προσφορών…

Η εγκατάσταση Rotor Sails ως τεχνολογίας αιολικά υποβοηθούμενης πρόωσης εισέρχεται πλέον στη μεγάλη κλίμακα, καθώς η Anemoi Marine Technologies ολοκλήρωσε μία ακόμα μετασκευή σε…

Η ταχεία εξέλιξη των «έξυπνων» ναυτιλιακών τεχνολογιών και των ψηφιακών οικοσυστημάτων στα ναυπηγεία δημιουργεί νέες απαιτήσεις για περιβαλλοντική συμμόρφωση, αποδοτικότητα και ασφάλεια. Σε αυτό…

Η πρωτοποριακή τεχνολογία μετατροπής βιομάζας σε συνθετικό αέριο και κατόπιν σε βιομεθανόλη βρίσκεται στο επίκεντρο ενός νέου μεγάλου έργου στην Καλιφόρνια, όπου η Haffner…

Η QatarEnergy ενισχύει περαιτέρω το διεθνές αποτύπωμά της στον τομέα της υπεράκτιας έρευνας (υδρογονανθράκων), υπογράφοντας Συμφωνία Διανομής Παραγωγής (Production Sharing Agreement) για το θαλάσσιο…

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέλεξε 70 έργα με στόχο την αποανθρακοποίηση των μεταφορών και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των βιομηχανιών της ΕΕ μέσω της εγκατάστασης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ