
Η αμμωνία αποκτά ακόμα πιο ισχυρή θέση ως καύσιμο-λύση για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας, με την παρουσίαση μιας νέας ναυτικής μηχανής από την Japan Engine Corporation (J-ENG). Στις 30 Αυγούστου 2025, η εταιρεία παρουσίασε επίσημα τη μηχανή 7UEC50LSJA-HPSCR, μια πλήρους κλίμακας εμπορική μηχανή που λειτουργεί κυρίως με αμμωνία. Πρόκειται για μια κατασκευή με διάμετρο κυλίνδρου 50 εκ., επτά κυλίνδρους και σύστημα High-Pressure SCR, η οποία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Next-Generation Ship Development του Green Innovation Fund, υπό την αιγίδα του οργανισμού NEDO.
Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν στο εργοστάσιο της J-ENG από τις 27 έως τις 30 Αυγούστου υπό την επίβλεψη των NYK Line, Nihon Shipyard, Japan Marine United Corporation (JMU) και του νηογνώμονα ClassNK. Οι μετρήσεις πιστοποίησαν υψηλή περιβαλλοντική απόδοση και ασφάλεια, με τον ClassNK να επικυρώνει επίσημα τα αποτελέσματα.
Η εξέλιξη αυτή δεν προέκυψε τυχαία. Η J-ENG είχε προηγουμένως ολοκληρώσει περίπου 1.000 ώρες δοκιμών σε μονοκύλινδρη πειραματική μηχανή καυσίμου αμμωνίας στο Κέντρο Έρευνας & Ανάπτυξης της Mitsubishi Heavy Industries στο Ναγκασάκι (Μάιος 2023 – Σεπτέμβριος 2024). Βασιζόμενη σε αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία κατασκεύασε τη νέα μηχανή πλήρους κλίμακας και από τον Απρίλιο του 2025 ξεκίνησε δοκιμές καύσης με αμμωνία. Στη διάρκεια πέντε μηνών, η μηχανή λειτούργησε πάνω από 700 ώρες, με στόχο τη βελτιστοποίηση της απόδοσης αλλά και την επιβεβαίωση κρίσιμων παραμέτρων ασφαλείας, όπως τα συστήματα πρόληψης διαρροών.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι εντυπωσιακά. Σε πλήρες φορτίο και με ποσοστό καύσης αμμωνίας 95%, οι εκπομπές υποξειδίου του αζώτου (N₂O) περιορίστηκαν στα 3 ppm, αντιστοιχώντας σε μείωση άνω του 90% στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Παράλληλα, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) ήταν περίπου οι μισές σε σχέση με τις μηχανές βαρέος πετρελαίου, ενώ οι εκπομπές άκαυστης αμμωνίας πρακτικά μηδενίστηκαν χάρη στο σύστημα SCR. Σημαντικό είναι επίσης ότι η θερμική απόδοση της μηχανής σε λειτουργία καυσίμου αμμωνίας ήταν ισοδύναμη ή και υψηλότερη από εκείνη της λειτουργίας με πετρέλαιο, καταρρίπτοντας τον μύθο ότι τα εναλλακτικά καύσιμα συνεπάγονται χαμηλότερη αποδοτικότητα.
Η μηχανή αυτή θα αποσταλεί τον Οκτώβριο του 2025 και θα εγκατασταθεί σε Ammonia-Fueled Medium Gas Carrier (AFMGC) που ναυπηγείται στο ναυπηγείο Ariake της JMU.
Με τη στήριξη του ιαπωνικού Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού, η J-ENG προχωρά στην κατασκευή νέου εργοστασίου με στόχο την παραγωγή μηχανών καυσίμου αμμωνίας σε βιομηχανική κλίμακα, με έναρξη λειτουργίας το 2028.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Το ενδιαφέρον για τα περιφερειακά λιμάνια της Ελλάδας από διάφορα επενδυτικά σχήματα έχει ενταθεί το τελευταίο διάστημα. Ανάμεσά τους και ο λιμένας Κατακόλου, στην…
Ανοιχτή «πληγή» για την οικονομία της Αιγύπτου εξακολουθούν να αποτελούν τα περιφερειακά γεωπολιτικά ζητήματα, τα οποία έχουν κατακρημνίσει τα έσοδα της Διώρυγας του Σουέζ.…
Η ανάπτυξη του εθνικού δικτύου υδροπλάνων προχωρά, καθώς ο προορισμός της Κυλλήνης έλαβε επίσημα το «πράσινο φως» από τις αρμόδιες αρχές, ανοίγοντας τον δρόμο…
Με κεκτημένη ταχύτητα εισέρχονται στο δ΄ τρίμηνο του έτους τα bulk carriers, καθώς η αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα που επέδειξαν οι αγορές χύδην ξηρών φορτίων κατά…
Σε μια πρωτοφανή κίνηση με έντονο γεωπολιτικό ενδιαφέρον προέβη πρόσφατα η κινεζική ναυπηγική εταιρεία Yangzijiang Shipbuilding Holdings Ltd. Συγκεκριμένα, η Yangzijiang ανακοίνωσε ότι οι…
Αναντίρρητα, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο των προσπαθειών αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Ωστόσο, το κρίσιμο ερώτημα παραμένει: Ποιο εναλλακτικό καύσιμο θα πρωταγωνιστήσει στην…
Μια ριζοσπαστική απόφαση, που ενδέχεται να διαταράξει τις ροές αργού προς την Κίνα, έλαβαν πρόσφατα οι φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών σε έναν από τους…
Σε νέες στρατηγικές κινήσεις αναδιάρθρωσης φαίνεται να προχωρά ο νοτιοκορεατικός ναυπηγικός όμιλος HD Hyundai, με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας του στη διεθνή αγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ